خواست ما این است که اولاً بگویند افراد و جاهایی که دریافت‌ها از پولشویی را دارند چه کسانی هستند؛ دوم اینکه نهادهایی که پول از این افراد گرفتند و در جهت مخالفت با fatf خرج کردند را نام ببرند

به گزارش گروه سیاسی قدس‌آنلاین،  همان زمان که گزیده‌های مصاحبه ظریف با یک رسانه نزدیک به دولت یعنی خبر آنلاین در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده و او از حجم گسترده پولشویی در کشور سخن گفت، معلوم بود که جنجال جدیدی قرار است به راه بیفتد.

نه ظریف کسی است که نداند چه چیز و با چه بازتاب‌ها و تبعاتی می‌گوید و نه ادعای مطرح شده چیزی بود که بشود به سادگی از کنار آن گذشت و نه گوینده در جایگاهی بود که از آن چشم پوشی کرد و آن را حرفی که از دهان وی پریده تلقی کرد.

ظریف کاملاً می‌دانست چه می‌گوید و در چه زمانی می‌گوید و برای چه می‌گوید. او کاملاً هم با رسانه آشناست و هم با سیاست بازی و فوت و فن سیاسی کاری.

ظریف و تیمش در هفته‌ها و ماه‌های اخیر از این دست تاکتیک‌ها به دفعات استفاده کرده‌اند، اما این یکی ادعای سنگینی بود که دامن او را گرفت. پیش از این ظریف، عراقچی و برخی دیگر از دولتمردان بارها از لزوم تصویب لوایح چهارقلوی FATF مثلاً برای فراهم شدن امکان ایجاد کانال تبادل مالی با اروپا، مقابله با تحریم‌های آمریکا و امثالهم سخن گفته بودند.

همین چند روز پیش حتی ظریف در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار تسریع در تصویب و اجرای کنوانسیون پاریس برای جلوگیری از تحریم‌ها و مجازات‌های شورای امنیت شد. حالا هم ادعای وقوع هزاران میلیارد پولشویی بدون مدرک و ادله و انتساب تلویحی آن به دستگاه‌های فرهنگی وابسته به نهادهای نظام که در ادبیات سیاسی کاملاً تعریف روشنی دارد، برای وارد کردن فشار به نظام به منظور تصویب لایحه CFT و تکمیل پازل FATF یک چشمه دیگر از شعبده‌ بازی‌های ایشان است.

 واکنش 2 قوه

این بار اما ادعا آن قدر بزرگ و سنگین بود که شاید خود ظریف هم فکرش را نمی‌کرد کار به اینجا برسد که از یک سو نهادها و قوای دیگر کشور مثل مجلس و دستگاه قضایی را هم برانگیخته کرده و به میدان بیاورد که مستندات او را مطالبه کنند و از سوی دیگر چهره‌های دولتی مثل حسام الدین آشنا و محمد باقر نوبخت را وادارد برای حمایت از او و توجیه قضیه به میدان آورد و دست به توییتر شوند.

رئیس قوه قضائیه در واکنش به این ادعای ظریف حرف‌های او را بسان خنجری در قلب نظام خواند و کمیسیون امنیت ملی مجلس وی را برای ادای توضیحات به جلسه فراخواند. نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی هم پس از نشست این کمیسیون با معاون اول قوه قضائیه گفت که وی دستور داده اسناد ظریف در مورد ادعایش اخذ شود.

حشمت الله فلاحت پیشه پیش از این جلسه به رسانه‌ها گفت که از سخنان ظریف متعجب شده و تأکید کرد اظهارات وی حرف‌های غیر مستندی بوده که پیش از آن در جلسات متعدد مطرح نکرده بود.

روز دوشنبه اما سخنگوی وزارت خارجه گفت که ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی هم مستند و دلیلی برای ادعایش ارائه نداده چون به زعم او نیازی برای این کار نبوده؛ زیرا وزیرخارجه از یک آسیب کلی سخن گفته است.

 مهلت ظریف تمام شد

این اتفاق و طفره رفتن وزیر خارجه از ارائه سند برای ادعای سنگینی که مطرح کرده سبب شد تا جمعی از نمایندگان طرح استیضاح ظریف را در دستور کار قرار دهند. حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اینکه که به آقای ظریف تا 29 آبان ماه یعنی دیروز فرصت داده شده بود تا مدارک خود را در مورد اظهاراتش به دست نمایندگان برساند، گفت: متأسفانه ایشان اقدامی در این جهت صورت نداده به همین دلیل ما در حال تدوین و تکمیل طرح استیضاح ایشان هستیم و امروز کار جمع آوری امضا برای آن را آغاز خواهیم کرد.

وی با رد استدلال وزارت خارجه در مورد اینکه صحبت‌های ظریف بحث کلی یک آسیب بوده و نیازی به ارائه سند ندارد، اظهار داشت: آقای ظریف مشخصاً از دستگاه‌های فرهنگی نام برد که به تعبیر ایشان مرتبط با نهادهای قدرت در کشور هستند و هزاران میلیارد تومان پولشویی می‌کنند و جامعه ایرانی که این حرف‌ها را شنید، استنباطی غیر از این داشت که منظور ایشان یک آسیب کلی بود.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: خواست ما از وزیرخارجه این است که اولاً بگویند افراد و جاهایی که دریافت‌ها از پولشویی را دارند چه کسانی هستند. دوم اینکه نهادهایی که پول از این افراد گرفتند و در جهت مخالفت با fatf خرج کردند را نام ببرند. چون این حرف سنگینی است به دلیل اینکه ما دیدیم کسانی که بیشترین دغدغه را برای انقلاب و نظام و کشور داشتند و نگران تصویب لوایح fatf بودند، خانواده شهدا، ایثارگران و دانشجویان انقلابی و حوزه و طلاب بوده‌اند.

 تأثیر نفوذی‌ها

نماینده مردم شاهین شهر با بیان اینکه وقتی وزیر ما در داخل اینگونه موضع می‌گیرد ما نگران می‌شویم که در مذاکره با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها چه گفته و چگونه از کشور دفاع کرده‌اند، افزود: اینجا عمق سخنان رهبری و تیزبینی ایشان روشن می‌شود که فرمودند با دستمال کثیف نمی‌شود شیشه را تمیز کرد. اینجا می‌توان تأثیر بی‌دقتی و سهل‌انگاری در چینش افراد و تأثیر پروژه نفوذ دشمن را لمس کرد.

وی با اشاره به خبرهای منتشر شده در مورد ممنوع الخروج شدن عضو ارشد تیم مذاکره با fatf و مسئول اجرایی دبیرخانه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم وزارت اقتصاد که مسئولیت مستقیم در اجرای اکشن پلن این کارگروه در دولت روحانی دارد به دلیل اقدام در جهت گرفتن تابعیت و اقامت آمریکا، افزود: در گذشته نیز پرونده دری اصفهانی و جاسوسی او در تیم مذاکره کننده هسته‌ای نشان داد که دشمن تا چه حد در جهت نفوذ سرمایه‌گذاری کرده و اهتمام دارد.

وی گفت: انتظار داریم مسئولان ارشد در سطح وزیرخارجه دقت بیشتری داشته باشند و در دام زمینه چینی و تبلیغات و اینگونه نفوذی‌ها قرار نگیرند. این‌ها همان افرادی هستند که ما در تحقیق و تفحص مجلس به قوه قضائیه معرفی کردیم اما وزارت اطلاعات منکر وجود آن‌ها شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.