مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی از احداث خانه موزه قرایی در شهرستان رشتخوار خبر داد.

خانه موزه قرایی در شهرستان رشتخوار احداث می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی فر  اظهار داشت: مطالعات ایجاد خانه موزه قرایی رشتخوار در فاز اول از سه ماه پیش، شروع شده و پس از تایید طرح پیشنهادی توسط مشاور توسط اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور، در فاز دوم بصورت رسمی عملیات اجرایی این موزه آغاز شد.

وی ادامه داد:  این  خانه تاریخی متعلق به خان قرایی (خانه حاجی‌خان) بوده و قدمت آن به دوره قاجاریه می‌رسد که توسط این اداره کل در سال ۱۳۸۰ به شماره ۵۱۴۷ ثبت فهرست آثار ملی کشور شده و در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ در چند مرحله مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

مکرمی‌فر با بیان این که خانه تاریخی قرائی در سال ۱۳۸۷ و به منظور ایجاد موزه شهرستان، خریداری و تملک شده گفت: این بنا دارای ۱۵۰۰ متر مربع زیربنا و از دیگر ویژگی‌های آن، بادگیرها و شومینه‌های گچی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی ادامه داد: قرار است در این موزه، آیین و آداب و رسوم شهرستان رشتخوار همانند آیین‌های مذهبی، عقد و عروسی، شب چله و...بافته‌های سنتی شامل فرت بافی، قالی و قالیچه بافی، پوشش و پوشاک شهرستان، معرفی گیاهان دارویی و طب سنتی و عطاری، انسان‌شناسی معاصر شهرستان، پرتره‌نگاری، معرفی موسیقی محلی، معرفی خان قرایی، هنرهای سنتی و معاصر شهرستان به نمایش عموم گذاشته شود. قرار است این موزه در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.