وزیر خارجه روسیه می‌گوید، توافقات سه کشور ضامن صلح با دولت سوریه و مخالفان دمشق، مانع از فروپاشی کشور سوریه شده و شرایط را برای برقراری ثبات سیاسی و بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان فراهم کرده است.

 تأکید لاوروف بر نقش روسیه، ایران و ترکیه در حفظ حاکمیت سوریه

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه «راسیسکایا گازیتا» نوشته است، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه در سخنرانی در نشست عمومی شورای امور بین الملل روسیه اعلام کرد که این کشور مانع از فروپاشی سوریه شده و شرایط لازم برای ثبات سیاسی در این کشور را فراهم کرده است.

لاوروف گفت: «روسیه به حل‌وفصل سیاسی بحران و مناقشه نظامی چندین‌ساله در سوریه کمک کرده است. در این کشور به‌خاطر اقدامات ما، این موفقیت به دست آمده تا ضربات قاطعی به تروریسم وارد، و از فروپاشی استقلال و حاکمیت سوریه جلوگیری شود و در شرایط برای بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان و برقراری ثبات سیاسی در این کشور، با توجه به تصمیمات گرفته‌شده در کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه که در آخر ژانویه سال جدید در بندر سوچی انجام گرفت، فراهم شود».

وی ادامه داد: «دقیقاً در جریان این کنگره بود که کشورهای ضامن صلح یعنی روسیه، ایران و ترکیه با مشارکت دولت سوریه و مخالفان، برای تحقق شرایط لازم برای اجرای قطعنامه شماره 2254شورای امنیت سازمان ملل به توافق رسیدند».

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنرانی خود یادآور شد که متأسفانه تمامی اقدامات انجام‌شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در جهت بهبود روابط با روسیه، داخل ایالات متحده با مخالفت روبه‌رو می‌شود.

سرگئی لاوروف گفت: «اکنون دیگر همه می‌دانند که واشنگتن ممکن است دست به هر اقدام جدید غیرمعمولی، از جمله در جهت روسیه بزند و دقیقاً در این راستا تمامی اقدامات دونالد ترامپ برای عادی‌سازی روابط دو کشور، از سوی کسانی که طرفدار برخورد مخرب و آسیب رساندن به روابط دوجانبه هستند، به بنبست رسیده است».

وی افزود، مقامات سیاسی آمریکایی که معتقد به نظریه «منحصربه‌فرد بودن» خود هستند، همچنان به اعمال فشار و تهدید و تنبیه مخالفان خود، از جمله کشورهایی که سیاست مستقلی را به‌اجرا گذاشته‌اند، ادامه می‌دهند.

وزیر خارجه روسیه همچنین تأکید کرد که جنگ‌های تجاری که در نقض قوانین سازمان تجارت جهانی از سوی برخی کشورها به‌راه افتاده، باعث تخریب ساختار کلی اقتصاد جهان و استانداردهای مربوط به تجارت و رقابت آزاد اقتصادی می‌شود.

لاوروف همچنین تأکید کرد که تلاش‌های ماجراجویانه برخی کشورها در جهتتبدیل کردن دبیرخانه فنی سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی به ابزاری برای وارد کردن اتهامات بی‌پایه و اساس به سایر کشورها، نقض آشکار کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی است.

لازم به یادآوری است که روز سه‌شنبه (دیروز) شرکت کنندگان در بیست و سومین نشست کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی که در لاهه آغاز شد، به‌پیشنهاد مشترک روسیه و چین درباره حفظ استقلال سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی رأی مخالف دادند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.