به نوشته کتاب قحطی بزرگ و نسل‌کشی در ایران در طول سال‌های ۱۹۱۷-۱۹۱۹ میلادی بین ٥ تا ١٠ میلیون نفر از جمعیت 20 میلیونی ایران در اثر قحطی از بین رفتند.

نمایش وقاحت انگلیسی

به گزارش گروه سیاسی قدس‌آنلاین، هرچند روز دوشنبه سفر یک‌روزه وزیرخارجه انگلیس با چند دیدار به پایان رسید، اما هنوز وزارت خارجه اطلاعاتی در مورد محتوای مذاکرات و نتایج به‌ دست‌آمده، اطلاع‌رسانی نکرده است. با این‌ حال روایت رسانه‌های غربی از این دیدار و گفت‌وگوی جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس حاکی از اهداف خصمانه و مداخله‌جویانه این کشور علیه ایران است.

به نوشته روزنامه گاردین هانت در دیدار با ظریف رویکرد کاملاً تهاجمی نسبت به ایران داشته و تأکید کرده: «انگلیس قدرت کوچکی در خاورمیانه نیست و نفوذ بسیاری در منطقه دارد».

هانت در گفتگو با این رسانه با اشاره تلویحی مدعی شده است که ایران با خطر تبدیل‌شدن به همان کشور آواره جنگ جهانی اول که مورد هجوم نیروهای خارجی قرار گرفت، مواجه است! وی همچنین افزوده: «متحد ما در منطقه، عربستان است نه ایران».

این وزیر انگلیسی که پیش از سفر نیز با لحنی تهدیدآمیز گفته بود حاوی پیامی مهم و روشن به ایران درباره دو تابعیتی‌هاست، دوباره اظهارات خصمانه‌اش را تکرار کرده و گفته: «ایران فکر نکند زندانی کردن دو تابعیتی‌ها، می‌تواند اهرمی برای‌ فشار در مذاکرات سیاسی باشد؛ چون قطعاً این رویکرد برای ایران هزینه خواهد داشت».

 ماجرای خط خبری BBC درباره قحطی ایران

عبدالله شهبازی، پژوهشگر تاریخ در واکنش به این تهدیدات تلویحی وزیر انگلیسی نوشت: «معلوم شد که گزارش ۱۸ آبان ۱۳۹۷ بی‌بی‌سی فارسی درباره قحطی بزرگ و مرگ‌ومیر گسترده زمان جنگ اول جهانی در ایران تصادفی نبود و یادآوری یکی از بزرگ‌ترین نسل‌کشی‌های سده بیستم میلادی را به‌عنوان مقدمه دیدار هانت- ظریف مدنظر داشت». اشاره این پژوهشگر به برنامه‌ای است که در آن بی‌بی‌سی با تحریف تاریخ علت مرگ‌ومیر میلیون‌ها ایرانی را نه ارتش انگلیس بلکه صرفاً بیماری واگیردار اعلام کرد.

ارتش انگلیس برای تأمین آذوقه خود بسیاری از مواد غذایی ایرانی‌ها را احتکار کرد و به گفته محمدقلی مجد در کتاب قحطی بزرگ و نسل‌کشی در ایران در طول سال‌های ۱۹۱۷-۱۹۱۹ میلادی بین ٥ تا ١٠ میلیون نفر از جمعیت 20 میلیونی ایران یعنی ۴۰ درصد در اثر قحطی یا بیماری‌های ناشی از سوءتغذیه از بین رفتند.

موسی نجفی رئیس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامی نیز در این زمینه نوشت: «آنچه از خط تبلیغی انگلیسی‌ها اعم از بی‌بی‌سی و مطبوعات آن کشور و سخن وزیر خارجه‌شان برمی‌آید تا همین‌جا متضمن چند نکته و تحول مهم است: اعتراف به قحطی بزرگ یکصد سال قبل، مطلبی که تاکنون سعی می‌کردند در لابه‌لای وقایع تاریخی متنوع و کم‌ارزش دیگر ابعاد فاجعه‌آمیز آن را پنهان کنند. انگلیسی‌ها وقتی دانستند اصل واقعه قحطی را دیگر نمی‌توانند انکار کنند، قسمتی از آن را تحریف کرده و آن قسمت تحریف‌شده حذف نقش مستقیم امپراتوری بی‌رحم و متجاوز انگلیسی در این نسل‌کشی بزرگ قرن است، اما اینکه چرا این مطلب تحریف‌شده و واقعه تلخ را با وجود همه خطرات طرح دوباره‌اش (بازیابی حافظه تاریخی ایرانیان) باز امروز مطرح می‌کنند، به خاطر ترساندن مردم از تحریم‌های آمریکایی‌ها به‌وسیله ارجاع ناقص به یکی از صحنه‌های دردناک گذشته و استناد تاریخی بخشیدن برای تحقق سیاست ارعاب کدخدا است».

 ناله روباه پیر از ترس نادیده گرفته شدن

این کارشناس علوم سیاسی ادامه داد: «تأکید وی براین نکته که ما قدرت کوچکی در خاورمیانه نیستیم و بازیگر مهمی هستیم، در حقیقت نشان از ضعف طرف انگلیسی و افول قدرت بریتانیای کبیر دارد. ایران امروز، ایران دوران قاجار نیست؛ بلکه عصر خمینی را در انقلابی بزرگ تجربه کرده است و ناتوانی اردوگاه غربی در به زانو درآوردن و محاصره کشورهایی به‌مراتب کوچک‌تر و ضعیف‌تر مثل یمن، نشان می‌دهد ناله روباه پیر از ترس اینکه نادیده گرفته شود از کجا ناشی می‌شود».

 سیاستمدارانمان از تاریخ درس عبرت بگیرند

وی افزود: «الحمدلله در زمانی زندگی می‌کنیم که به خاطر حماقت کدخدا، در عصر استعمار فرانو یکی از حیله‌های استعمار کهنه بعد از یکصد سال آشکار شد، حافظه تاریخی ما دوباره قوت گرفت و در کنار آن ضعف و حقارت استعمار غرب دوباره آشکار گردید. فقط یک مطلب مهم باقی می‌ماند و آن‌هم این است که دیپلمات‌ها و سیاستمدارانمان هم از تاریخ درست عبرت بگیرند».

این اظهارات مقام انگلیسی که در راستای سایر اقدمات اروپا علیه ایران طی ماه اخیر  همانند دستگیری برخی دیپلمات‌های ایرانی است، نشان می‌دهد نه تنها انتظار شش ماه ایران برای برجام اروپایی بیهوده بوده بلکه موجب گستاخی اروپایی‌ها نیز شده است. هرچند مذاکره کنندگان ایرانی سخن از ناتوانی و بازی اروپا می‌کنند اما آیا مقابله به مثل عملی خواهند کرد؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.