«همه چیز به چشم بستگی دارد، مهم نیست چه دوربینی استفاده می‌کنید، اول باید ببینید اوضاع از چه قرار است. اول باید آنچه که اتفاق می‌افتد را درک کنید و پس از آن عکس را به طور مجازی، در ذهن ترکیب کنید». (توماس لئوتارد)

عکس مشهد الرضا علیه السلام بر بام عکاسی کشور

به گزارش قدس آنلاین، سفر در زندگی، همه ما را به مسیرهای غیر قابل باوری هدایت کرده است. امروز همسفر جمعیت مشتاقی هستیم که پا در مسیر هنر گذاشتند و چشمان تیزبینشان لحظه‌های نابی را به ثبت رسانده است. به قول هنرمند پیش‌کسوت عکاس محدجعفر نجفی، عکس مشهد بعد از انقلاب رشد فزاینده‌ای داشته و همیشه در مسابقات جوایزی را از آن خود کرده است. این روزها در نگارخانه رضوان، به واسطه همین هنر، زندگی به نمایش در آمده است.

*اتفاق خوبی به نام نمایشگاه
آلما منشی‌باغان، دبیر نخستین نمایشگاه عکس هنرجویان  انجمن عکاسان خراسان رضوی است و خوش‌آمدگوی علاقه‌مندان. وی در مورد انتخاب عکس‌ها، این‌طور توضیح می‌دهد: «حضور صمیمی ۵۲۳ هنرجو با نگاه‌های جوان و مشتاق و ارسال ۴۳۲ اثر پس از فراخوان، چراغ دل مدیران انجمن را روشن نگه داشت و از داوران آثار گرفته تا همه مجریان دست‌اندرکار برگزاری نمایشگاه به عشق این اتفاق خوب، نمایشگاه‌گردانی کردند». منشی‌باغان می‌گوید: «کار سخت بود» و ادامه می‌دهد: «این نمایشگاه انتخاب ۶۸ اثر از ۶۶ عکاس، با موضوع آزاد، لابه لای ظرافت ۴۳۲ نگاه است. باید دست مریزاد گفت به عزیزان هنرجو که حس عشق و ظرافت، نگاهشان را با تکنیک و نوآوری در اجرای زیبایی‌شناختی تلفیق کرده است و غبار نامهربانی‌های گاه و بیگاه را زدودند».

*هنرمندان دیده شوند
جمعیت در نمایشگاه بیشتر می‌شود. در بین حاضران، حضور مدیران به چشم می‌خورد و دلگرمی هنرجوها را بیشتر می‌کند محمدرضا لطفی رییس انجمن عکاسان خراسان رضوی یکی از این افراد است که از نگاه او، عکس‌ها به لحاظ کیفیت سطح بالایی دارند. لطفی ادامه می‌دهد: «عکاسی مشهد در سطح ایران و بین‌المللی شناخته شده است». این مسئول برای دیده شدن هنرمندان عکاس، برنامه‌هایی برای آینده دارد که درباره‌شان توضیح می‌دهد: «در حال حاضر، قرار است نمایشگاه‌هایمان را استانی کنیم و از همه مهم‌تر مذاکراتی داشتیم که این حرکت را از تهران شروع کنیم». لطفی در پایان صحبتش می‌گوید: «از جوانان علاقه‌مند دعوت می‌کنم حتما از کلاس‌های انجمن استفاده کنند و عکاسی را با اصول یاد بگیرند».

*بام عکاسی کشور
محمد جعفر نجفی، هنرمندی است با چهل سال سابقه عکاسی که در نمایشگاه حضور دارد. او مشهد را بام عکاسی کشور می‌داند و می‌گوید: «عکاسان مشهدی، بعد از انقلاب، رشدی فزاینده داشتند و همیشه در مسابقات، جوایز را از آنِ خود کردند.

من خودم سال‌های سال است در عکاسی حضور داشتم و همواره عکاسی مشهد را فراتر از جاهای دیگر دیده‌ام. این مسئله به دلیل استعدادهای شگفتی است که اینجا داریم». این هنرمند پیش‌کسوت در مورد آموزش در انجمن عکاسان می‌گوید: «سیزده دوره آموزشی در انجمن برگزار شد. در فضای مجازی و بیرون تبلیغ کردیم که همه علاقه‌مندان به سمت آموزش بیایند. آموزش را هم در مجموعه سهل‌تر کردیم. آموزش مقدماتی را در یک دوره یک ماهه و در هشت جلسه گنجاندیم تا هنرجو سریعتر به نتیجه برسد، در حالی که در گذشته، دوره‌ها طولانی مدت بود و ما زمان آن را به حداقل رساندیم».

با نگاهم عکاسی می‌کنم
«انجمن عکاسان تا امروز خوب عمل کرده است». این را نجفی می‌گوید و ادامه می‌دهد: «انجمن عکاسی از اولین دور که در خراسان رضوی(خراسان بزرگ) راه‌اندازی شد تا امروز که چند دوره از آن گذشته است، فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. اوایل عملکرد این انجمن خیلی خوب بود. بعد از مدتی افت کرد و خوشبختانه در حال حاضر رشد خوبی پیدا کرده است». درباره این نمایشگاه عقیده دارد: «باید سطح آثار هر کسی را به اندازه خودش نگاه کنیم.

اگر یک عکاس  پیش‌کسوت عکاسی می‌کند سطح توقع من متفاوت است نسبت به آثار فردی که یک سال عکاسی کار کرده است. در اینجا همین نگاه را نسبت به آثار داشته‌ام. مثلا افرادی تنها یک دوره یک ماه را در انجمن گذرانده‌اند و امروز اثرشان اینجا به نمایش در آمده است. از نظر من، این افراد، عملکردی خوبی داشته‌اند». وقتی از وی در مورد عکاسی امروز و راحت‌تر شدن آن صحبت می‌شود با خنده می‌گوید: «هیچ چیز ساده‌تر نشده است. فقط سرعت عمل بالا رفته است.

در گذشته، از هر سوژه یک فریم عکس گرفته می‌شد ولی امروز از هر سوژه ۵۰ فریم عکس گرفته می‌شود و این تنها تفاوتش است. من باید با نگاهم عکاسی بکنم و دوربین کاری انجام نمی‌دهد. همان‌طور که اساتید ما بیشتر روی نگاه عکاسی کار می‌کنند». جعفری، حمایت را امری مهم می‌داند و با گلایه از اتفاقی ناخوشایند صحبت می‌کند: «متاسفانه ما با این که عکاسان حرفه‌ای در مشهد داریم ولی در مسابقات بیشتر از داوران تهرانی استفاده می‌شود که این نیازمند توجه بیشتر از طرف مسئولان و برگزارکنندگان جشنواره‌ها است.».

*اینجا، زندگی است
از طبیعت عبور می‌کنی تا چشمان منتظر کودک از پشت دامن مادر و می‌رسی به گل‌های قالی. آری اینجا زندگی در بین هیاهوی حاضران به تصویر در آمده است. سراغ زینب فیضی می‌رویم. او یک سال است عکاسی می‌کند و دوره مقدماتی را در انجمن گذرانده است: «برگزاری نمایشگاه، خیلی موثر بود و همین رقابت، ایجاد ‌انگیزه کرد. پشتیبانی خبری و حضور استادهای شاخص عکاسی مشهد در نمایشگاه هم واقعا ارزشمند بود».

این هنرجو، اشاره به کم بودن بخش عملی کارگاه‌های انجمن دارد و دلیل آن را  فشردگی کلاس‌ها می‌داند. «امروزه هرکسی می‌تواند یک عکاس باشد». این را یکی از هنرجوها می‌گوید و ادامه می‌دهد: «در اینترنت ممکن است افراد زیادی را ببینیم که خود را عکاس هنری بدانند ولی زمان آن رسیده که مفهوم عکاسی هنری را بشناسیم و آن هم نیازمند آموزش است». شلوغی نمایشگاه حس و حال آن را بیشتر کرده است. دوربین‌ها از روی عکس‌ها، عکس می‌گیرند و کنار قاب عکس‌ها، اشاره انگشتان از نگاه مخاطب بررسی می‌شود و این‌طور است که زندگی در عکس‌ها روایت می‌شود و ادامه پیدا می‌کند.
 منبع: آستان نیوز

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.