فیلم تحقیر شدن خانم شرکت‌کننده توسط داور مسابقه دستپخت، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست چرخید و با واکنش‌های منفی طیف گسترده‌ای از مردم و نخبگان روبه‌رو شد.

ادب از دستپخت که آموختی...

به گزارش گروه فرهنگی قدس‌آنلاین، صداوسیما انگار قرار نیست یک روز خوش بدون حاشیه به خودش ببیند. جالب اینجاست که برخلاف تصور برخی از مدیران بالادستی، هیچ‌کس از بیرون نمی‌آید برای این سازمان داستان درست کند؛ بلکه هر بار یک‌نفر از مجریان و کارگردانان باسابقه این سازمان دقیقاً در بطن ماجراست و با ندانم کاری حاشیه‌ای برای خودشان و صداوسیما درست می‌کنند که می‌شود نُقل شبکه‌های اجتماعی.

هنوز ماجرای نود و علی فروغی و عادل فردوسی پور فراموش نشده بود که فیلم تحقیر شدن خانم شرکت‌کننده توسط داور مسابقه دستپخت، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست چرخید و با واکنش‌های منفی طیف گسترده‌ای از مردم و نخبگان روبه‌رو شد. این بار اولی نیست که روی آنتن تلویزیون چنین اتفاقی می‌افتد و این سؤال پیش می‌آید که اصلاً در این سازمان عریض و طویل چیزی به نام نظارت وجود دارد یا نه؟

افتضاحِ افتضاح!

آنچه که جمعه شب در قالب مسابقه دستپخت روی آنتن شبکه یک تلویزیون رفت، به معنای واقعی کلمه لگدمال کردن شخصیت و آبروی شرکت کننده این برنامه جلوی چشم میلیون‌ها بیننده بود. آقای داور که یکی از آشپزها و مدرسان بنام و تحصیل‌کرده این رشته در ایران است، هنگام داوری بیش از حد در نقش خودش فرو رفت و برخوردی انجام داد و الفاظی به کار برد که پیش از داوری به نظر می‌رسید در حال تحقیر کردن این بانوی شرکت‌کننده است.

داور این برنامه خطاب به خانمی که غذایش مورد پسند او نبود، می‌گوید: «شده اگر چیزی به شما می‌گویم چند ثانیه فکر کنید و آن را از ذهنتان خارج کنید، قطعاً اگر سطل زباله داشتم غذاتون رو منتقل می‌کردم به سطل زباله.» بعد با همان چهره در هم و حالت متکبرانه‌ای می‌پرسد: «شما قبلاً این غذا رو درست کرده بودین؟» شرکت کننده متعجب از این رفتار و شرمنده می‌گوید: نه. آقای کارشناس دوباره با لحن زشت و حالت تمسخرآمیزی می‌گوید: «لطفاً از این به بعد هم اصلاً درست نکنید این غذا رو، چون واقعاً بد... دوست ندارم این جمله رو بگم، اما اگر قراره من بد بشم و شما پیشرفت بکنید، هیچ ایرادی ندارد... افتضاح، افتضاح و افتضاح»!

ماجرا همین‌جا تمام نمی‌شود و مجری-کارگردان این برنامه هم وسط میدان می‌آید و به جای تلطیف فضا و جلوگیری از عمیق شدن این فاجعه، کار نیمه‌تمام داور را با این جملات تکمیل می‌کند که:«غذا رو بلد نیستین بپزین ۱۰۰ امتیاز بدین این جملات رو اصلاً نشنوید. وقتی چیزی بلد نیستید، دست بالا، بلد نیستم؛ یکی این رو به من یاد بده. دستور بدم ۱۰۰ تا ازتون کم بشه»! بانوی شرکت‌کننده که اصلاً در مخیله‌اش هم نمی‌گنجید چنین برخوردی با او بشود، درحالی که شوک زده است، می‌گوید: «آقا آدمیزاده! اشتباه پیش میاد».

آبروی مؤمن حرمتش از کعبه بالاتره

از دیروز که این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، تا الآن که ما درحال تنظیم این گزارش هستیم، میلیون‌ها بار دیده شده و دست به دست چرخیده وهمه را متعجب کرده. واکنش‌های توییتری و اینستاگرامی مردم اما به این برخورد مشمئز کاملاً تند است و حتی بعضاً غیر قابل پخش و جناب داور و صداوسیما را شدیداً مورد انتقاد قرارداده‌اند: «وقتی هر تازه به دوران رسیده‌ای رو به عنوان متخصص! میارن توی صدا و سیما نتیجه‌اش همینه. خوبه این آدم دانشمند فیزیک کوانتوم نیست! وگرنه می‌خواست چقدر خودشو بزرگ بگیره ؟! کسی که واسه اینکه همه بفهمن که مثلاً چقدر حالیشه میاد دیگران رو خرد می‌کنه معلومه که هیچی بارش نیست. از قدیم گفتن، درخت هرچه پربارتر، افتاده تر».

«فقط برای خودم به عنوان شهروند متأسفم که می‌ذارن آبروی یک مؤمن که حرمتش از کعبه بالاتره به همین راحتی تو یه مسابقه بی ارزش پول چاپ کنی ریخته بشه!»

«متأسفم برای این برنامه ساز غیر محترم و تأسف بیشترم برای سازمانی که بودجه‌اش هزینه چنین خزعبلاتی می‌شه».

«وقتی تقلید کورکورانه انجام بشه... نتیجه‌اش می‌شه این. کپی کردن راحته...ساختن اصل سخته».

«وظیفه داور، داوری است و در بدترین حالت درنهایت می‌تونه کارت قرمز نشون بده و طرف رو اخراج کنه نه اینکه جلوی چشم میلیون‌ها نفر، شخصیت یک انسان رو تخریب کنه. جای تأسفه واقعاً برای رسانه ملی».

فرهنگ کپی‌بردار نیست

اما آش این توهین به اندازه‌ای شور می‌شود که چهره‌های رسانه‌ای و فرهنگی هم به آن واکنش نشان می‌دهند. رضا ساکی، مجری رادیو جوان و طنزنویس در اینستاگرامش نوشت: «من اگر جای این خانم بودم نمی‌گذاشتم این طور درباره دستپختم حرف بزنند.

اگر جای این خانم بودم می‌زدم زیر کاسه کوزه این مسابقه و بیرون می‌آمدم و هر چه می‌توانستم بار این کارشناس می‌کردم.

هیچ کس حق ندارد در رسانه از ریختن برکت خدا در سطل زباله حرف بزند. آن هم وقتی که بسیاری از مردم به نان شب محتاج هستند. تلویزیون را چه می‌شود»؟

علیرضا وهاب‌زاده، خبرنگار خبرگزاری فارس هم به تندی از این اتفاق که روی آنتن تلویزیون افتاد، انتقاد کرد: «کارشناس نفهم، کارگردان نفهم، تهیه کننده نفهم، ناظر پخش از اون‌ها نفهم تر.

تخریب شخصیت و له کردن کرامت آدم‌ها اون هم برای یک مسابقه که برد و باختش دو ریال ارزش ندارد. شاید بگویید این اتفاق در فلان مسابقه فلان شبکه خارجی هم افتاد و کسی اعتراض نکرد. بله ممکن است، اما آن چیزی که برای ما بر برد و باخت ارجحیت دارد، ارزش آدم هاست. رعایت حدود و اخلاق است. این‌مثلاً همان فرهنگی است که به آن می‌بالیم و یکسره بر سر غرب و شرق می‌کوبیم».

جای خالی نظارت

اما این اولین باری نیست که در تلویزیون ایران چنین اتفاقی می‌افتد و شخصیت یک آدم جلوی میلیون‌ها بیننده به لجن کشیده و لگدمال می‌شود. چند روز بعد هم تهیه‌کننده و مجری مصاحبه‌ای فرمالیته انجام و کل ماجرا را زیرسؤال می‌برند و توجیه می‌کنند که همه‌چیز از قبل هماهنگ شده است. آن هم وقتی که مخاطب از چهره میهمان و شرکت‌کننده این برنامه‌ها خیلی خوب می‌فهمد که هیچ‌کدام از این چیزهایی که دارند می‌گویند، هماهنگ شده نیست.

درست است که این روزها به خاطر برخی مشکلات اقتصادی که مملکت دچارش است، برنامه‌سازی در تلویزیون سخت شده و تلویزیون باید هرطور شده سرمایه‌هایش را که دارند برنامه‌های پرمخاطب تولید می‌کنند، از دست ندهد، اما به چه قیمتی؟ به قیمت قربانی کردن نظارت سفت و سخت و درست و حسابی بر این برنامه‌ها. مسئولان تلویزیون نباید کارگردان این مسابقه را توجیه کنند که مدیوم صداوسیما، اینستاگرام نیست که بتوان هر حرفی را در آن زد و هر برخوردی انجام داد؟

تلویزیون رسانه‌ای فراگیر است که میلیون‌ها نفر بیننده دارد و نمی‌شود که تهیه‌کنندگان و مجریانش با دیدگاه غیراصولی و غیر منطقی «هرکاری که دوست داریم انجام می‌دهیم و به حرف کسی گوش نمی‌کنیم» برنامه‌سازی کنند. با حاکم شدن چنین رفتاری خیلی طول نمی‌کشد که همین تعداد مخاطب باقی‌مانده هم عطای تلویزیون دیدن را به لقایش ببخشند.

به همین دلیل است که کارشناسان و استخوان‌خرد کرده‌های رسانه، بعد از ماجرای برنامه دستپخت، دوباره بحث نظارت دقیق روی برنامه‌های ضبطی و پرمخاطب را پیش کشیده‌اند تا دیگر شاهد بروز چنین اتفاقاتی در تلویزیون نباشیم و حاشیه امن برخی از مجریان و تهیه‌کننده‌ها کمی شکسته شود و فکر نکنند که چون برنامه پرمخاطبی تولید می‌کنند، این اجازه را دارند که هر کار دوست دارند بکنند؛ چون کسی نیست که بازخواستشان کند. 

همه‌چی آرومه... ما چقدر خوشحالیم!

پس از بالا گرفتن انتقادها صفحه رسمی این مسابقه فیلمی را از پشت صحنه‌اش به اشتراک گذاشته که در آن همان شرکت‌کننده خانم از جناب داور کلی تعریف می‌کند و هندوانه زیربغلش می‌دهد و خیلی مصنوعی می‌خواهد رفتار زشت و زننده‌ آقای کارشناس را توجیه کند؛ توجیهی که مخاطب از همان لحظه اول می‌فهمد همه‌چیزش غیر واقعی است و دارد به شعورش توهین می‌شود. خانم شرکت‌کننده در آن فیلم می‌گوید: آن چیزی که شما در قاب تلویزیون می‌بینید، با اتفاقاتی که هر روز اینجا دارد می‌افتد خیلی فرق می‌کند. ما داورهای خوبی داریم و حرف‌هایی که آقای علیزاده حین داوری به من زدند باعث می‌شود که آشپزی من پیشرفت کند. ممنونم ازشون و همه خیلی دوستشون داریم».

دست اندرکاران مسابقه دستپخت هم ذیل همین فیلم نوشته‌اند که: «باتوجه به برنامه‌ای که دیشب پخش شد، عده‌ای از دوستان کم لطفی کردند و با توهین و ناسزاهاشون همه چی رو زیر سؤال بردند. تعدادی از صفحات مجازی هم از این فرصت استفاده کردند و قسمتی از ویدئوی داوری برنامه دیشب رو برای بالا بردن تعداد فالوورهاشون منتشر کردن.».

البته این ویدئو هیچ‌کس را قانع که نکرد بماند، انتقادها را از مجری و تهیه‌کننده این برنامه بیشتر کرد. فشارها از سمت مردم و نخبگان رسانه‌ای این‌قدر زیاد شد که سید وحید حسینی، در صفحه شخصی‌اش مجبور شد که به خاطر رفتار خود و داور برنامه‌اش عذرخواهی کند و قول بدهد که دیگر چنین اتفاق‌ها و رفتارهایی در برنامه‌اش تکرار نشود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
    0 0
    یه برنامه مزخرف و یه داور بی نزاکت و دست اندر کاران و تهیه کننده بیسواد