البرز – مجید کرمی با اعلام اینکه بخش دیالیز مهدیه به امکانات کرج اضافه خواهد شد، گفت: وزارت بهداشت و درمان ۱۰۰۰ دستگاه دیالیز خریداری کرده است که به بیمارستان های دولتی در سراسر کشور و همچنین البرز واگذار می شود.

 یک‌هزار دستگاه دیالیز به بیمارستان‌های کشور اضافه می‌شود/از ۱۴۰۰ بیمار کلیوی ۱۱۰۰ نفر در کرج دیالیز می‌شوند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مجیدکرمی رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز شامگاه سه شنبه در هفدهمین نشست اصحاب رسانه  وهمزمان با آغاز هفته حمایت از بیماران کلیوی با بیان اینکه همکاری رسانه ها با این انجمن منجر به کمکهای بسیار خوبی به بیماران کلیوی شده اظهارکرد: نکته مهمی که باید دراین خصوص مورد توجه قرار گیرد پیشگیری از نارسایی بیماری کلیوی است.

وی افزود: اطلاع رسانی به آحاد جامعه از سوی رسانه ها حائز اهمیت است چراکه پیشگیری مهمتراز درمان است و افرادی که دچار دیابت هستند اگر این بیماری را کنترل نکنند بعضا این  افراد در بلند مدت دچار نارسایی کلیه می شوند.

کرمی به عدم کنترل بیماری عفونی، استفاده از مشروبات الکلی و فشارخون بالا اشاره کرد و گفت: این موارد باید به افراد جامعه به درستی آموزش داده شود و بطور مداوم تکرار شود تا به بیماری نارسایی کلیه دچار نشوندو

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز خاطرنشان کرد: در کنار پیشگیری از نارسایی کلیوی بایداین موضوع را هم در نظر گرفت که افراد بیمار پس از مدتی از دیالیز شبیه آدم های معتاد می شود واین افراد زمانی که  برای کمک مراجعه می کنند کسی او را یاری نمی کند چراکه تصور می کنند این فرد معتاد است.

وی با بیان اینکه فرد معتاد با فرد بیمار کلیوی قابل تشخیص است، گفت: شخص بیمار با فیستول شریانی که در دست دارد نشان می دهد دچار نارسایی کلیه است.

کرمی در ادامه گفت: به دلیل حجم بالای بیمار دیالیزی در استان برخی بیمارستان ها در ۵ شیفت ارائه خدمات به بیماران دیالیزی می کنند و بیمار تا ساعت ۲ نصف شب درحال دیالیز است و در نهایت هنگام بازگشت به منزل مشکلاتی برای اینگونه بیماران به وجود می آید.

این مسئول با بیان اینکه انجمن حمایت از بیماران کلیوی در بخش توسعه بخشهای دیالیزی  نیز همت می کند، گفت: بخش مهدیه که در روزهای آتی به بخش دیالیز اضافه خواهد شد این قابلیت را دارد که ۲۰۰ نفر را با ۵۰ تخت در این بخش خدمات رسانی کند.

وی ادامه داد: افتتاح بخش دیالیز مهدیه در میدان توحید کرج باعث می شود هر فرد دیالیزی که به تهران مراجعه کرده و هزینه رفت و آمد بالایی می دهد دراین راستا کمکی به اقتصاد خانواده بیمار نیز خواهد داشت.

کرمی با اشاره به اینکه دربیمارستان شریعتی که بهترین بیمارستان درزمینه دیالیز است تعداد ۳۳ دستگاه وجود دارد در حالی که این بخش در کرج ۵۰ دستگاه دارد، گفت: مشکلی که در کرج داریم بحث برون سپاری بخش دیالیز  و واگذاری به بخش خصوصی است که در کرج به عنوان استان پایلوت برای اولین بار اجرا شد.

وی ادامه داد: این مسئله مشکلی را ایجادکرد که خیری که دستگاه دیالیزخریداری می کرد و به بیمارستانها اهدا می کرد به دلیل اینکه منافعی برای بخش بهداشت و درمان داشت دیگر تمایلی نداشت دستگاه دیالیز خریداری کند و در اختیار بیمارستانهای دولتی قرار دهد.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰۰۰ دستگاه دیالیز توسط وزارت بهداشت و درمان خریداری شده و بین بیمارستان های دولتی در سراسر کشور از جمله  البرزتقسیم  خواهد شد.

وی در خصوص مشکلات تحریم ها در بخش بهداشت ودرمان گفت: دستگاه دیالیزی که قبلا ۴۰ تا ۵۰ میلیون قیمت داشت با تحریمهای ایجاد شده به ۱۰۰ میلیون رسیده است.

کرمی با اشاره به اینکه بخش دیالیز ۹۰ درصد از بیمارستان های البرز توسط خیرین  ایجاد شده است، گفت: خدمات بیمارستان کمالی، فاتح، رجایی، باهنر و شریعتی توسط خیرین انجام شده و خیرین هزینه پیوند را متقبل می شوند.

کرمی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین مبنی بر اینکه چه تعداد فرد در کرج دیالیز می شوند، گفت: ۱۴۰۰ بیمار کلیوی داریم که ۱۱۰۰ نفر در کرج دیالیز می شوند.

وی با تاکید براینکه بیماران پیوندی هم جزء بیماران کلیوی بشمار می رود، افزود: این افراد اگر پیوند شوند مدام باید از داروی خاصی مصرف کنند تا کلیه پس نزد.

کرمی عنوان کرد: دراستان البرز در سال گذشته حدود ۸۶ پیوند از کانال انجمن انجام شد و تعدادی هم به شیراز معرفی شدند تا از طریق مرگ مغزی پیوند شوند.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز در پایان با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تعداد بیماران نارسایی کلیوی که در استان در دست نیست، گفت: اما به طور میانگین سالانه  بین ۱۵ تا ۲۰ درصد به تعداد بیماران کلیوی در استان اضافه می شود که بخشی هم به علت مهاجرپذیری از استان های مجاور است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.