مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان‌رضوی گفت: مشهد دومین قطب کتابخوانی کشور پس از تهران است.

 مشهد دومین قطب کتابخوانی کشور پس از تهران است

به گزارش قدس آنلاین،   جعفر مروارید ظهر امروز در آئین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، اظهار داشت: کتاب ابزار انتقال ایده و گفتگو و به‌اشتراک گذاشتن تجارب مختلف و بیان‌کننده پرسش‌های مولف و مخاطب است.

وی افزود: شبکه‌های مجازی و کانال‌های ارتباطی که عرصه را بر کتاب تنگ کرده‌اند یک تهدید جهانی بوده، اما کتاب با وجود آنکه سبد خریدش از خانواده‌ها کاهش یافته همچنان از جایگاه بالایی برخوردار است و توسعه فرهنگی با افزایش نرخ مطالعه محقق می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه طبقات و چینش‌ها و ذائقه‌های کتاب در گروه‌های مختلف در خراسان رضوی به‌خوبی تفکیک شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم که به بهانه هفته کتاب و برگزاری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد از دوم تا هشتم آذر ماه ۹۷ و نیز در کنار برگزاری طرح‌های پائیزه کتاب، دوستی مردم با کتاب را بیش از پیش شاهد باشیم.

مروارید گفت: در خراسان رضوی و مشهد جاذبه‌های کتابخوانی در نسل‌های نوجوان و جوان به‌خوبی مشهود است و نیازمند تحول کتابخانه‌ها در مشهد که دومین قطب کتابخوانی کشور پس از تهران است هستیم.

محمدرضا بدیع زادگان؛ رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی مشهد نیز در این نشست اظهار داشت: امروز همایش تجلیل از مقام کتاب و کتابدار برگزار شده و آنچیزی که می‌تواند که حال خوش خواندن را ایجاد کند عادت به مطالعه است. در یک سال اخیر کارهای خوبی در مشهد انجام شد که مهمترین آن افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد در دهه مبارک فجر است که بزرگترین کتابخانه مرکزی کشور با ۱۱ هزار متر مربع است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی مشهد با بیان اینکه در ایام هفته کتاب تعداد ۲ کتابخانه عمومی در مشهد اضافه شد و تعداد کتابخانه‌های مجوزدار به ۵۴ کتابخانه رسید، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۶ هزار متر مربع زیربنای کتابخانه داریم که باید در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۱۱ هزار متر مربعی به ۳۷ هزار متر مربع برسد.

بدیع‌زادگان تصریح کرد: مباحث نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نهاد کتابخانه‌ها، توسعه کتابخانه‌ها و شاداب‌سازی کتابخانه‌ها و مجهز شدن کتابخانه‌ها به اینترنت رایگان در مشهد اجرایی و عملی شده و می‌خواهیم با تلاش کتابداران و نویسندگان علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: میزان علاقه‌مندی به کتاب و کتابخوانی در مشهد رشدی بیش از ۶۰ درصدی داشته است و این عدد از میانگین ۳۵ درصدی استان ۲۵ درصد بیشتر بوده است و در ایام هفته کتاب هم نشست‌های کتابخوان مدرسه‌ای به‌طور همزمان در ۲۵ مدرسه مشهد برگزار شد و شاهد افزایش علاقه‌مندی دانش‌آموزان به مقوله کتاب و کتابخوانی بودیم.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی مشهد با اشاره به ظرفیت بالای پایتخت معنوی ایران در حوزه کتاب و کتابخوانی، بیان کرد: مشهد پتانسیل بالایی دارد که به عنوان پایتخت کتاب کشور معرفی شود و با توجه به وجود آرامگاه فردوسی، کتابخانه‌های مجهز و دیگر ظدفبت‌های بالا در حوزه کتاب و کتابخوانی دور از دسترس نیست.

بدیع‌زادگان گفت: دوره تخصصی آینده‌پژوهی کتاب ویژه دانشجویان، اساتید و معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها اول آذر ماه ۹۷ با حضور مسئولان نهاد کتابخانه‌ها و اساتید دانشگاه در سالن اجتماعات کتابخانه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.