معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: سعی شده در این دوره از یکسری ناشرین شناخته شده تر و منتخب بهره مند شویم ناشرانی که تا کنون در هیچ نمایشگاهی تخلفی نداشته باشند.

بن کتاب بیشتری درمشهد توزیع میشود/نگرانی از قاچاق کتاب در همه نمایشگاهها وجود دارد

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست:چند سالی‌ است ناشران با چاپ غیرقانونی آثار دارای مجوز خود مواجه هستند. ناشرانی که کتاب پرفروش داشتند به ناگهان فروش کتاب‌هایشان به ثلث حتی ربع  کاهش پیدا کرد زیرا  عده‌ای سودجود کتاب‌های آن‌ها را با هزینه کمتری منتشر می‌کنند. معمولا ۱۰ درصد کتاب‌های ناشران حرفه‌ای اقبال پیدا می‌کند و  با درآمدی این ۱۰ درصد برایشان ایجاد می‌کند معیشتشان‌ را  تأمین می‌کنند.

 زمانی که شمارگان این کتاب‌ها کاهش پیدا می‌کند وضعیت معیشتی ناشران دچار مشکل می‌شود. این پدیده بقدری افزایش پیدا کرده که در چند نمایشگاه کتاب از جمله تهران و تعدادی از نمایشگاه های استانی هم دیده شده است.

در همین خصوص "افشین تحفه گر" معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پاسخ به این سئوال که چه تمهیداتی اندیشیده شده تا این اتفاق در این دوره از نمایشگاه کتاب مشهد نیفتد به قدس آنلاین گفت:  نگرانی بابت قاچاق کتاب تقریبا در همه نمایشگا هها وجود داشته و دارد و ما هم به مانند تیم های دیگری که برای برگزاری نمایشگاه هایی از این دست برنامه ریزی می کنند با این دغدغه مواجه بوده ایم که البته با کمک همکارانمان هماهنگی های خوبی هم در این زمینه انجام شده است.

وی افزود: ما امسال برخلاف سالهای گذشته سعی کرده ایم از حضور مراکز پخشی که همزمان چند ناشر را ساپورت می کنند و معمولا برخی از این تخلفات هم در این حوزه های اتفاق می افتد در این دوره از نمایشگاه پیشگیری کنیم وتقریبا امسال همه ناشرین با کد ملی اختصاصی خودشان وارد سایت شده و ثبت نام کرده اند که وجود همین قضیه باعث می شود که از یکسری تخلفات پیشگیری شود.

تحفه گر ادامه داد: علاوه بر این ما در این دوره یک کمیته نظارتی را در جهت رصد کارها از مدتی قبل راه اندازی کرده ایم و تذکرات لازم را به ناشرین و کسانی که ممکن است از قبل سابقه ای در این زمینه داشته باشند نیز داده ایم ضمن اینکه سعی شده در این دوره از یکسری ناشرین شناخته شده تر و منتخب بهره مند شویم ناشرانی که تا کنون در هیچ نمایشگاهی تخلفی نداشته باشند.

وی افزد:ضمن اینکه تلاش می کنیم همه این برنامه ریزی ها را در نمایشگاههای دیگر ادامه و اجرا کنیم و سعی خواهیم کرد که در نمایشگاه های دیگر هم از حضور ناشران متخلف جلوگیری کنیم یا اینکه تعهدات لازم را در این زمینه و برای جلوگیری از وقوع اتفاقاتی از این دست اخذ نماییم.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص ویژگیهای این دوره از نمایشگاه کتاب گفت: حضور پر تعداد ناشرین مستقل خارجی در این نمایشگاه یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این دوره است همچنین همزمانی برگزاری این نمایشگاه با چهلمین سالگرد انقلاب و جشن های ماه ربیع و هفته وحدت هم از دیگر ویژگیهای بیستمین دوره نمایشگاه کتاب محسوب می شود. دیگر اینکه با توجه به علاقه مردمی و مطالبات مردمی این دوره نسبت به دوره های قبل سعی شده که بن های کتاب بیشتری دراختیار بازدیدکنندگان قرار بگیرد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.