رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی گفت:هم اکنون ۲۵۰ هزار دانشجو با گرایشهای مهارت محور آموزشهای مبتنی بر نیاز بازار را برای اشتغالزایی و مقابله با بیکاری فرا می گیرند.

رشته های کارشناسی ارشددرخراسان رضوی فعال می شود/آموزشهای کاربردی بازار محور در۹۰۰رشته تدریس میشود/ هیچ‌ مرکز علمی کاربردی حذف نمی‌شود

دکتر محمد حسین امید، رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی کشور در مشهد  و در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین  گفت: باید آموزش های خود را به گونه ای ارتقا دهیم که دانش آموخته دانشگاه بتواند بر اساس آموخته های فنی و مهارتی خودش در کشور و حتی منطقه کار پیدا کند بنابراین مهارت های دانشجویان ماحتما بایدبر اساس استاندارد جهانی رشدیابند.

دکتر محمد حسین امیدگفت: ۲۵درصد ازدانشجویان دانشگاه جامع علمی کابردی قبل از تحصیل در این دانشگاه شغل داشته و۵۰ درصد نیزبعد از فارغ التحصیلی شاغل شده اند که در مجموع اشتغال بکاردانشجویان این دانشگاه-بعد از دانش آموختگی- ۷۵ درصد است.

*ایجاد ۷۰۰ پودمان آموزشی و مهارتی

دکتر محمد حسین امید با اشاره به نیازهای استانهای مختلف به مهارتهای خاص همان اقلیم یادآور شد:ما همه نیازهای استانها را احصا کرده ایم و با توجه به اینکه بومی سازی می تواند نیازهای استانها را پاسخگو باشد پودمانهای استانی را از ۴۰۰ پودمان به ۷۰۰ پودمان آموزشی و مهارتی ارتقاء داده ایم.

وی افزود: در این دانشگاه برای حرفه ها و کسب و کارهایی که در کشور آموزشگاه یا رشته تحصیلی برای آنها تعریف نشده است بنا به اعلام نیاز متقاضیان وکارفرمایان وبنگاه های تولیدی و اقتصادی،دوره های بین سطوح و مقطع دار تدوین می شود و این انعطاف علمی از ویژگی های دانشگاه جامع علمی- کاربردی است که دیگردانشگاههای کشورمان این ظرفیت ویژه را ندارد.

*ایجادکار گروه برای راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد

این مقام آموزش عالی کشوری درپاسخ به سئوال خبرنگار قدس آنلاین مبنی  بر امکان ایجاد مقطع کارشناسی ارشد برای رشته های تحصیلی این دانشگاه بیان کرد هم اکنون کار گروههای علمی و آموزشی در حال بررسی نحوه راه اندازی این مقطع هستند و خراسان رضوی نیز به دلیل قابلیت بالای جذب دانشجو بزودی از این مزیت دانشگاهی برخوردار خواهد شد.

دکتر امید بااشاره به اینکه سایر دانشگاه های کشور اگر بخواهند درس و دوره جدید تعریف کنند باید از وزارت علوم مجوز بگیرنداما این دانشگاه در این زمینه مجوز دارد، یادآور شد: دانشگاه جامع علمی- کاربردی با اجازه وزارت علوم، شورای برنامه ریزی درسی مهارتی دارد و در این دانشگاه به نیابت از وزارت علوم این فرآیندقانونی انجام می شود که باعث تسریع در راه اندازی کسب وکارهای جدید می شود.

*  قابلیتهای زیاد خراسان رضوی برای بازار دانش 

وی با توضیح در باره ایجاد رشته های بین المللی این دانشگاه گفت:کشورهای دوست برای ایجاد کسب و کارو تربیت نیروهای مهارتی به ایران روی آورده اند و باید از این فرصت بهره برداری نمود.

وی خاطرنشان کرد:کشورایران به دلیل دارا بودن همسایه های متعدد می تواند بازار دانش ایجاد کند و خراسان رضوی نیز  در این حوزه قابلیتهای زیادی داردودر این زمینه می تواند فعالتر ظاهرشود.

*نیاز همسایه های ایران به نیروی فناورانه

دکتر امید در توضیح گفته هایش یادآورشد: ایران در منطقه ای واقع شده است که همسایه های آن برای داشتن متخصص و نیروی فناورانه به مهارت آموزی و مراکز آموزش عالی ما نیازمند هستند و درنتیجه مراکز ما می توانند در کشورهای همجوار مرکز دایر کنند و این مزیت ویژه می تواند بخش مهمی از فعالیت های بین المللی کردن دانشگاه جامع علمی- کاربردی باشد.

رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی تصریح کرد: بین المللی سازی یکی دیگر از اولویت های این دانشگاه هدفگذاری شده و هم اکنون این آمادگی را در واحدهای استانی وجود دارد تا در سطوح مختلف بین المللی فعالیت کنند و با مجوز از ستاد مرکزی دانشگاه دانشجوی خارجی جذب کنند.

دکترامید،اشتغالزایی را اصلی ترین راهبرد این دانشگاه بر اساس اسناد علمی  بالادست کشور توصیف کرد واظهارداشت:خوشبختانه گرچه -بر اساس آمارهای دقیق ۷۵ درصد از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی شاغل می شوندو کار آفرینی می کنند- اماباید برای افراد بستری رافراهم کنیم که در زمینه مهارت وو رشته  تحصیلی آموزش دیده خودشان  کار کنند.

*ایجاد رشته های علمی در کمتر از یک سال

وی انعطاف پذیری ایجاد رشته های علمی و مهارتی را از ویژگیهای این دانشگاه توصیف کردوگفت: دراین دانشگاه در کمتر از یک سال می توانیم براساس ضرورتی که برای یک شغل جدید پیش می آید، دوره جدید تعریف و دانشجو پذیرش کنیم.

وی تاکید کرد: دانشگاه جامع علمی- کاربردی در گذشته رشد کمی قابل توجهی داشته است، بنابراین توسعه کمی دیگر مورد نظر ما نیست بلکه آنچه ما امروز دنبال می کنیم و اولویت اصلی ماست و توسعه کیفی و ارتقای کیفیت آموزش ها در دانشگاه جامع علمی- کاربردی مهمترین اولویت این نهاد است.

*کارآفرینی دانشگاه در خراسان رضوی

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان با تاکید بر حمایت از اشتغال جوانان بیان کرد:باید شرایطی فراهم شود که دانشجویان علمی کاربردی جزو کسانی باشند که با کمترین مشکل بتوانند شغلی را بیاموزند و یا کارآفرینی کنندو این حرکت هم اکنون در خراسان رضوی آغاز شده است.

دکتر امید با تاکید بر اینکه توسعه کیفی دانشگاه علمی کاربردی در دستورکار است، اضافه کرد:  برای توسعه کیفی دانشگاه، در نظرداریم کیفیت دانشجویان ورودی‌ جدید را ارتقا بخشیم به این منظور سهمیه افراد شاغل در ادارات حذف شد تا دانش آموزان بیشتری از طریق کنکور جذب شوند.

*راه‌اندازی سه مرکز جدید درمشهد

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به روزآمد سازی رشته ها و افزایش واحدهای این نهاد افزود:راه‌اندازی ۱۰ مرکز علمی کاربردی جدید در کشور در دستورکار قرارگرفته است که بزودی سه مرکز درشهرستانهای  استان خراسان رضوی ایجادخواهد شد.
 وی با اشاره به نظارت دقیق بر فعالیت و میزان دانش اعضای هیات علمی گفت: از میان ۴۶ هزار متقاضی حق التدریس، ۸۰۰۰ نفر با مصاحبه‌های دقیق جذب دانشگاه شدند.البته همچنان مدرسان فعلی وجدید نیزموردارزیابی قرار می گیرند و این ارزیابی های مستمر خواهد بود.

*بازنگری در همه سرفصل های دانشگاه

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی بر انتقاد پذیری در جهت رشد سطح علمی دانشگاه تاکید کردوگفت: ۸۰۰برنامه درسی ور شته ای درسی در معرض قضاوت دانشجویان، استادان وکارشناسان قرار گرفته است تا بخش های مختلف برای  بازنگری نظر خودشان را ارائه دهند.

وی افزود: بر اساس برنامه علمی قرار است همه سرفصل های درسی دانشگاه بازنگری شوند تا برنامه های بین رشته ای ایجاد شود و امیدواریم خراسان رضوی در این زمینه پیشگام باشد.

*هیچ رشته‌ای حذف نشده‌ است
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر روزآمد سازی مواد درسی این نهاد تصریح کرد: خوشبختانه تا کنون هیچ رشته‌ای از دانشگاه علمی کاربردی حذف نشده‌ است،ولی از سال آینده رشته‌های بدون متقاضی حذف می‌شوندو رشته ه ای پر تقاضا جایگزینشان می شوند.

وی در پایان عنوان کرد: همه تلاش دانشگاه علمی کاربردی این است که دانشجویانی تربیت کند تا زمانی که  فارغ التحصیل می‌شوند یا شاغل شوند و یا کارآفرین باشند تا دیگران را به کار بگیرند و هدف دانشگاه در چندسال اخیر با راه اندازی  جشنواره‌هایی نظیر حرکت در همین راستا بوده است.

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.