بازار تلفن‌همراه این روزها بوق گرانی می‌زند، خریدارانی که دلخوش به وعده ارزانی دولتی‌ها هر روز راه خانه تا بازار موبایل را گز می‌کنند و فروشندگانی که این روزها نقش نمایشگاه داران را ایفا می‌کنند و از کسادی بازار نالانند.

گوشی تلفن‌همراه همچنان بوق گرانی می‌زند

با وجود روند کاهشی قیمت ارز آنچه از بازار موبایل به گوش می‌رسد این است که با بی‌تدبیری دولت وابلاغ دستورعمل‌های خلق الساعه که بدون مشورت با متخصصان این امر اتخاذ می‌شود ثبات قیمتی همچنان فرسنگ‌ها با این بازار فاصله دارد و شرایط موجود باعث سردرگمی فروشندگان و خریداران شده و کاهش فروش تلفن همراه را در پی داشته است.

 بررسی‌های خبرنگار قدس از بازار تلفن‌همراه نشان می‌دهد که کاهش نرخ دلار منجر به بازگشت قیمت آن نشده و در بهترین حالت قیمت برخی از انواع موبایل ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

 مغازه‌های راسته خیابان عبدالمطلب که یکی از مراکز فروش موبایل و لوازم جانبی آن در مشهد است دیگر آن رونق سابق را ندارند و قفسه‌های خالی‌شان همه از کمبود کالا در بازار تلفن‌ همراه خبر می‌دهد.

از یکی از فروشندگان دلیل این موضوع را جویا می‌شوم. او می‌گوید: وقتی سیاست مشخصی برای کنترل بازار از سوی دولت وجود نداشته باشد وضعیت این گونه می‌شود که مشاهده می‌کنید شما اگر به دقت به مغازه‌های ما نگاه کنید نشانی از موبایل نوو دست اول نمی‌بینید وبیشتر با ماکت یا موبایل‌های کارکرده و تبلت مواجه می‌شوید.

یکی از مراجعان هم که خود را موسوی معرفی می‌کند با گلایه از این وضعیت می‌گوید: برای خرید آمده‌ام ولی قیمت‌ها نجومی است و هر چند که فروشندگان می‌گویند قیمت‌ها کمی پایین آمده است ولی با یک بررسی ساده متوجه می‌شوید که این کاهش قیمت به هیچ عنوان مطابق افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای که از چند ماه پیش شروع شد اتفاق نیفتاده است، تازه کمبود کالا هم معضل دیگری است که این روزها دامنگیر بازار تلفن همراه شده است.

برای بررسی بیشتر به یکی دیگر از بازارهای تلفن همراه مشهد در خیابان احمدآباد مراجعه می‌کنم.

 اینجا هم بازار رونق گذشته را ندارد و فعالان این عرصه از کسادی بازار ناراضی‌اند و فروشگاه‌های تعطیل در پاساژهای مجلل احمدآباد هم توی ذوق می‌زند؛ علت را جویا می‌شوم یکی از فروشندگان به نام احمدی می‌گوید:

در شرایطی که جنس وجود ندارد و با شرکت‌های واردکننده هم که تماس می‌گیریم، می‌گویند موجودی ندارند و باید ثبت سفارش کنند که بیشتر مواقع امکان آن وجود ندارد و بازار تحرک لازم را ندارد و نمی‌چرخد و اجاره مغازه‌ها هم که مرتب افزایش می‌یابد عده‌ای مجبور شده‌اند که این شغل را ترک کنند وعده‌ای به مکانی که اجاره پایین‌تر دارد، بروند.

 رضا یکی دیگر از فروشندگان معتقد است که کمبود موبایل در بازاراجازه نمی‌دهد قیمت‌ها همگام با کاهش قیمت ارز سیر نزولی داشته باشد و عرضه ۶۰۰ هزار موبایل که مشکل رفع ترخیص در گمرک داشته‌اند در بازار موجب آرامش آن می‌شود.

  دولت سیاست شفافی برای واردکننده در نظر نگرفته است

نایب رئیس کمیته تخصصی موبایل اتاق اصناف ایران و رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: قیمت تلفن همراه نسبت به زمانی که قیمت دلار به ۱۹ هزار تومان رسیده بود، حدود ۳۰ درصد کاهش یافته ولی اگر دولت سیاست ثابت و مشخصی داشته باشد در همین شرایط هم امکان ۲۰ درصد کاهش قیمت دیگر هم وجود دارد.

افشین اکبری حداد می‌افزاید: مشکل این است که دولت سیاست شفافی برای واردکننده گوشی تلفن همراه در نظر نگرفته و ثبت سفارش قطع است و موانع مختلفی برای وارد کننده در زمینه ارز و تخصیص آن و ثبت سفارش و ترخیص کالا وجود دارد.

   دستورعملی که افزایش قیمت شدیدی در پی دارد

نایب رئیس کمیته تخصصی موبایل اتاق اصناف ایران با تأکید بر اینکه فعلاً تسهیلات وجود ندارد، می‌گوید:در حال حاضر گوشی‌های موجود در بازار به صورت مسافری می‌آید که آن را هم سامانه همتا اعلام کرده است از چند روز دیگر ورود موبایل مسافری هم قطع می‌شود و با هر پاسپورت یک گوشی را می‌توانند ریجستر کنند که اگر چنین اتفاقی بیفتد و ایراداتی که در واردات هست برطرف نشود باز به طور حتم افزایش قیمت شدیدی در بازار موبایل خواهیم داشت و در حال پیگیری این موضوع هستیم و بزودی در تهران هم جلسه داریم تا زمانی که مشکل واردات رفع نشده است ورود موبایل مسافری هرچند که به واسطه نداشتن خدمات پس از فروش خیلی لطمه می‌زند ولی به خاطر تأمین کالای مورد نیاز بازار و جلوگیری از افزایش شدید قیمت‌ها ادامه داشته باشد.

اکبری با انتقاد از وزارت ارتباطات به خاطر ابلاغ چنین دستورعمل‌هایی خاطرنشان می‌کند: متأسفانه در کشور ما اول کار انجام می‌شود و بعد صدای مردم در می‌آید و بعد هر اتفاقی می‌افتد و آنگاه به فکر چاره می‌افتند.

  شل و سفت کن‌های دولت

رئیس اتحادیه تلفن همراه مشهد با اشاره به اینکه در سامانه نیما هم اکنون هر درهم به قیمت ۲۹۲۰ تومان عرضه می‌شود که ۶۰۰ تومان از بازار ارزان‌تر است، تصریح می‌کند: کالاهایی که نمایندگی ندارند و از امارات می‌آیند با درهم و کالاهایی که از چین وارد می‌شوند با یوان معامله می‌شوند و دولت هم درهم قبول نمی‌کند و باید ارزهای معادل مثل لیر باشد و چند روز هم ثبت سفارش بسته بود و این شل و سفت کن‌ها قوانین توسط دولت باعث می‌شود که در بازار اختلال به وجود بیاید و روان به جلو حرکت نکند.

   موبایل هوشمندترین بازار را دارد

اکبری با تأکید بر اینکه موبایل یکی از هوشمندترین بازارها را دارد و همیشه نسبت به افزایش قیمت لحظه‌ای واکنش نشان می‌دهد خاطرنشان می‌کند: بازارموبایل از ماست و لبنیات بدتر است و قابل نگهداری نیست و اگر بخواهیم موبایل را نگه داریم ضرر می‌کنیم چون کالایمان همیشه رو به پایین است و تکنولوژی هر لحظه ارتقا می‌یابد.

رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه مشهد با اشاره به اینکه در مشهد ۱۰۰۰نفر مستقیم و ۵۰۰۰ نفر غیر مستقیم در حوزه تلفن همراه فعالیت می‌کنند، تصریح می‌کند: از تیرماه تاکنون ۲۰ درصد ریزش رسمی داشتیم و ۱۵ درصد هم غیررسمی ترک کار کردند و بقیه هم که معطل مانده‌اند اگر از این کار بروند کار دیگری در جامعه نیست که انجام دهند و اگر این وضع ادامه داشته باشد تا آخر سال ۱۵ درصد دیگر هم ریزش خواهیم داشت.

   آمار تخلف۱۰۰ درصدی صنف فروشندگان تلفن

نایب رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه اتاق اصناف ایران با تأکید بر اینکه آمار تخلفات در مشهد بیش از ۱۰۰ برابر شده است، تصریح می‌کند: با این شرایط فروشندگان هر مشتری که به آن‌ها مراجعه می‌کند سعی می‌کنند پولی از او بگیرند تا دست خالی به خانه نروند و این یکی دیگر از تراژدی‌هاست که اتفاق افتاده و شکایت‌های دریافتی که قبلاً ۵۰ مورد در ماه بوده الان به ماهی ۶۰۰ شکایت رسیده و در حالی که قبلاً هفته‌ای یک بار به شکایات رسیدگی می‌کردیم اما در حال حاضر همه روزه به شکایات رسیدگی می‌کنیم.

وی می‌افزاید: این مشکل به دو علت به وجود آمده یکی به این خاطر است که مردم جیبشان خالی شده و با هر مشکلی سریع شکایت می‌کنند و علت دیگر آن است که چون کسبه درآمد ندارند به هر شیوه متوسل می‌شوند تا پول در بیاورند و با اینکه می‌دانند گوشی تعمیر نمی‌شود ولی دستکاری می‌کنند و یک پولی هم از مشتری می‌گیرند و آخر هم مشتری می‌بیند گوشی باز هم خراب است و شکایت می‌کند.

  ۶۰۰ هزار گوشی تأمین کننده ۱۵ روز نیاز کشور

اکبری حداد با اشاره به اینکه ماهی یک میلیون گوشی در کشور مصرف می‌شود که اگر به ۲۶ روز تقسیم شود تقریباً روزی ۴۰ هزار گوشی به فروش می‌رود، تصریح می‌کند: اگر ۶۰۰ هزار گوشی توقیف شده که اجازه ترخیص نداشتند و هم اکنون با ارز نیمایی در حال ترخیص هستند هم وارد بازار شوند تنها ۱۵ روز از میزان نیاز کشور را تأمین می‌کنند و تأثیر چندانی بر قیمت‌ها نخواهد داشت.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.