یک شبکه خبری روس اعلام کرد که در حال حاضر مذاکراتی بین سوریه و امارات برای برقراری مجدد روابط بین دو کشور در جریان است و سایر کشورهای عربی نیز دست به چنین اقدامی زده‌اند.

مذاکره امارات با سوریه برای از سرگیری روابط سیاسی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین ، اخیرا مسئله از سرگیری روابط دیپلماتیک بین سوریه و امارات عربی متحده مطرح شده است.

شبکه خبری «روسیا الیوم» به نقل از آنچه آنان را منابع نزدیک به طرفین سوری و اماراتی در ژنو می‌خواند، گزارش داد که «مذاکره بین دو کشور برای فعال‌سازی روابط تجاری به عنوان مرحله نخست آغاز شده است».

روسیا الیوم می‌گوید که احتمالا «این روابط تجاری در آغاز سال آتی آغاز ‌می‌شود، مشروط بر اینکه این مسئله زمینه‌ساز از سرگیری کامل روابط بین دو کشور در آینده نزدیک شود».

بر اساس اطلاعات ویژه‌ای که به دست این شبکه رسیده است، «مذاکراتی که بین طرفین سوری و اماراتی از چند هفته پیش آغاز شده و در آن دیپلماتهای سوری حاضر در امارات حضور دارند، باعث شده که گرما [روابط] بین دو کشور بازگردد و نتایج مستقیم آن، این است که کشور امارات یک تیم به دمشق فرستاد تا مقر هیئت [دیپلماتیک] اماراتی را در دمشق ترمیم کند».

اظهارات دمشق درباره تلاش امارات برای بازگشایی سفارت این کشور در سوریه بوده و وظیفه علنی کردن این مسئله بر عهده امارات است؛ به گونه‌ای که «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه تأکید کرد که «تصمیم بازگشایی سفارت، مرتبط به امارات بوده که یک کشور دارای حاکمیت است و می‌تواند آن را علنی کرده و خود، این خبر را اعلام کند».

به گزارش روسیا الیوم، ظاهرا مسئله از سرگیری روابط منحصر به امارات نیست، و برخی از محافل در ژنو اعلام کردند که «شماری از کشورهای عربی، عملا اقدامات مقدماتی را برای بازگشت به سمت سوریه آغاز کردند... و مسئله ترور جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی [مقیم آمریکا که در کنسولگری عربستان در ترکیه کشته شد] اتخاذ این تصمیم از سوی این کشورها را سرعت بخشیده است».

این محافل تأکید کردند که این کشورها در تلاشند از رهگذر برقراری رابطه با سوریه، از این بحران عبور کنند و دمشق نیز کرسی خود در اتحادیه عرب را مجددا به دست آورد. از این روی نمی‌توان تغییر موضع امارات در قبال سوریه را از عربستان جدا کرد؛ چرا که احتمالا عربستان نیز دست به این اقدام خواهد زد و این مسئله به خاطر سطح هماهنگی بین دو کشور حاشیه خلیج فارس در پرونده‌های منطقه است.

درباره برقراری روابط مجدد با سوریه توسط کشورهای عربی، «خالد الجار الله» معاون وزیر خارجه کویت 18 نوامبر جاری تأکید کرد که «رابطه کویت با دمشق در حالت تعلیق است و قطع نیست».

در همین راستا، «خالد المحامید» از معارضان سوری و عضو سابق هیئت عالی مذاکره‌کنندگان –وابسته به معارضان- تأکید کرد که دور کردن سوریه از محیط عربی، فرصتهای راهکار سیاسی را از بین برد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.