تصادفات در اشکال مختلف آن یکی از دغدغه‌های جدی زندگی در عصر جدید است و تبعات کوچک وبزرگ آن همواره بر زندگی انسان‌های بی‌شماری تأثیر داشته و دارد.

پیاده‌ها در مشهد بیشتر می‌میرند

آنچه مسلم است عوامل مختلفی به تناسب زمان و مکان وقوع تصادفات بر میزان خسارت‌های جانی و مالی دخیل هستند، اصل کلی و غیرقابل انکاری می‌باشد، اما با تمام این اوصاف تصور عمومی بر این است که آمار جان باختگان یا مجروحان تصادفات در داخل شهرها کمتر از جاده‌ها می‌باشد ونباید در درون شهرها شاهد وقوع تصادفات مرگبار باشیم.

اما بر اساس ادعای یکی از مدیران شهری در هر ۳۶ ساعت یک نفر در مشهد بر اثر تصادفات جان خود را از دست می‌دهد که با یک محاسبه کوچک رقم نهایی عددی نگران کننده و بیش از ۲۰۰ نفر می‌شود که با بررسی تبعات ثانوی فوت یک انسان بر اطرافیان وجامعه باید گفت جای نگرانی جدی وجود دارد که این تعداد انسان سالانه در یک شهر جان خود را از دست می‌دهند.

 خبر نگران کننده

چند روز پیش رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد گفت: در مشهد به صورت میانگین هر یک روز و نیم، یک نفر جان خود را بر اثر تصادفات رانندگی از دست می‌دهد و ۱۰۰ نفر نیز مصدوم می‌شوند.

مجتبی بهاروند اظهار کرد: سال گذشته در کشور بیش از ۱۶ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند. با وجود روند کاهشی تعداد قربانیان سوانح رانندگی در ۱۰ سال گذشته، ولی تعداد زیاد تصادفات و تلفات و به علاوه ۳۵۰ هزار مجروح ناشی از آن‌ها، هزینه‌های سنگینی را به اقتصاد کشور و بخصوص سیستم امدادی و درمانی وارد می‌سازد.

وی ادامه داد: رفتارهای ناایمن رانندگان و عابران پیاده، کم‌توجهی مسئولان ذی ربط به ایمن سازی راه‌ها و استانداردهای ایمنی خودروها در کنار کم اثر بودن اعمال قانون و آموزش‌های ایمنی را می‌توان از دلایل اصلی تکرار این حوادث در معابر شهری و برون شهری کشور برشمرد.

آمارها چه می‌گویند

با نگاهی به آمار چند سال اخیر جان باختگان تصادفات درون شهری مشهد می‌بینیم هرچند در سال‌های گذشته همواره سیر نزولی در تعداد جان باختگان داشته‌ایم، اما هنوز هم وضعیت نامطلوبی داریم.

بر اساس آمارهای اعلامی از سوی دستگاه‌های مختلف تعداد قربانیان تصادفات درون شهری مشهد از ارقام نزدیک به ۳۰۰ نفر چند سال گذشته هر سال کاهش یافته و در سال ۹۵ به رقم ۲۶۰ نفر رسیده و سال گذشته هم کاهش قابل توجهی داشته و چند ده نفر از تعداد قربانیان کم شده است.

اما هنوز هم سالانه نزدیک به ۲۰۰ نفر در شهر مشهد بر اثر تصادفات جان می‌بازند و چند صد نفر هم مجروح می‌شوند که جای نگرانی دارد و باید با حساسیت بیشتری در جامعه نسبت به این موضوع واکنش نشان داده شود.

ریشه‌یابی تصادفات

به گفته کارشناسان در وقوع هر تصادفی سه عامل تأثیر گذار وجود دارد که شامل انسان، جاده و وسیله نقلیه می‌شود که در هر حادثه‌ای بسته به نوع تصادف نقش یکی از این عوامل پررنگ‌تر از دوعامل دیگر است، اما در کشور ما نقش عامل انسانی همواره سهم بالایی از علل وقوع تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد.

به اذعان کارشناسان ‌عدم توجه به‌جلو، عدم توانایی در کنترل خودرو و خطای عابرپیاده از اصلی‌ترین عوامل وقوع تصادفات در مشهد می‌باشد.

از سوی دیگر در بخش معابر هم به گفته مدیران حوزه حمل و نقل بیش از ۸۰۰ نقطه حادثه خیز در مشهد وجود دارد که یا تصادفات در این محل‌ها تکرار می‌شوند یا مستعد بروز تصادفات هستند و به تعداد اندک موجب وقوع تصادفات شده‌اند.

 اولویت فرهنگ‌سازی

بر اساس اطلاعات به دست آمده در هفت ماه اول سال جاری تعداد جان باختگان تصادفات در شهر مشهد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد کاهش داشته، اما تعداد مجروحان افزایش داشته است.

یک کارشناس حوزه تصادفات با اشاره به همین آمار می‌گوید: متأسفانه سهم عابران پیاده در تصادفات منجر به فوت در شهر مشهد افزایش داشته و از ۵۰ درصد در سال گذشته به ۶۰ در صد در سال جاری رسیده و بخش نگران کننده موضوع آنجاست که بیشتر آن‌ها بیش از ۴۰ سال سن دارند.

وی که تمایلی به ذکر نام خود ندارد، می‌افزاید: جان باختن فردی که در سن کار قرار دارد و برای خانواده و جامعه مفید است، آثار منفی مستقیم و غیرمستقیم بسیاری به دنبال دارد که باید دستگاه‌های دخیل در موضوع نسبت به آن چاره‌اندیشی کنند.

او معتقد است: باید در مجامع مختلف از قبیل مساجد و یا هر نوع تجمع دیگر در شهر مشهد مسئله آموزش یا هشدار نسبت به قواعد ایمنی در ترددهای عابران پیاده در سطح شهر بازگو شود.

این کارشناس می‌افزاید: به نظر می‌رسد در بخش آموزش کودکان با اجرای طرحی همچون همیار پلیس قدم‌های خوبی برای آموزش این رده سنی برداشته شده، ولی باید آموزش نسل جوان و میانسال نیز به هر روشی آغاز شود.

 زیرساخت‌های مکمل

با توجه به گفته‌های کارشناسان در خصوص سهم بالای عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت از آمار قربانیان تصادفات، باز این موضوع مطرح می‌شود که آیا زیرساخت‌های شهری مشهد در راستای کمک به حل این مشکلات ایجاد شده‌اند یا خیر.

بنابراین با نگاهی به اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های مختلف مرتبط با امر ترافیک می‌بینیم مشهد در بخش هوشمندسازی ترافیک وضعیت خوبی دارد و به طور مثال با وجود بیش از ۲۰۰ دوربین در معابر شهر مشهد می‌توان گفت یکی از شهرهای پیشرو در این بخش است، اما به گفته یکی از دست اندرکاران این حوزه هرچند امکانات خوبی برای ثبت تخلفات در مشهد وجود دارد، ولی اگر شرایطی فراهم شود که بلافاصله پس از ارتکاب تخلف پیامکی برای راننده خاطی ارسال شود، او در ادامه مسیر از تکرار تخلف منصرف خواهد شد.

از سوی دیگر اگر زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی در بخش‌های مختلف توسعه یافته و به حد مطلوب نزدیک‌تر شود، بی‌تردید شاهد تعداد خودروهای تک سرنشین و در نتیجه کاهش ترافیک و مشکلات ثانوی ناشی از شلوغی معابرشهر خواهیم بود، آنچنان که به نظر برخی کارشناسان افزایش ناوگان حمل ونقل عمومی بر ساخت یک پل یا حتی پارک اولویت دارد.

کلام آخر

آنچه به نظر می‌رسد در اکثر شهرها و از جمله شهر مشهد موجب کمرنگ شدن اقدامات کاهنده تصادفات می‌شود، چندگانگی در مدیریت ترافیکی شهر است واگر همکاری بین بخشی به هر روش ممکن تقویت شود، اقدامات دستگاه‌های مختلف خواهد توانست در راستای اقدام دستگاه دیگر اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

از سوی دیگر آموزش و فرهنگ سازی رفتارهای بی‌خطر در رانندگی یا تردد پیاده‌ها اولویتی است که باید همه افراد جامعه نسبت به آن احساس مسئولیت نمایند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.