وزیر خارجه ایران گفت: الان اروپا و بقیه باید برای زحمات خود و امنیت جهانی سرمایه گذاری و هزینه کنند، نمی شود بدون اینکه خیس شد شنا کرد.

ظریف: اروپا و بقیه باید برای زحمات خود و امنیت جهانی سرمایه‌گذاری و هزینه کنند

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران طی سخنانی در چهارمین نشست گفتگوهای مدیترانه ای در رم اظهار داشت: ایران نه ۴۰ سال که ۷ هزار سال دوام آورده و می آورد. تاریخ امپراطوری ایران و ایتالیا از عمر برخی کشورهای مدعی بیشتر است و برای همین است که زیر بار زور نمی رویم چون می دانیم هیچ قدرتی دائمی نیست. 

وی در بخش دیگری از اظهارتش با طرح این سوال که چرا ایران باید سیاست هایش را در منطقه عوض کند؟ پرسید: آیا ما از صدام حمایت کردیم؟ آیا ما از داعش و طالبان و جبهه النصره حمایت کردیم؟ آیا ما ۱۱ سپتامبر را خلق کردیم؟ آیا ما قطر را محاصره کردیم؟ آیا ما داریم مردم یمن را بمباران می کنیم؟ آیا ما نخست وزیر کشور دیگری را در خاک خود زندانی کردیم؟ ما اشتباه کردیم یا دیگران؟ و این آنها هستند که باید سیاست ها و رفتارهای منطقه ای خود را تغییر دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: ما همراه سایر کشورها با آمریکا مذاکره کردیم و به نتیجه خوبی رسیدیم. الان اروپا و بقیه باید برای زحمات خود و امنیت جهانی سرمایه گذاری و هزینه کنند. نمی شود بدون اینکه خیس شد شنا کرد.

وزیر خارجه افزود: همه من را اهل تعامل و گفتگو می شناسند؛ اما اگر پای انتخاب استقلال ایران و تعامل در میان باشد، حتما برای استقلال ایران می ایستم.

وی تصریح کرد: دیپلماسی یک بازی نیست و ما همیشه برای امر جدی آماده ایم.

*آمریکایی ها چه حقی دارند برای شرکت های جهان که می خواهند با ایران همکاری کنند به طور غیر قانونی مانع تراشی کنند؟

به گزارش فارس، نشست تجاری اتاق بازرگانی مشترک ایتالیا و ایران و کنفدراسیون صنایع ایتالیا دیروز (پنجشنبه) با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در رم برگزار شد. 

در این نشست که جمعی از کارآفرینان ایتالیایی، معاون وزیر خارجه ایتالیا، رئیس اتاق بازرگانی ایتالیا و معاون اتحادیه اتاق های بازرگانی ایتالیا و رئیس آژانس بین المللی سازی صنایع ایتالیا حضور داشتند، الساندرلو رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایتالیا و ایران با اشاره به سوابق تاریخی روابط بازرگانی دو کشور، به حجم پنج میلیارد یورویی تجارت دو کشور که ایتالیا را شریک نخست تجاری در اروپا کرده، اشاره و اظهار امیدواری کرد ایتالیا همچنان این جایگاه را حفظ کند. 

وی تاکید کرد: شرکت های ایتالیایی زمینه های خوبی برای کار در ایران دارند و با گذر از برخی مشکلات، می توان روابط اقتصادی و تجاری را حفظ کرد و گسترش داد.

ظریف نیز در این نشست به روابط عمیق تاریخی و فرهنگی دو کشور اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف برجام عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران بوده است که در حال حاضر با قلدری دولت ترامپ و ایجاد مانع برای سایر کشورهای جهان مواجه شده است. 

وی تصریح کرد: اگر آمریکایی ها دوست ندارند یا نمی توانند از فرصت های تجاری و اقتصادی در ایران بهره ببرند، چه حقی دارند برای شرکت های جهان که می خواهند با ایران همکاری کنند به طور غیر قانونی مانع تراشی کنند؟! شرکت های ایتالیایی و ایرانی باید بدون هیچ مانعی از فرصت های تجاری و اقتصادی عظیم دو کشور بهره ببرند.

ظریف خاطر نشان کرد: راههای زیادی برای همکاری شرکت های دو کشور وجود دارد که در حال هموار کردن این راهها از طریق اتحادیه اروپا و یا همکاری های دو جانبه هستیم.

وی با تاکید بر نقش و اهمیت مردم ایران به عنوان تنها پشتوانه و تکیه گاه کشور اظهار داشت: ما برجام را مذاکره نکردیم که به دنبال بهانه برای کنار گذاشتن آن باشیم اما چنانچه مردم ایران احساس کنند سایر شرکای برجام نمی خواهند یا نمی توانند منافع آنها را تامین کنند و آن را به دولت منتقل کنند، این نظر برای ما محور تصمیم گیری خواهد و ما انتخاب های مختلفی خواهیم داشت.

در ادامه این نشست چند تن از مدیران شرکت های ایتالیایی به طرح دیدگاههای خود و پرسش پرداختند که از سوی وزیر امور خارجه پاسخ داده شد.

منبع:فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.