گرچه کوهستان های ایران همه ساله در فصل های مختلف میزبان هزاران کوهنورد و گردشگر داخلی و خارجی است، ولی فراموش نکنیم که هیچ کوهنورد یا گردشگری تمایل به عبور از مسیرهای مملو از زباله ندارد.

راهکارهایی در راستای اصلاح اصول طبیعت گردی/احداث کلبه‌های دوستداران کوهستان، اقدامی ارزنده برای پاکسازی طبیعت

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، همۀ کوهنوردان و گردشگرانی که به کوهستان می‌روند، میهمانان طبیعت هستند، میهمان هایی که طبیعت زیبا و سخاوتمند با هوای مطبوع از آنها پذیرایی می کند. اما بازدید کنندگان از کوهستان باید از هر گونه رفتاری که منجر به صدمه به محیط زیبای کوهستان می شود، خودداری کنند.

گرچه کوهستان های ایران همه ساله در فصل های مختلف میزبان هزاران کوهنورد و گردشگر داخلی و خارجی است، ولی فراموش نکنیم که هیچ کوهنورد یا گردشگری تمایل به عبور از مسیرهای مملو از زباله ندارد. رها سازی زباله در دامنه های کوهستان، به معضلی نگران کننده و خسارت جبران ناپذیری تبدیل شده است.

زخم دلخراش زباله بر پیکره‌ کوه/توصیه ای به شهروندان برای حفاظت از طبیعت

راهکارهایی در راستای اصلاح اصول طبیعت گردی

زمانی که برای گردش در کوهستان و یا کوهنوردی برنامه ریزی می کنید، باید به بهترین روش ممکن میزان زبالۀ تولیدی خود را کاهش دهید.همچنین زباله هایی که تولید آن‌ها اجتناب ناپذیر است را به روش های دوستدار محیط زیست دفع کنید.

اگر شما به عنوان یک کوهنورد و یا گردشگر می توانید بسته های مواد غذایی را با خود حمل کنید، پس مطمئنا توانایی آن را دارید که بسته بندی های خالی آن ها را نیز بازگردانید و حتی کمی از زباله های موجود در پیرامون را نیز از دل طبیعت برگردانید.

به عنوان مثال می توانید در کوله پشتی خود یک کیسه داشته باشید و در مسیر برگشت زباله های ریخته شده را با خود بازگردانید.

هرگز زباله ها را در طبیعت دفن نکنید یا نسوزانید.

در هر موقعیت کوهنوردی توجه نمایید که آیا امکان اجتناب از تولید زباله وجود دارد یا خیر.

برای اجتناب از تولید زباله می‌توانید از کیسه های نایلونی برای حمل مواد غذایی استفاده نکنید، زیرا پلاستیک هایی که مورد استفادۀ ما می باشند، اغلب قابل استفادۀ مجدد نیستند.  پلاستیک ها از مواد غیر قابل تجزیه بوده و محیط زیست را به شدت آلوده می کنند؛ بهتر است به جای استفاده از ظرف های یک بار مصرف، از ظرف های بادوام استفاده کنید.

مواد غذایی و خوراکی ها را به اندازۀ نیاز خود و همراهانتان با خود حمل کنید تا مواد غذایی سالم به زباله تبدیل نشود.

باقی ماندۀ مواد غذایی و نان را به جای ریختن در طبیعت، در سطل زباله بریزید. ریختن این مواد برای تغذیۀ حیوانات نه تنها مفید نیست، بلکه تعادل اکولوژیک را بر هم می زند.

میتوانید به جای استفاده از دستمال کاغذی و رها کردن آن در طبیعت، از دستمال پارچه ای نرم و قابل شستشو استفاده کنید.

البته نباید فراموش کنیم که، یک قوطی آلومینیومی نوشیدنی حداقل 450 سال، اقلام استیل 95 سال، پلاستیک های معمولی 220 سال و شیشه یک میلیون سال در طبیعت باقی می ماند.

کارشناسان معتقدند فضولات انسانی در طبیعت بین 20 تا 30 روز زمان می برد تا جذب خاک شود و به دلیل وجود نیترات، اگر وارد آب های زیر زمینی شوند باعث بروز آلودگی هایی می شوند.

جریمه برای ریختن زباله در طبیعت

فعالان محیط زیست خواستار چاره اندیشی مسئولان هستند و می‌گویند که اگر حضور گردشگران تا پای قله ها مجاز است ، پس مسئولان باید امکانات لازم را هم فراهم کنند تا به محیط زیست آسیب نرسد.

البته در برخی از کشورهای دیگر مانند انگلیس، ریختن زباله در طبیعت جریمه نقدی در پی خواهد داشت.

زخم دلخراش زباله بر پیکره‌ کوه/توصیه ای به شهروندان برای حفاظت از طبیعت

احداث کلبه های دوستداران کوهستان، اقدامی ارزنده برای پاکسازی طبیعت

همه این موارد در حالی است که طبیعت دوستان با کمک یکدیگر، در بخش هایی از ارتفاعات تهران کلبه هایی را برای جلوگیری از تولید زباله راه اندازی کرده‌اند. این کلبه ها به ایستگاه «دوستداران کوهستان» معروف هستند.

در کلبه های دوست داران کوهستان، فعالیت های مربوط به محیط زیست کوهستان، حفاظت از طبیعت و فعالیت های مربوط به امداد و  نجات کوهنوردان انجام می گیرد.

زخم دلخراش زباله بر پیکره‌ کوه/توصیه ای به شهروندان برای حفاظت از طبیعت

امیر اخوان مسئول کلبه دوستداران طبیعت اظهار کرد: در این کلبه از طبیعت گردان و کوهنوردان خواهش می کنیم که پلاستیک هایی را از ما دریافت کنند و زباله های ریخته شده در کوهستان را جمع آوری کرده و تحویل ما بدهند تا به محیط زیست آسیبی نرسد.

وی افزود: این در حالی است که برای این دسته از افراد هدایایی را در نظر گرفتیم که با تحویل زباله ها می‌توانند دریافت کنند.

مسئول کلبه دوستداران کوهستان در رابطه با هدایای در نظر گرفته شده گفت: این هدایا را با توجه به نیاز کوهنوردان در نظر گرفتیم تا کاربرد قابل توجهی داشته باشد.

اخوان تاکید کرد: البته این اقدام درحالی است که بعضی از دوستداران طبیعت پاکسازی آن را وظیفه خود می دانند و هدیه ای دریافت نمی‌کنند؛ حتی تعدادی از کوهنوردانی خارجی وقتی برای کوهنوردی به ایران می آیند نیز این کار را انجام می دهند.

وی اظهار داشت: هر ساله پس از پایان فصل کوهنوردی، زباله های پراکنده و انباشته شده در طبیعت این منطقه با حضور افراد کوهنورد و دوستداران محیط زیست جمع آوری و به مناطق پائین دست انتقال داده می‌شود.

مسئول کلبه دوستداران کوهستان در پاسخ به سوالی مبنی‌ بر، میزان زباله‌هایی که هر هفته جمع آوری می‌شود، گفت: مقدار این زباله ها در هر پنج شنبه و جمعه حدود 500 کیلوگرم است که توسط دوستداران محیط زیست جمع آوری می‌شوند.

زخم دلخراش زباله بر پیکره‌ کوه/توصیه ای به شهروندان برای حفاظت از طبیعت

وی در پاسخ به این سوال که، این ایستگاه ها در چه مناطقی فعالیت دارند، اظهار کرد: ایستگاه ها در حال حاضر در منطقه دربند، کلکچال، دارآباد و درکه مستقر هستند.

مسئول کلبه دوستداران کوهستان در خصوص ساعات فعالیت و نحوه جذب نیرو در ایستگاه گفت: این ایستگاه ها در روزهای پنجشنبه و جمعه از صبح تا ظهر فعالیت دارند و افراد علاقه مند به فعالیت در این امر می‌توانند به این ایستگاه ها مراجعه کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.