یک رسانه آلمانی در مطلبی به نقش غیر مستقیم آمریکا تحت ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" در قدرت گرفتن مجدد القاعده در یمن اشاره کرد.

نقش آمریکا در قدرت گرفتن مجدد القاعده در یمن

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، "ان تی وی" آلمان در مطلبی نوشت: چهار سال درگیری های داخلی و جنگ در یمن این کشور را به هرج و مرج کشانده و یک شکاف قدرت ایجاد کرده که شبکه تروریستی القاعده مجددا خود را در این شکاف جا داده است. در این میان آمریکا هم به طور غیر مستقیم در قدرت گرفتن مجدد القاعده در یمن نقش داشته است.

این رسانه آلمانی در ادامه نوشت: همچنان و دور از چشم جامعه جهانی در یمن یک دشمن قدیمی غرب یعنی القاعده دوباره قدرت می گیرد. این گروه افراطی در این درگیری های داخلی ناخوشایند در جبهه خود مبارزه می کنند و باید رابطه نزدیکی با شبه نظامیان و جنگ سالاران در این کشور داشته باشند. این گروه تروریستی از سال ۲۰۱۵ موفق شده اند مناطق وسیعی از استان ابین و هیدرامات یمن را تحت کنترل خود درآورند.

نویسنده در ادامه همچنین به شرایط بد ساکنان یمن در سایه حدود چهار سال جنگ فاجعه بار در این کشور اشاره کرده و نوشت: بعد از چهار سال جنگ حدود ۱۴ میلیون یمنی در معرض تهدید گرسنگی قرار دارند. همچنین بر اساس ارزیابی صندوق نجات کودکان حدود ۱.۸ میلیون کودک یمنی به اندازه کافی چیزی برای خوردن ندارند. حدود ۸۵ هزار کودک نیز از سال ۲۰۱۵ بر اثر سوء تغذیه مرده اند.

القاعده در این سال ها از شکاف قدرت ایجاد شده در یمن استفاده کرده تا خود را از نو بازسازی کند. بین ۴ تا ۷ هزار مبارز به این سازمان تروریستی در یمن پیوسته اند. البته همه این مبارزان آشکارا زیر پرچم القاعده قرار نگرفته اند. بسیاری از آن ها به شبه نظامیان محلی پیوسته اند که در کنار نیروهای دولتی همچنین علیه حوثی ها می جنگند که تا آگوست سال ۲۰۱۸ همچنین گردان سلفی ابوالعباس تحت فرماندهی عادل عبده فارع ( ابوالعباس) تحت حمایت امارات  هم شامل این گروه ها بود. این یگان از تعز مدت طولانی است که متهم است که عملیات مشترکی با القاعده دارد و همچنین اتهام مناسبات و مراودات با گروه تروریستی داعش به این گردان وارد می شود. ابوالعباس البته این اتهامات را رد می کند. این گروه شبه نظامی در تابستان از شهر تعز یمن عقب نشینی کردند. با این همه نام این گروه در لیست تحریم های وزارت دارایی آمریکا قرار دارد.

 این مسئله که دقیقا این شاخه القاعده تا چه حد در شبه جزیره عرب اعمال نفوذ کرده است مدتهاست که پنتاگون را به خود مشغول کرده است و دلایل زیادی برای این مسئله وجود دارد. از یک طرف ایالات متحده می ترسد که این گروه در یمن بتوانند مانند داعش در عراق و سوریه خطرناک شوند و از طرف دیگر امارات نه تنها جزو بهترین مشتریان کالاهای تسلیحاتی آمریکا است بلکه این کشور ابو العباس و یگان شبه نظامی وی را با پول و سلاح و تسلیحات جنگی تامین کند. بنابراین این خطر بالا است که کالاهای تسلیحاتی آمریکا به این ترتیب به دست القاعده بیفتد. این مسئله برای "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا بسیار شرم آور خواهد بود. بهر حال وی با توجیه مبارزه با تروریسم بین المللی از ائتلاف نظامی جنگ در یمن که امارات هم به آن تعلق دارد حمایت می کند. در حقیقت آمریکا این مسئله را رد نمی کند که القاعده همچنین در خارج یمن می تواند فعال شود.

نویسنده در ادامه به عملیات ناموفق آمریکا با کمک نیروهای ویژه برای مبارزه با القاعده در یمن و و کشته شدن غیر نظامیان در این عملیات در طول سال ها جنگ در یمن اشاره کرده و نوشت: گزارش ها درباره خشونت های شبه نظامیان حامی آمریکا در یمن علیه غیر نظامیان، همراه با شرایط اضطراری انسانی و اقتصادی در این کشور از طریق محاصره های دریایی و هوایی عربستان که ائتلاف جنگ در یمن را رهبری می کند ناآرامی هایی را در این کشور ایجاد کرده و موجب به وجود آمدن وضعیتی شده است که در آن بسیاری از یمنی ها دیگر القاعده را دشمن خود ندانسته بلکه به جای آن قدرت های بیگانه که از خارج در کشورشان دخالت می کنند را دشمن می دانند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.