عضو سابق کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال معتقد است بر اساس اساسنامه ، این فدراسیون قطعا غیر دولتی است و هرگونه دخالت در امور فدراسیون موجب تعلیق فوتبال ایران خواهد شد.

 غفاری:طبق اساسنامه، فدراسیون مستقل و غیر دولتی است

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، غفاری که یکی از اعضای کمیته انتقالی در زمان تنظیم اساسنامه فدراسیون فوتبال بود در خصوص متن این اساسنامه گفت:در همان ابتدای اساسنامه به صراحت آمده که فدراسیون فوتبال یک نهاد غیر دولتی دارای شخصیت مستقل است و بر همین اساس نباید هیچ دخالتی در فدراسیون صورت پذیرد. بر این اساس به طور قطع قانون منع به کارگیری بازنشستگان و موارد مشابه نباید شامل فدراسیون فوتبال شود.

غفاری اضافه کرد: زمانی که مشغول تنظیم اساسنامه بودیم متن اساسنامه بسیاری از کشورها همچنین خود اساسنامه فیفا را به عنوان یک الگوی مناسب مورد بررسی قرار دادیم و من جایی ندیدم که در کشور دیگری یا حتی از نظر فیفا و ای اف سی منعی برای فعالیت بازنشستگان در فوتبال وجود داشته باشد. موارد متعددی وجود داشتند از افرادی که در فدراسیون های دیگر فعالیت می کردند و پیش از این در سازمان یا نهاد دیگری بازنشسته شدند اما حالا بدون مشکل می توانستند در فوتبال حضور فعال داشته باشند.

نایب رئیس پیشین فوتبال غرب آسیا همچنین گفت: اصلا ریاست فدراسیون فوتبال در بعضی از کشورها شغل محسوب نمی شود. به طور مثال در سفری که تیم ملی به آمریکا داشت خاطرم می آید آقای صفایی فراهانی نقل می کرد که رئیس فدراسیون آمریکا به صورت نیمه وقت مشغول به کار بوده و در واقع ریاست فدراسیون برای او شغل ثابت محسوب نمی شد. 

غفاری که سابقه عضویت در کمیته اجرایی فیفا و AFC را نیز داشته در خصوص احتمال تعلیق فوتبال ایران در صورت دخالت دولت اظهار داشت:موضوع تعلیق مسئله کوچکی نیست. بارها و در موارد مختلف از جمله در مورد خودمان سابقه و تجربه لازم را داشته ایم. دیده ایم که فیفا با جدیت برخورد می کند. مسئله دخالت دولت به معنی اصطلاح دولت در ادبیات ما نیست بلکه مقصود، مجموعه حاکمیت است و شامل بر دولت ، مجلس و سایر قوا می شود. اینطور نیست که به فیفا بگوییم دولت دخالت نکرده بلکه مجلس است ، فیفا حاکمیت را به معنی دولت می شناسد و هیچ دخالتی را نمی پذیرد. در اساسنامه هم اگر به قوانین و مقررات اشاره شده مقصود قوانین مرتبط با اساسنامه ، فیفا و ای اف سی است که استقلال و شخصیت حقوقی فدراسیون را حفظ می کند. 

عضو کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال در خصوص تجربه تعلیق فوتبال ایران گفت:امیدوارم این تجربه هیچ وقت برای کشور تکرار نشود. ما بیش از یک سال مشغول رفع مشکلات و موانع بودیم. در واقع یک تصمیم نادرست از جانب رئیس وقت سازمان تربیت بدنی موجب برخورد فیفا شد و تبعات زیادی برای کشور داشت. تعلیق فقط به وجهه و اعتبار فوتبال ما لطمه نمی زند بلکه برای کل کشور هزینه دارد. در واقع روی مسائل سیاسی و اجتماعی حتی روی سایر رشته های ورزشی هم اثر می گذراد. توصیه من این است که دوستان فوتبال را رها کنند و بگذارند مسیر خودش را برود. همه این تلاش ها صورت گرفته که فوتبال مستقل باشد و من خواهش می کنم به این استقلال لطمه نزنند چون تعلیق هزینه های سنگینی برای اعتبار کشور دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.