حجت الاسلام محمد هادی هدایت گفت: برخی متاسفانه براین باورند که برای رسیدن به وحدت اسلامی یا نباید از اهل بیت وائمه معصومین علیهم السلام سخنی بگویند یا اینکه توجه چندانی به این موضوع نداشته باشند در حالی که رسیدن به چنین وحدتی, وحدت انفعالی است. بی شک در امروز جهان اسلام نیازمند به وحدت فعال هستیم. به این معنا که همه مسلمانان عالم صراط مستقیمی که پیامبربدان توصیه و تاکید داشتند را دریابند ودر مسیر آن حرکت کنند.

وحدت فعال نیاز امروز دنیای اسلام است/ دشمن مترصد تشتت و تفرقه جهان اسلام است

حجت الاسلام محمد هادی هدایت استاد سطح عالی حوزه و دکترای کلام امامیه درگفت‌وگو باخبرنگار گروه سیاسی قدس آنلاین، با اشاره به توصیه های قرآنی مبنی بر حفظ وحدت اسلامی گفت: رسیدن به اصل وحدت مساله مهمی در تمامی دوران ها به ویژه در عصر ماست. امروز جهان اسلام به شدت نیازمند رسیدن به وحدت اسلامی است. مساله وحدت به قدری مهم است که خداوند متعال در قرآن کریم به ما توصیه می کند که شما حق ندارید از هم جدا شوید و بین شما تفرقه ایجاد شود،چرا که متفرق شدن مسلمین منجر به ازدست رفتن نیرو و توان،سست شدن وعدم ایستادگی در برابر دشمن می شود.

وی دراین باره افزود: شاید سوالی که مسلمانان بارها آن را مطرح کرده باشند این است که عامل وحدت چیست و چه چیزی ما را به هم متصل می کند؟ شهید مطهری در کتاب شش مقاله؛ مقاله ای دارند که در آن بحث زیبایی را درخصوص عامل وحدت جهان اسلام بیان می کنند که اصلی ترین شاخص آن اهل بیت علیهم السلام هستند.

 این کارشناس دینی با اشاره به سخنان بزرگان دینی در باب توجه به ارکان وحدت آفرین خاطر نشان شد: علامه امینی هم در مقدمه کتاب الغدیر جلد هشتم این کتاب بر این نکته اشاره می کند که اهل بیت علیهم السلام باعث انسجام صفوف مسلمانان به هم میشود، در این کتاب علامه امینی به طور مفصل این اتهام را جواب می دهند که برخی با شبهه افکنی نکاتی را مطرح می کنند که اگر ما از اهل بیت علیهم السلام نکاتی را در جهان مطرح کنیم باعث تفرقه می شود؛ ایشان با رد این موضوع اتفاقا اهل بیت علیهم السلام را بنا بر سفارشات پیامبر اکرم (ص) عامل وحدت می دانند.

استاد محمد هادی هدایت استاد حوزه علمیه قم گفت: پیامبر اکرم (ص) به مساله وحدت مسلمانان اهتمام ویژه ای داشته اند که دراین باره به نکات قابل توجهی اشاره خواهیم داشت. خداوند متعال در قرآن به این امر با صراحت اشاره کردهه که از انبیا خواسته شده در قبال رسالت و هدایت مردم چیزی از آنها نخواهند چرا که خدا اجر آنها را می دهد، این در حالی است که خداوند متعال از ما نسبت به پیامبر اکرم (ص) و خاندانش یک موضوع را خواسته که آن کلمه مودت است.

 وی با اشاره به موضوع مودت به اهل بیت و نتیجه آن در افزایش وحدت اسلامی افزود: کلمه مودت به معنای شدت اتصال و از ماده ودد؛ به معنای شدت قرب و اتصال به اهل بیت است. خود کلمه ولایت که بزرگترین وصیت پیامبر اکرم  (ص) به همه مسلمانان جهان است از ماده قرب و اتصال است، چرا که ولایت عامل اتصال همه مسلمانان نسبت به یکدیگر است.

این کارشناس دینی با اشاره به اهمیت وحدت فعال اظهار داشت: برخی متاسفانه براین باورند که برای رسیدن به وحدت اسلامی یا نباید از اهل بیت وائمه معصومین علیهم السلام سخنی بگویند یا اینکه توجه چندانی به این موضوع  نداشته باشند در حالی که رسیدن به چنین وحدتی، وحدت انفعالی است. بی شک در امروز جهان اسلام نیازمند به وحدت فعال هستیم. به این معنا که همه مسلمانان عالم صراط مستقیمی که پیامبربدان توصیه و تاکید داشتند را دریابند ودر مسیر آن حرکت کنند.

استاد محمد هادی هدایت با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم در باب اتحاد جامعه اسلامی گفت: در روایت آمده پیامبر(ص) در میان جمعی  نشسته بودند که آیه "واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا" را مطرح کردند که همه به ریسمان الهی چنگ بزنید و تفرقه پیدا نکنید شخصی در جمع پرسید: یا رسول الله آن پناهی که باید  برای دوری از تفرقه بدان چنگ بزنیم چیست که خداوند متعال ما را به چنگ زدن به آن توصیه کرده است؟  پیامبر اکرم سرشان را بلند کردن و با دستشان به امام علی علیه السلام اشاره کردند و فرمودند: این همان طناب و ریسمان الهی است که هر کسی در دنیا بدان متصل شود هیچ گاه گمراه نمی شود و وی عامل وحدت جهان اسلام است.

وی افزود: حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه فرمودند: اطاعت از ما اهل بیت باعث حفظ نظام جهان اسلام می شود و امامت ما اهل بیت باعث می شود از تفرقه نجات پیدا کنید. در زیارت جامعه کبیره اهل بیت علیهم السلام  به ما یاد دادند به واسطه ولایت  جدایی ها از بین می رود وهمه ما به ائتلاف و وحدت در جهان اسلام می رسیم.

این کارشناس دینی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص وحدت اسلامی و وظیفه شیعه تصریح نمود: مقام  معظم رهبری می فرماید: جامعه شیعه باید با متانت راه خودش را ادامه دهد ما الحمدلله الذی جعلنا متمسکین بولایه امیرالمومنین را رها نمی کنیم، ما تمسک به ولایت امیرالمومنین را که نعمت بزرگ خداست محکم نگه می داریم اما با کسی که به این حبل متین تمسک نکرده دعوا هم  نمی کنیم این وظیفه جامعه تشییع است، آنچه که دشمن می خواهد این است که با هم اختلاف کنیم. بی شک اگر مسلمانان بر سر عقیده های یکدیگر با هم دعوا کنند از مسیر وحدت دور شده اند، از این رو تنها عاملی که می تواند به گسترش وحدت اسلامی در میان جهان اسلام کمک کند و فلاح و رستگاری را به دنبال داشته باشد توجه به توصیه های وحدت آفرین پیامبر اکرم (ص) است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.