رئیس اداره فرهنگ و ارشاد مشهد گفت: «سرای اهل قلم» با رویکرد ایجاد رویدادهای فرهنگی مرتبط با کتاب برنامه‌ریزی شده است.

 
به گزارش قدس آنلاین ، محمدجواد استادی ، در خصوص برنامه‌های «سرای اهل قلم» در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد اظهار کرد: با توجه به این که نمایشگاه کتاب، به طور کلی در کشور ما و همین‌طور در استان، فضایی برای ارائه کتاب‌های تازه منتشرشده است و این که رویدادهای فرهنگی به گونه‌ای متمرکز و در بازه زمانی مشخصی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی شکل گیرد، لذا در بیستمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد نیز رویکرد اداره ارشاد به این سمت بوده که بتواند این رویدادها را تقویت کند و در واقع به جای آن که نمایشگاه بیشتر محلی برای فروش کتاب را در بر گیرد، محلی برای گفت‌وگو و صحبت درباره کتاب باشد.
وی افزود: سرای اهل قلم نیز بر همین اساس و با رویکرد ایجاد رویدادهای فرهنگی مرتبط با کتاب برنامه‌ریزی شده است که از روز ابتدایی نمایشگاه، یعنی جمعه دوم آذرماه، برنامه‌های خود را آغاز کرده و تا آخرین روز نمایشگاه ادامه خواهد داشت. به علاوه، تلاشی که در سرای اهل قلم داشتیم آن است که بتوانیم از ظرفیت نهادها، دستگاه‌ها و موسسات مختلف فعال در حوزه کتاب استفاده کرده و یک هم‌افزایی ویژه‌ ایجاد کنیم و نیز محلی برای عرضه خدمات و آثار مجموعه‌های گوناگون در این حوزه را دارا باشیم.
رئیس اداره ارشاد مشهد عنوان کرد: با توجه به حجم زیاد برنامه‌های موجود در سرای اهل قلم، سه سالن را برای این برنامه‌ها اختصاص داده‌ایم؛ در سالن مفاخر مشهور به هشت‌ضلعی که سالن مرکزی سرای اهل قلم در آن مستقر است، اجرای برنامه‌ها را  داریم. همچنین، در همان سالن نیز سالن دیگری فراهم شده  و یک اتاق جلسات ویژه هم که جلسات نخبگانی را شامل می‌شود در نیم‌طبقه سالن مفاخر پیش‌بینی شده و هرروز در این سه سالن برنامه‌های ما اجرا می‌شود.
استادی ادامه داد: جنس و رویکرد برنامه‌ها از این قرار است که نشست‌های تخصصی ویژه‌ای را پیش‌بینی کرده‌ایم. ضمنا در روز اول نمایشگاه نیز بحث «بررسی روان‌شناختی دعای عرفه در روان‌درمانگری و درمان افسردگی» را داشتیم که یک فصل از آثاری است که توسط انتشارات تمپلتون و به زبان انگلیسی و به قلم پرفسور سید محسن فاطمی منتشر شده است.
وی در تشریح نشست‌ها و برنامه‌های تخصصی «سرای اهل قلم» بیان کرد: همچنین در روز دوم، نشست تخصصی «معرفت‌شناسی دیجیتال و رسانه کتاب» با حضور دکتر ابراهیم فیاض، مردم‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران برگزار شد. نشست تخصصی«نامه‌های پولس و ساخت خویشتن اروپایی» نیز که اثری به قلم فاطمه توفیقی است و خارج از ایران به زبان انگلیسی منتشر شده است، در لیست برنامه‌های روز یکشنبه قرار دارد.
رئیس اداره ارشاد مشهد گفت: در روز دوشنبه نیز نشست تخصصی «گفت‌وگو و تمدن، نگاهی دوسویه به رابطه میان آن‌ها»، با حضور دکتر علیرضا واسعی، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی برگزار خواهد شد. همچنین، سه‌شنبه نشست تخصصی «گونه‌شناسی تبلیغ بین‌المللی اسلام» را با حضور حجت‌الاسلام دکتر یحیی جهانگیری، مدیر کل دفتر همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی خواهیم داشت.
استادی افزود: در روز چهارشنبه، نشست تخصصی بررسی کتاب «دانشگاهی که بود» با حضور دکتر ناصر فکوهی، مردم‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران و نیز رونمایی و نشست تخصصی گزارش کتاب «دانشگاه؛ از نردبان تا سایه‌بان» با حضور دکتر عباس کاظمی، عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی وزارت علوم برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: در روز پنجشنبه، نشست تخصصی زیارت و گردشگری با حضور دکتر جبار رحمانی، عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی تهران، دکتر سید جواد حسینی، معاون زیارت استانداری خراسان و دکتر جعفر مروارید، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را خواهیم داشت.
رئیس اداره اراد مشهد عنوان کرد: علاوه‌بر نشست‌های تخصصی، هرروز ۹۴ عنوان برنامه را در نمایشگاه طراحی کردیم که شامل رونمایی و جشن امضای آثاری است که اخیرا منتشر شده است. از جمله آن‌ها می‌توان به چهار اثر از بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس، ۶ اثر از کتب منتشرشده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور مولفین و نیز جشن امضای چاپ چهلم رمان «دعبل و زلفا» با حضور مولف، آقای مظفر سالاری اشاره کرد.
استادی ابراز کرد: تقریبا هرروز سعی کرده‌ایم با توجه به ایام جشنی که در آن قرار داریم، برنامه‌های مفرحی را در نظر بگیریم. ضمن این که چهار شهرستان ما نیز برنامه‌ها و شب فرهنگی خود را ارائه می‌کنند. همچنین شب شعر ویژه‌ای با نام «ستاره احمد» با همراهی موسسه آفرینش‌های هنری و حوزه هنری خراسان و با موضوع هفته وحدت برنامه‌ریزی شده است.
وی عنوان کرد: در مجموع، نهادهایی چون کتاب‌خانه‌های عمومی، دفتر تبلیغات اسلامی، جهاد دانشگاهی، انتشارات به‌نشر، انتشارات سوره مهر، پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی، دانشگاه فردوسی و حوزه علمیه در اجرای برنامه‌های سرای اهل قلم با ما همکاری داشته‌اند.
رئیس اداره ارشاد مشهد با اشاره به برنامه‌ریزی۶ نشست تخصصی حوزه علمیه افزود: در دومین روز نمایشگاه نیز نشست تخصصی «تاثیر تکنیک‌های برتر تقویت حافظه و تندخوانی»، اجرای موسیقی و برنامه‌های فرهنگی تربت جام، شب شعر ستاره احمد، نشست علمی تربیت دینی فرزند با حضور دکتر مسلم داودی‌نژاد، رونمایی از کتاب «کم یعنی زیاد؛ فن نگارش فیلم کوتاه» با حضور مترجم کتاب، آقای گذرآبادی و با مشارکت انجمن سینمای جوان ایران را داشته‌ایم.
استادی برنامه‌های روز سوم نمایشگاه کتاب مشهد را این‌گونه عنوان کرد: روز یکشنبه از ساعت ۱۰ صبح نشست تخصصی محتوای دینی و مخاطب‌پسندی در رسانه را با مشارکت بنیاد امام رضا(ع) و خبرگزاری رضوی و با سخنرانی حجت‌الاسلام دکترعلی الهی خراسانی خواهیم داشت. همچنین از ساعت 15 بعدازظهر «بام صفی‌آباد در آینه اسناد مجلس شورای اسلامی» و پس از آن رونمایی از آثار موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با حضور حجت‌الاسلام دعائی انجام خواهد شد. همچنین رونمایی از کتاب «عاشقانه‌ترین روزهای دنیا» که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده و با حضور نویسنده در برنامه قرار دارد. به علاوه نشست تخصصی جمعیت و فرزندآوری با حضور دکتر علی‌اکبر محزون، مدیر کل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران از دیگر برنامه‌های روز یک‌شنبه است.
وی با اشاره به این که به مناسبت روز عید نورافشانی و اجرای زنده موسیقی نیز از برنامه‌های پیش‌بینی شده است، افزود: ضمنا از مجموعه چهار کتاب دیگر نیز که توسط انتشارات درج سخن به چاپ رسیده است، رونمایی خواهد شد.
رئیس اداره ارشاد مشهد در تکمیل سخنان خود گفت: تلاش ما این بوده که مجموعه‌ای از برنامه‌های متنوع که هم برای نخبگان و هم عموم مردم قابل استفاده باشد، در سرای اهل قلم ارائه کنیم و رویکرد ما این بوده که سرای اهل قلم فضایی برای ارتباط نزدیک آثار جامعه نخبگانی با عامه مردم که بتوانند تبادل و گفت‌وگوی خوبی داشته باشند.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.