رئیس سازمان انرژی اتمی در سومین سمینار همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بین ایران و اروپا در بروکسل بر تداوم تعاملات سازنده با اروپا در این زمینه تأکید کرد.

تأکید صالحی بر تداوم تعاملات سازنده با اروپا در زمینه همکاری‌ صلح‌آمیز هسته‌ای

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز (دوشنبه) پنجم آذر ماه در سومین سمینار همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بین ایران و اروپا در بروکسل طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست، به حضور کارشناسان ایران و اتحادیه اروپا برای تبادل اطلاعات و تجاربشان در زمینه استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای اشاره کرد و آن را دستاوردی بزرگ در نوع خود خواند.

وی با اشاره به تجارب اتحادیه اروپا در زمینه‌های گوناگون فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای شامل ایمنی هسته‌ای، تحقیق و توسعه هسته‌ای و ... بیان کرد: در چارچوب نگاه ملی ما به فعالیت صلح آمیز هسته‌ای و به عنوان بخشی از اقدامات و سیاست‌های عملی ما، علاقه‌مند به گسترش همکاری‌ در این زمینه‌ها هستیم.

صالحی نسبت به توسعه همکاری‌های سطح بالا بین دو طرف ابراز اطمینان کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه اظهاراتش به خروج دولت آمریکا از برجام و تلاش‌های آن از طرق ممکن به منظور متوقف و بی خاصیت کردن برجام و همچنین فشار به دیگر اعضای برجام در این زمینه اشاره کرد.

به گزارش فارس، معاون رئیس جمهور کشورمان در ادامه عنوان کرد: رویکرد غیرسازنده دولت کنونی آمریکا نشان می‌دهد که به عنوان عضو دائم شورای امنیت، هیچ احترام و پایبندی به تعهدات بین‌المللی قائل نیستند. خروج آنها از پیمان‌های چندجانبه و حتی بین‌المللی فهرستی طولانی را شامل می‌شود از جمله مشارکت در ترانس - پاسیفیک، توافقنامه آب و هوایی پاریس و برجام که به تأیید قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده بود.

وی افزود: منطق پشت سر خروج آمریکا از برجام بر خلاف سیزده گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأیید پایبندی ایران به تعهدات برجامی برای ملت‌های مستقل عجیب به نظر می‌رسد.

صالحی یادآور شد: یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به شکل مضحکی در حال نقض تعهداتش در قبال صلح و امنیت جهان از طریق بدنام کردن نتیجه توافقی است که توسط همان شورای امنیت به تائید رسیده است.

وی در ادامه به روند همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا در زمینه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای و با توجه به ضمیمه سه برجام اشاره کرد و گفت: علیرغم همه پیشرفت‌های حاصله ما نباید خودمان را از فرصت‌های همکاری بیشتر محروم کنیم. برنامه «اوراتوم» عرصه همکاری وسیعی را پیش رو قرار می‌دهد و ما از هر فرصتی برای تعاملات چند جانبه در این چارچوب استقبال می‌کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد: ایمنی هسته‌ای صنایع هسته‌ای برای ما یک اولویت است و آخرین دستاوردها در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا به ما در راستای ایمنی بیشتر چرخه سوخت کمک می‌کند. 

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان بر تعهد ایران بر ادامه و گسترش تعاملات سازنده با اتحادیه اروپا در زمینه «همکاری بین‌المللی هسته‌ای» تأکید کرد و افزود: دو طرف و جامعه بین‌المللی از این همکاری منتفع می‌شوند. همه ما نیاز به حرکت و عمل در راستای کمک به رفع نگرانی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای صلح و امنیت بین‌المللی و در مقابله با حمله بی سابقه علیه اصول حقوق بین‌الملل و چندجانبه‌گرایی داریم.

 به گزارش فارس، علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در راس هیاتی بلند پایه صبح دیروز یکشنبه 4 آذرماه به منظور شرکت در سومین سمینار سطح بالای همکاری‌های هسته‌ای بین‌المللی ایران و اتحادیه اروپا: دستاوردها و انتظارات، وارد بروکسل شد.

در این سمینار که از امروز پنجم آذر به مدت دو روز در بروکسل برگزار می‌شود، بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و نیز میگل آریاس کانیته کمیسیونر تغییرات اقلیمی و انرژی اتحادیه اروپا و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز سخنرانی خواهند کرد.

سه تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مصری، سلحشوری و صفاری، نمایندگان مردم کرمانشاه، تهران و نطنز به همراه تعدادی از مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی، صالحی را در این سفر همراهی می‌کنند.

در این سمینار دو روزه نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا در خصوص توسعه همکاری‌های هسته‌ای و پیگیری تصمیمات اتخاذ شده در سمینارهای قبلی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت. 

بر اساس ضمیمه 3 برجام، پروژه‌های متعددی مورد توافق همکاری‌های دو طرف بوده که از جمله آنها می‌توان به پروژه استرس تست نیروگاه بوشهر و همچنین همکاری در ایجاد مرکز عالی ایمنی هسته‌ای با سرمایه گذاری 25 میلیون یورویی اتحادیه اروپا، اشاره کرد که در این نشست دو روزه پیگیری می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.