ملیحه بذری در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد از اجرای طرح «دگردیسی کتاب» با هدف تعویض کتاب‌های کهنه با کتاب‌های نو و همچنین نمایش و عرضه کتاب‌هایی با موضوع تقریب مذاهب و چهل سالگی انقلاب اسلامی در سالن دوستداران کتاب این نمایشگاه خبر داد.

«دگردیسی کتاب» در نمایشگاه کتاب مشهد/نمایش کتاب‌های تقریب مذاهب و چهل‌سالگی انقلاب اسلامی

 
 به گزارش قدس آنلاین، رئیس دفتر شعر و ادب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در معرفی فعالیت‌های سالن دوستداران کتاب در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد، بیان کرد: طرح تعویض کتاب‌های کهنه با کتاب‌های نو، در راستای شعار اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی و با هدف گردش کتاب، امسال برای نخستین‌بار در این نمایشگاه اجرا می‌شود. دو ناشر و کتابفروش استان با استقرار در غرفه «دگردیسی کتاب»، کتاب‌های کهنه را از دانشجویان و دانش‌آموزان و دیگر اقشار دریافت و بجای آن کتاب‌های نو تحویل می‌کنند. معمولا وجهی در این تبادل دریافت نمی‌شود، ولی در مواردی هم در ازای دریافت کتاب‌های کهنه با درصدی تخفیف کتاب نو تحویل مخاطب می‌شود.
 
وی ادامه داد: برای تعداد کتاب‌ها در این طرح وجود ندارد و حتی کتابخانه‌های شخصی نیز در این طرح خریداری می‌شوند. در طول سال نیز این طرح از سوی خادمیاران کتاب در مدارس تبلیغ می‌شود. طرح «خادمیاران کتاب» نیز امسال برای نخستین‌بار افتتاح شده که در آن دانش‌آموزان مدارس با دریافت کارت، در نمایشگاه، مدارس، محله و خانواده خود، علاوه بر تبلیغ و اطلاع‌رسانی درباره نمایشگاه کتاب، طرح «دگردیسی کتاب» را نیز تبلیغ می‌کنند که در پایان نمایشگاه از خادمیاران برتر تجلیل خواهد شد.
 
مسئول سالن دوستداران کتاب بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد، در ادامه گفت: در این بخش همچنین تازه‌های نشر استان‌ خراسان رضوی که در ماه‌های شهریور و مهر در حوزه‌های مختلف به چاپ رسیده‌اند، به نمایش درآمده است. از دیگر کارهای انجام شده، نمایش و عرضه کتاب‌هایی با موضوع تقریب مذاهب به مناسبت هفته وحدت است. با توجه به چهل سالگی انقلاب اسلامی نیز کتاب‌های مرتبط با این حوزه به نمایش درآمده است. در این راستا با همکاری جبهه فرهنگی انقلاب، استودیویی با عنوان «خاطرات ماندگار» طراحی شده که در آن افراد مختلف اعم از مسئولان و مردم، به بیان خاطرات خود از انقلاب ۵۷ می‌پردازند که این خاطرات ضبط و نگهداری می‌شود.
 
بذری اظهار کرد: بخش «دیروز، امروز، فردا» نیز در سالن دوستداران کتاب راه‌اندازی شده که یک کافه‌کتاب، یک قهوه‌خانه و یک مکتب‌خانه را تداعی می‌کند. شب‌ها در این بخش نمایش قهوه‌خانه‌ای و مکتب‌خانه‌ای و شاهنامه‌خوانی و پرده‌خوانی اجرا می‌شود. هدف ما از طراحی و اجرای این بخش، علاوه بر ساختن لحظاتی جذاب برای مردم، مقایسه بین مکان‌های عمومی کتاب در گذشته و امروز است. در گذشته مکتب‌خانه تنها برای آموختن علم و دانش و خواندن بوده و در ادامه از اوایل دوره قاجار، قهوه‌خانه‌ها رونق گرفتند و در این مکان شاهنامه‌خوانی و خوانش متون حماسی و تاریخی مانند حسین کُرد شبستری، لیلی و مجنون و امیرارسلان نامدار صورت می‌گرفت. با حضور هنرمندان از همین محافل، نقاشی قهوه‌خانه‌ای نیز پایه‌گذاری شد. کافه‌کتاب نیز یک فضای عمومی کتاب برای امروزی‌ها است.
 
رئیس دفتر شعر و ادب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، افزود: در همین چند روز، استقبال از این بخش بسیار خوب بوده و بسیاری از بازدیدکنندگان در کنار دکورهای جذاب این بخش عکس‌هایی به یادگار می‌گیرند و نمایش‌های مختلف همچون فلک کردن بچه‌ها در مکتب‌خانه‌ها را تماشا می‌کنند. این غرفه‌ها محل تردد عموم مردم به‌ویژه افراد چهل سال به بالاست که انگار به نوعی به مرور بخشی از خاطرات سال‌های گذشته عمر خود می‌پردازند. البته نوجوانان و جوانان نیز از این بخش بازدید دارند ولی احساس می‌کنیم کمتر توانسته‌اند با این بخش ارتباط برقرار کنند.
 
وی در پایان با اشاره به فعالیت موسسه خردسرای فردوسی، گفت: مدیریت این بخش را دکتر محمدجعفر یاحقی؛ از مفاخر خراسان برعهده دارد که در آن علاوه بر نمایش آثار فاخر و نفیس در حوزه شاهنامه و شاهنامه‌پژوهی، هر شب برنامه‌ها و نشست‌های متنوعی را با حضور استادان برجسته زبان و ادب فارسی ازجمله علیرضا قیامتی، محمدتقی راشد محصل، امیر الهامی، رضا اشرف‌زاده، مهدی محقق و مهدی ملک ثابت، برپا می‌شود.
منبع:ایپنا
 پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.