نمایشگاه بین المللی کتاب درمشهد اگرچه با استقبال خوب شهروندان مشهدی رو برو شده است ، اما آیا برگزاری نمایشگاه کتاب و ارایه دستاوردهای موسسات فرهنگی و ناشران میتواند مشکلات حوزه کتاب وکتابخوانی را برطرف کند.

آیا برگزاری نمایشگاه کتاب مردم را کتابخوان میکند؟/ایران با بحران کتابخوانی روبروست

قدس آنلاین – سعید کوشافر: طی روزهای گذشته نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد گشایش یافت ، نمایشگاهی که در آن دستاوردهای بزرگترین ناشران کشور وبرخی ناشران جهانی در معرض دید بازدید کنندگان قرار میگیرد . اگرچه درمشهد هم مانند پایتخت استقبال خوبی از نمایشگاه کتاب صورت گرفت اما هنوز یک پرسش باقی مانده که آیا برگزاری نمایشگاه کتاب میتواند تمام کاستی های فرهنگی برای افزایش میزان مطالعه درمردم کشورمان را جبران کند یا درحکم قرص مسکنی است که برای سرطان تجویز شود.

*** نقص جریان خرید و خوانش کتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میگوید: اینکه در حوزه خواندن و خریداری کتاب به اندازه تولید کتاب حرکت نمی‌کنیم، یک نقیصه قابل توجه است. اگر جریان فرهنگی کشور این فاصله را حل نکند، جریان مکتوب کشور دچار اختلال جدی خواهد شد.

دکتر سید عباس صالحی اظهار کرد: مهم ترین دشواری ما در حوزه فرهنگی، فاصله بین تولید و خواندن است. آنچه که آمارهای مختلف از خواندن در کشور ما می گوید، راضی کننده نیست. آنچه که در پژوهش ارزش ها و نگرش های ایرانیان که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، نشان می دهد که فضای مطالعه در کشور به طور متوسط در شبانه روز 12.5 دقیقه است که این آمار البته در خراسان رضوی 16.5 دقیقه است. در کل کشور 59 درصد گفته اند کتاب غیردرسی مطالعه نمی کنند.

وی اظهار کرد: اینکه در حوزه خواندن و خریداری کتاب به اندازه تولید کتاب حرکت نمی کنیم، یک نقیصه قابل توجه است. اگر جریان فرهنگی کشور این فاصله را حل نکند، جریان مکتوب کشور دچار اختلال جدی خواهد شد. باید این مساله را به عنوان یک چالش اساسی دید. بحران های یک کشور فقط کم آبی، ذرات معلق در هوا و... نیست بلکه بحران یک کشوری که به کتاب متصل بوده، می تواند کم خواندن نیز باشد، به شرط آنکه این مساله را یک بحران بدانیم.

صالحی ادامه داد: تا زمانی که این درک پدید نیامده، طبیعی است که این درد را احساس نمی کنیم. ما نیاز داریم به بحران کمتر خواندن نیز بیش از اندازه کنونی توجه کنیم. البته در این مسیر موانعی وجود دارد. نظام آموزش و پرورش ما نظامی است که کمتر متوجه مطالعه آزاد و پژوهش های آزاد است و نظام خانواده نیز کمتر بر خواندن کتاب استوار است. نظم رسانه ای ما نیز به کتاب کمتر به عنوان یک رسانه مانا توجه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: مجموعه این عوامل باید بتواند بیش از گذشته به مساله کتاب خواندن ما را متوجه کند. اتفاقاتی نیز به عنوان یک دریچه موقت و مسکن افتاده که فضاهای شهر را با خواندن عجین کرده است اما باید این مسکن ها به درمان های پایدارتر تبدیل شود. لازم است رسانه به کمک مدرسه و خانواده برای درگیرتر شدن با خواندن کتاب بیاید.

درهمین راستا ، سرپرست استانداری خراسان رضوی هم  بر این باور است که نمایشگاه‌ کتاب زمینه‌ای مناسب برای آشتی مردم با کتاب و کتاب‌خوانی فراهم می آورد.

قربان میرزایی اظهار کرد: تقویت حوزه نشر حمایت ویژه ای نیاز دارد؛ باید فضایی فراهم کرد که ناشران دولتی و خصوصی با استفاده از حمایت های صورت گرفته فعالیت خود را ادامه دهند. باید با تعدیل قیمت ها کتاب جایگاه خود را در سبد خانوار پیدا کند که این امر به انتشار کتب موثر و باکیفیت بهتر منجر خواهد شد. باید از کتاب سازی و تولید کتاب به کتاب نویسی حرکت کنیم.

سرپرست استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در چند سال اخیر برای حذف شبکه های زیرزمینی تولید کتاب فعالیت های خوبی شده، عنوان کرد: باید با استفاده از اهرم های قانونی شبکه های اجتماعی تبدیل به ظرفیتی برای توسعه کتابخوانی شود. حوزه نشر نیازمند تکیه گاهی مناسب برای عرضه است.

*** کتاب‌خوانی با برگزاری نمایشگاه ممکن نمی‌شود

درهمین حال یک ناشر میگوید: گسترش کتاب و کتاب‌خوانی فقط با برگزاری نمایشگاه کتاب ممکن نمی‌شود.

کاظم آرمان‌پور اظهار کرد: نمایشگاه کتاب از لحاظ عرضه کتاب به دانشجویان یک رویداد فرهنگی است‌؛ چون ما جای دیگری به جز نمایشگاه کتاب نداریم که بخواهیم با یک تخفیف خاصی کتاب را عرضه کنیم، ولی زمانی نمایشگاه کتاب یک رویداد کلان فرهنگی می‌تواند باشد که ناشر از لحاظ مسائل مختلف؛ چه کتاب چه چاپ و... غنی باشد. آن زمان می‌تواند فقط نمونه‌ای از کتاب را بگذارد و مولف و ویراستار را دعوت کند و.... اینجا کار صرفا فرهنگی است ولی درحال حاضر نه ناشران ما در چنین وضعیتی هستند و نه بستر جامعه ما اجازه می‌دهد که ما فقط به این قضیه بپردازیم. درست است که نمایشگاه کتاب ما یک بازار کتاب است؛ اما چه اشکالی دارد، بالاخره این هم یک کار فرهنگی است.

آرمان‌پور بیان کرد: نمایشگاه کتاب در هر شهر و استان یک فرصتی را ایجاد می‌کند که حداقل مسئولان امر به مدت یک هفته یا چند روز به مسئله کتاب فکر کنند. مسئولان باید مسئله کتاب و کتاب‌خوانی را گسترش دهند و گسترش آن فقط نمایشگاه برگزار کردن نیست. ارشاد می‌تواند مسابقه کتاب‌خوانی در دبستان، دانشگاه و بین عموم مردم برگزار کند و ما باید برای مسئله کتاب‌خوانی ارزش و امتیاز قائل باشیم.

***تخفیفات به نمایشگاه جنبه بازاری می‌دهد

اما یک فعال حوزه کتاب معتقد است : ما اکنون شاهد این هستیم که برخی غرفه‌ها درصدهای تخفیفی می‌زنند که خیلی غیرمتعارف است و این بیشتر به کتاب، جنبه بازاری می‌دهد.

الهه فتاحی اظهار کرد: با این‌که در کیفیت نمایشگاه نقص‌هایی را می‌بینیم ولی مردم به‌خاطر قیمت کتاب، بیشتر بازدیدکننده هستند تا این‌که بخواهند کتاب بخرند و فکر می‌کنم قیمت مناسب کتاب تنها عاملی باشد که مردم بیشتر به کتاب و کتاب‌خوانی رغبت کنند و در نمایشگاه حضور داشته باشند. با این‌که قیمت‌های ما نسبت به ناشران دیگر خیلی بالا نیست ولی آن چیزی که مشخص است و همه می‌گویند، قیمت است.

فتاحی خاطرنشان کرد: جنبه فرهنگی نمایشگاه کتاب خیلی شایسته است‌؛ ولی صرفا جهت نمایش نیست و ناشران یک برآورد هزینه‌ای هم دارند و فروشی باید در کنار باشد ولی باید جلوی فروش‌های غیرمتعارف و درصدهای تخفیف غیرمتعارف گرفته شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.