به گفته رئیس فدارسیون بسکتبال، بعد از پنجره پنجم انتخابی جام جهانی در مورد صمد نیکخواه بهرامی و حامد حدادی و دلیل غیبت آنها در اردو بررسی و تصمیم‌گیری می‎شود.

طباطبایی: فدراسیون در انتخاب بازیکنان تیم ملی دخالتی ندارد

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، پنجره پنجم مسابقات انتخابی جام جهانی یکی از حساس ترین و تعیین کننده ترین مراحل این رقابت ها برای تیم ملی بسکتبال ایران است. تیم ایران در این پنجره ابتدا دیدار رفت برابر استرالیای مدعی را برگزار می کند سپس برگزار کننده دیدار برگشت مقابل فیلیپینی خواهد بود که نسبت به دیدار رفت در تهران، ترکیب کامل تری در اختیار خواهد داشت. 

این در حالی است که تیم ملی بسکتبال ایران نسبت به ماه های گذشته و رقابت هایی که در آنها حضور داشت، متفاوت ترین ترکیب را در اختیار دارد چراکه بازیکنی مانند ارسلان کاظمی اصلا به اردوی آماده سازی دعوت نشد و نفراتی مانند صمد نیکخواه بهرامی و حامد حدادی هم با وجود حضور در فهرست اردونشینان، در تمرینات شرکت نکردند تا بتوانند در ترکیب تیم اعزامی به ملبورن و مانیل قرار بگیرند. 

همین مسئله حواشی پیرامون بسکتبال و تیم ملی را در آستانه برگزاری کننده دیدارهای تعیین کننده پیش رو بیشتر کرد با این حال مهران شاهین طبع سرمربی تیم ملی بسکتبال در حاشیه تمرینات این تیم در تهران با تاکید بر اینکه از دلیل غیبت حدادی و نیکخواه بهرامی بی اطلاع است، گفت که تصمیم گیری در مورد آنها با فدراسیون است. 

البته فدراسیون بسکتبال تا به امروز در مورد این بازیکنان و اقدامات آنها واکنشی نداشته اما به گفته رامین طباطبایی قرار است بعد از اتمام پنجره پنجم رقابت های انتخابی جام جهانی، جلسه لازم در این زمینه برگزار شود. وی با بیان اینکه در مورد دعوت مجدد از این بازیکنان گفت که نمی توان پیش بینی لازم را داشت. 

تیم ملی بسکتبال با ترکیبی به نسبت جدید و در غیاب بازیکنان نامدار و همیشه تاثیر گذار در پنجره پنجم انتخابی جام جهانی شرکت می کند.

- رامین طباطبایی: قبل از هر مسئله ای این موضوع را یادآور می شوم که در گذشته مسابقات انتخابی برای کسب سهمیه المپیک و جام جهانی هر دو سال یکبار  به صورت متمرکز و در قالب یک تورنمنت حداکثر ۱۰ روزه برگزار می شد اما از ابتدای سال ۲۰۱۸ این مسابقات به صورت رفت و برگشت بین تیم های شرکت کننده آن هم تقریبا هر سه ماه یک بار پیگیری می شود. روش کاملا جدیدی که انطباق با آن نیازمند زمان است، ضمن اینکه با این شیوه جدید بازیکنان باید در طول سال همواره آمادگی خود را حفظ کنند، در حالیکه احتمال دارد برخی از آنها برای یکی از مراحل (پنجره ها) نتوانند به دلایل مختلف حضور داشته باشند، کما اینکه سجاد مشایخی یک هفته پیش دچار آسیب دیدگی شد یا مصدومیتی که ارسلان کاظمی در جاکارتا با آن مواجه شد و دیدار مقابل فیلیپین و ژاپن نتوانست عملکرد مناسبی داشته باشد.

* یعنی تغییر شیوه برگزاری مسابقات تاثیر مستقیم در ترکیب تیم و تغییرات آن برای هر یک از مراحل دارد؟

- به هر حال به خاطر شیوه جدید مسابقات و طولانی بودن آن نمی توان انتظار داشت ۱۲ بازیکن ثابت همواره در ترکیب تیم ملی در همه پنجره ها حاضر باشند. در کل هیچ گارانتی و ضمانتی نیست مبنی بر اینکه مانند گذشته از همه بازیکنان بتوانیم استفاده کنیم.

* البته به نظر می رسد اینبار موضوع کمی متفاوت باشد چون تغییر اصلی در ترکیب تیم ملی به خاطر بازیکنانی ایجاد شده که به اردو دعوت شدند اما نیامدند!

- هر بازیکنی برای تیم ملی ارزش قائل شود و با قلبش برای تیم بازی کند، با دیگر بازیکنان هماهنگ باشد و بتواند عملکردمطابق انتظارات کادر فنی داشته باشد قطعا با نظر سرمربی تیم ملی در ترکیب قرار خواهد گرفت. البته بازیکنان مشکلات خاص خود را دارند، ما هم به حضور هیچ بازیکنی اصرار نداریم. هر چند که صمد و حامد زحمات زیادی برای تیم ملی کشیده اند و چیزی از ارزشهای انان کم نمی کند لذا سعی کردیم به همه بازیکنان و شرایط آنها احترام بگذاریم.

* سرمربی تیم ملی از دلیل غیبت نیکخواه بهرامی و حدادی اظهار بی اطلاعی کرد. این دو بازیکن دلیل نیامدن خود را به فدراسیون اعلام کرده اند؟ اصلا غیبت شان با هماهنگی انجام شد؟

- اینکه چرا بازیکنی مانند صمد و حامد به رغم دعوت شدن در تمرینات شرکت نکرده اند در آینده مشخص می شود،  تا آنجا که می دانم صمد به دلایل شخصی و اینکه خارج از کشور حضور دارد، در تمرینات شرکت نکرد. این موارد را بهتر است از خودشان بپرسید.

* حامد حدادی در حالی در تمرینات شرکت نکرد که در استوری با هشتگ ارسلان تنها نیست، به نوعی اعتراض خود را نسبت به دعوت نشدن از این بازیکن اعلام کرد. بعد هم به نوعی نشان داد که در کیش پیگیر تمریناتش است.

- البته شبکه های مجازی و آنچه در آنها می گذرد را آنقدر  پیگیری نمی کنم. در مورد حامد حدادی هم این موضوعاتی که عنوان می کنید را شنیده ام. در کل  ما برای بازیکنان ملی احترام قائل هستیم و مشخصا انتظار داریم آنها هم این احترام و ارزش متقابل را مدنظر قرار دهند. ما به عنوان فدراسیون و تصمیم گیرنده موظف هستیم از بازیکنان که قابلیت های لازم برای قرار گرفتن در ترکیب تیم ملی را دارند و منتخب سرمربی هستند، دعوت کنیم و امکانات لازم را هم فراهم کنیم. حالا اینکه چرا این بازیکنان با وجود دعوت شدن به اردو نیامده اند را از خودشان جویا شوید.

* قرار نیست این موضوع را خیلی جدی تر از این بررسی کنید.

- قطعا بعد از پنجره پنجم در جلساتی که خواهیم داشت این موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

* طبق پاسخ هایی که از شما و سرمربی تیم ملی گرفتیم، غیبت این بازیکنان بدون هماهنگی بوده است. با این شرایط احتمال دارد برای پنجره ششم مجدد از آنها دعوت شود؟

- برای پنجره ششم و مسابقات بعد از آن در زمان خودش تصمیم گیری می کنیم. از الان نمی توان در این زمینه پیش بینی داشت اما این موضوع را بازیکنان در نظر داشته باشند که ملاک اصلی تمام باشگاهها و مربیان داخلی و خارجی برای انتخاب بازیکنان مطرح حضور آنها در اردوهای تیم ملی و ترکیب اصلی تیم ملی است. قاعدتا بازیکنی که در این اردوها حضور نداشته باشد، مورد ارزیابی قرار نمی گیرد. حضور در تیم ملی ثابت می کند آن بازیکن جزو بهترین هاست و به همین دلیل است که رقابت میان بازیکنان برای ملی پوش شدن به اوج می رسد و گذشته از اینکه حضور در تیم ملی کشور افتخاری بزرگ است در وضعیت عضویت باشگاهی آنها هم کاملا تعیین کننده است. در واقع یک ارتباط دو سویه وجود دارد، فدراسیون از بازیکنان نخبه برای تشکیل تیم ملی برای کسب افتخارات ملی بهره مند میشود و آنها هم از حضور در تیم ملی برای بهتر کردن موقعیت باشگاهی خود بهره می برند.

* به هر حال این بازیکنان در شرایطی به اردو نیامدند که تیم ملی دیدارهایی تعیین کننده در پیش داشت. چه بسا این غیب در نتایج تاثیرگذار هم باشد.

- در هر صورت تصمیم گیری باید منطقی باشد، بازیکنان جایگزین نه تنها بسیار آماده و باانگیزه هستند بلکه هیچ کم و کسری از نظر فنی ندارند. در عین حال که  باید آرامش و امنیت در تیم  برقرار باشد. اتفاق خاصی نیفتاده که فردی بخواهد از اردو جدا شود. با توجه به سیاستی که داریم بهترین ها را دعوت می کنیم. بازیکنانی هم که فعلا در ترکیب تیم حضور دارند توانایی و آمادگی خود را نشان داده اند. امیدوار هستیم فضای تیم ملی را به شکلی مدیریت کنیم که همه بازیکنان نخبه فرصت خودنمایی و قرار گرقتن در ترکیب تیم ملی را عادلانه و منصفانه پیدا کنند، چون این بازیکنان می توانند جانشینان خوبی باشند.

* در مورد ارسلان کاظمی و دعوت نشدن از این بازیکن هم صحبت های زیادی مطرح شده است. دلیل عدم دعوت از وی چه بود؟

- فدراسیون در انتخاب بازیکنان دخالتی ندارد، این کادر فنی است که بر حسب شرایط برای دعوت از بازیکنان و به کارگیری از آنها در ترکیب اصلی تصمیم می گیرد.

* حتی اگر موارد غیرفنی در این زمینه تاثیرگذار باشد، باز هم فدراسیون ورودی به موضوع نمی کند؟

- البته این مسایل را بررسی می کنیم و به آن توجه داریم اما در کل در تصمیمات مربی دخالتی نخواهیم داشت.

* دیدارهای پیش روی تیم ملی بسکتبال مقابل استرالیا و فیلیپین را چطور پیش بینی می کنید؟

- استرالیا، جزو بهترین های بسکتبال جهان است. شاید بازیکنان استرالیایی که شاغل در NBA هستند برای این بازی نباشند اما دیگر بسکتبالیست های استرالیایی را هم نباید دست کم گرفت. این کشور لیگ بسیار قوی دارد. در کل بسکتبال استرالیا از آسیا خیلی بالاتر است اما بازیکنان باید با اراده و امید به میدان بروند و برای پیروزی بجنگند. در مورد فیلیپین، ما این تیم را در تهران شکست دادیم اما همه خوب می دانیم که وضعیت فیلیپین برای دیدار آتی که میزبان آن خواهد بود بسیار متفاوت است و از بازیکنان به مراتب بهتری بهره میبرد تیم ایران برای تکرار نتیجه تهران به اتحاد و همدلی خیلی بیشتر نیاز دارد. بازیکنان باید با اراده و مصمم در این بازی شرکت کنند. ما هم تلاش مان را داشتیم تا تیم ملی با شرایطی خوب آماده این دو بازی شود.

* البته تیم ملی علاوه بر در اختیار نداشتن بازیکنانی مانند صمد و حامد، برای این دو بازی ماساژور و بدنساز هم در اختیار ندارد.

- فدراسیون برای هر اعزام و در زمینه های مختلف باید همه موارد را در نظر بگیرد و با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر ، مدیریت هزینه داشته باشد. قاعدتا برای انجام فقط دو بازی ضرورت زیادی به همراه داشتن بدنساز نبود، ضمن اینکه در کنار تیم فیزیوتراپی حضور دارد که در موقع لزوم می تواند کار ماساژ را هم برای ریکاوری بازیکنان انجام دهد. اینکه برخی دوستان این گونه صحبت ها را مطرح می کنند به نظرم به خاطر عدم اطلاعات کامل آنها از شرایط کلی تیم است، کما اینکه ما برای بازی های آسیایی هم ماساژور نداشتیم و از ماسورهای  کشور میزبان استفاده میکردیم.برای دو دیدار پیش رو هم می توانیم از ماسورهای کشورهای میزبان یعنی استرالیا و فیلیپین کمک بگیریم.

* ممنون از وقتی که گذاشتید. صحبت خاصی ندارید.

* برای موفقیت تیم ملی بسکتبال همه باید کمک کنندبخصوص اهالی بسکتبال. تیم ملی به آرامش و دوری ازحاشیه بیش از هر فاکتور دیگری نیاز دارد. امیدوار هستیم با دعای خیر مردم  در دیدارهای پیش رو نتایج خوبی بگیریم و با قدرت و انگیزه برای پنجره ششم آماده شویم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.