۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 631410

پرسپولیس بعد از یک سال دوری از نقل و انتقالات و هیجانات آن تنها چند روز با پایان روزهای تلخ خود فاصله دارد و از هم اکنون برنامه برای پوشش نقاط ضعف خود را آغاز کرده است.

راهنمای نقل و انتقالات زمستانی پرسپولیس

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، ۳۱ شهریور ۹۶ یک خبر تلخ در خصوص پرسپولیس در رسانه‌ها منتشر شد؛ باشگاه به دلیل عقد قرارداد غیرقانونی با مهدی طارمی از دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم شد. این خبر البته چندی بعد تکمیل و مشخص شد باشگاه پرسپولیس به دلیل نبود شفافیت علی اکبر طاهری در عقد قرارداد با این مهاجم از دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم شده است.


از آن روز تاکنون پرسپولیس ۵ ستاره قابل اتکای خود را از دست داد. صادق محرمی راهی کرواسی شد و به دنبال این بود تا از قاب پدیده بودن خارج شود و ستاره جدید فوتبال ایران لقب گیرد. مهدی طارمی نیز با توجه به فشارهای شکل گرفته ترجیح داد با پرداخت مبلغ مناسبی از رضایتنامه راهی لیگ ستارگان شده و با وسلی اسنایدر هم تیمی شود. وحید امیری نیز که روزهای سختی را تا قبل از حضور در پرسپولیس تجربه کرده بود به پیشنهاد ترابوزان اسپور پاسخ داد تا با سیدمجید حسینی هم تیمی شود.

فرشاد احمدزاده اما گمنام‌ترین باشگاه را در لهستان به عنوان مقصد خود انتخاب کرد تا از کنایه هواداران به زعم خود دور شود. محسن مسلمان نیز با پیشنهاد تمدید با توجه به تداوم رفتار خارج از روحیه تیمی مدنظر برانکو روبرو نشد و مجبور به جدایی از این تیم شد. این در حالی است که اولین جداشده‌ی پرسپولیس پیش از محرومیت نقل و انتقالاتی نیز رامین رضاییان بود که با توجه به اختلاف نظر با برانکو ایوانکوویچ از این تیم جدا شده بود تا جدایی ۶ ستاره شرایط سرخپوشان را سخت کند.


برانکو و پرسپولیس علیرغم این محرومیت سنگین و خلا ستاره‌های توانستند البته به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یابند با این حال در گام آخر با کمبود نیرو به نائب قهرمانی آسیا بسنده کردند.


اکنون با توجه به اعلام سازمان لیگ برای نقل و انتقالات زمستانی نیم فصل که از تاریخ ۱۶ دی تا ۱۴ بهمن به انجام خواهد رسید، برانکو ایوانکوویچ امیدوار است خلا و کمبودهای تیمش را جبران کند. خصوصا اینکه با مصدومیت شدید محمد انصاری و حسین ماهینی در خط دفاعی و دوری این بازیکنان تا پایان فصل، آنها اکنون کاملا در وضعیت سختی به سر می‌برند. در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به وضعیت لیست این تیم و بازیکنانی که جذب خواهند کرد.

همه نفرات برانکو


*پرسپولیس اکنون در لیست خود نفرات زیر را در اختیار دارد:


علیرضا بیرانوند، بوژیدار رادوشوویچ، سیدجلال حسینی، محمد انصاری، حسین ماهینی، شجاع خلیل زاده، شایان مصلح، کمال کامیابی نیا، محسن ربیع خواه، احمد نوراللهی، سیامک نعمتی، علی علیپور، گادوین منشا، احسان علوان زاده، آدام همتی


این ۱۵ بازیکن که در جمع آن دو بازیکن خارجی نیز حضور دارند در لیست بالای ۲۳ سال پرسپولیس قرار دارند. در جمع بازیکنان زیر ۲۳ سال پرسپولیس نیز بشار رسن حضور دارد.


ابوالفضل درویش وند، احسان حسینی، شاهین عباسیان، حمید طاهرخانی، احمد بهاروندی، محمد امین اسدی، سعید حسین پور نیز سهمیه جوانان این تیم را شکل داده‌اند.


پرسپولیس در ابتدای فصل جدید نیز مهدی ترابی، سروش رفیعی، مهدی شیری، مهدی شریفی و سعید کریمی را به خدمت گرفت. کریمی مهاجم سابق تیم نوجوانان در جام جهانی بود که سابقه گلزنی به اسپانیا را در کارنامه دارد و اکنون جزو سهمیه جوانان محسوب می‌شود.

*فقط دو بازیکن بزرگسال جدید


با توجه به قانون نقل و انتقالات در نیم فصل پرسپولیس قادر بود ۶ بازیکن جدید به لیست خود اضافه کند و با توجه به جذب ۴ بازیکن از این سهمیه، آنها قادرند تنها دو بازیکن دیگر به لیست خود از رده بالای ۲۳ سال اضافه کنند.

پرسپولیس البته برای جذب بازیکن در رده زیر ۲۳ سال محدودیتی ندارد و قادر است با خروج برخی بازیکنان این رده، اقدام به جذب بازیکنان جدید کند. پرسپولیس در حال حاضر هر هشت سهمیه زیر ۲۳ سال را در لیست دارد و در صورتی که برانکو نیاز به جذب بازیکن جدید داشته باشد باید نام نفراتی از بازیکنان فعلی را از لیست خود حذف کند.


با اضافه شدن ۴ بازیکن جدید به لیست پرسپولیس این تیم با توجه به ۱۵ بازیکنی که در لیست دارد با مشکل مواجه خواهد شد و احتمال خط خوردن بازیکنی از این لیست وجود دارد.

طبق قوانین البته بازیکنی که پیش از خروج از سهمیه زیر ۲۳ سال در باشگاه حضور داشته باشد، جزو سهمیه محسوب نمی‌شود.

در پرسپولیس اکنون علی علیپور، احسان علوان زاده و آدام همتی چنین شرایطی را دارا هستند. با این حال پرسپولیس برای حل معادلات کلی قرار دادن نام ۲۸ بازیکن به سازمان لیگ باید لیست خود را دچار تغییراتی کند.

*چه کسی از قطار پیاده می شود؟


با احتساب ۱۵ بازیکن بالای ۲۳ سال فعلی، ۸ بازیکن زیر ۲۳ سال فعلی اکنون لیست این تیم ۲۳ نفره است که با اضافه شدن ۵ بازیکن جدید که در ابتدای فصل قرارداد بسته‌اند (سروش رفیعی، مهدی ترابی، مهدی شیری، مهدی شریفی و سعید کریمی) این لیست ۲۸ نفره و تکمیل خواهد شد.

با این شرایط و با توجه به اینکه حسین ماهینی و محمد انصاری با مصدومیت فصل را از دست داده‌اند، برانکو نیاز به جذب بازیکن جدید خواهد داشت تا خلا بزرگ تیمش در خط دفاعی را برطرف کند.

احتمال خط خوردن این بازیکنان از لیست این فصل با اعلام برانکو و همچنین مدیریت باشگاه بعید است و کادر باشگاه با توجه به احترام به عملکرد این بازیکنان قصد خروج نام آنها را نخواهد داشت.

پس محتمل‌ترین اتفاق این خواهد بود که از جمع بازیکنان جوان کنونی که نتوانستند طی این مدت نظر کادرفنی را جلب کنند و تنها به واسطه خالی بودن لیست فرصت حضور در جمع تیم اصلی را به دست آورده‌اند، نام‌شان حذف شود.

*پست به پست


*ظرفیت جذب بازیکن در خط دروازه پرسپولیس با حضور بیرانوند، رادوشوویچ و درویش وند تکمیل است. خصوصا اینکه بیرانوند به عنوان گلر ملی‌پوش پرسپولیس اعلام کرده قصد جدایی از این تیم را ندارد.


*در خط دفاعی با توجه به مصدومیت محمد انصاری و حسین ماهینی نیاز به جذب بازیکن افزایش یافته است. پرسپولیس در دفاع میانی شجاع خلیل زاده و سیدجلال حسینی را در اختیار دارد.

در سمت راست نگاه آنها به حضور مهدی شیری و برطرف شدن این خلا بزرگ با مصدومیت ماهینی است. در سمت چپ نیز آنها تنها شایان مصلح را در اختیار دارند.

هر چند برانکو با سود بردن از بازیکنان چند پسته این خلا را در خط دفاعی تیمش برطرف کرده اما مطمئنا اولویت او در بازار نقل و انتقالاتی جذب بازیکن با خصوصیات پای چپ خواهد بود. بازیکنی که البته قادر به حضور در دفاع میانی نیز باشد.


*خط میانی پرسپولیس نیز با حضور مهدی ترابی، مهدی شریفی و سروش رفیعی کاملا تکمیل خواهد شد و بعید است با توجه به بازگشت محسن ربیع خواه، برانکو کوپنی برای خرید این پست خرج کند. مگر اینکه چهره ویژه‌ای چشم او را بگیرد.


*در خط حمله نیز تمام بار یک سال اخیر روی دوش علی علیپور و گادوین منشا بوده است. برانکو برای تقویت این پست چشم به حضور مهدی ترابی، مهدی شریفی دوخته است. هرچند در این فصل مهاجمی در قامت درخشش یکنواخت در طول فصل نشان نداده که برانکو خواهان جذب وی باشد و به نظر می‌رسد با همان خریدهای ابتدای فصل این خط را نیز تقویت کند. خصوصا اینکه با جذب سروش رفیعی، برانکو قادر است از سیامک نعمتی نیز در خط حمله سود ببرد.

نکته آخر:


با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد بزرگترین حضور پرسپولیس در بازار نقل و انتقالات جذب بازیکنان دفاعی باشد. نقطه‌ای که در طول سه فصل اخیر بزرگترین نقطه قوت تیم برانکو برای دستیابی به موفقیت بوده و اکنون با مصدومیت ماهینی و انصاری با کمبود نفرات مواجه است.

منبع: ورزش۳

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.