مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت:منطقه‌ی آسیای جنوب غربی با چند چالش اساسی در مسئله آب روبرو است.

مصرف آب خراسان رضوی باید ۴۰ درصد کاهش یابد تا به حد تعادل برسد/خشکسالی در خراسان رضوی رو به افزایش است

به گزارش قدس آنلاین، محمد علایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت:منطقه‌ی آسیای جنوب غربی با چند چالش اساسی روبرو است و اولین چالش مسئله‌ی آب و خشکسالی است که ریشه‌ی تاریخی در آب و هوای این منطقه دارد.

وی تصریح کرد:ایرانیان هم بر این اساس تمدن مقابله با خشکسالی را تجربه کردند؛ چالش بعدی این است که پدیده‌هایی است که نشان دهنده گرمایش زمین است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت:در سال ۹۶ میانگین بارش در خراسان رضوی ۱۹۶ میلی متر بوده است و نسبت به شش ماهه سال ۹۷ شاهد کاهش بارش‌ها بوده ایم.

علایی افزود:توسعه خراسان رضوی برآمده از یک طرح توسعه‌ای منطبق با منطقه نبوده است و در کنار تغییر اقلیم، چون بخشی از آب استان از کشورهای همسایه می‌آید عوامل انسانی نیز جزء این چالش هاست.

وی تصریح کرد:چالش‌هایی که در بحث آب با آن مواجه هستیم، ماندگاری ما را تهدید می‌کند و مانع پایداری ماست.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت:در مقابله با این چالش‌ها دو دیدگاه متفاوت وجود دارد؛ عده‌ای می‌گویند فقط سازگاری با خشکی و خشکسالی را در پیش بگیریم که با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت و معدن و دیگر شرکت‌ها سند کم آبی استان برای سال ۱۴۰۵ نگارش شده است؛ اگر این مسیر را در پیش بگیریم تا پنج سال آینده دچار خشکسالی می‌شویم؛ این سازگاری با خشکسالی یک راهبرد اساسی است و به عنوان یک اصل است.
 
علایی با اشاره به اینکه عده دیگری در رابطه با مسئله آب به دنبال شیرین سازی آب دریای عمان هستند افزود:آیا ما می‌توانیم با این منابع آبی که در اختیار داریم همه‌ی چالش‌های آبی خراسان رضوی را رفع کنیم؟ باید با گروه دوم که شیرین سازی آب دریای عمان را در نظر دارند و به دنبال انتقال آن به خراسان رضوی هستند همراه شویم و راه آن‌ها را در پیش بگیریم.

حسن اسماعیلیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد هم در این جلسه گفت:سعی می‌کنیم فرصت مناسبی برای هم اندیشی، همکاری و تولید فناوری‌های آب را داشته باشیم.

وی تصریح کرد:در حال حاضر مشکلات فراوانی به جهت واردات تجهیزات به دلیل تحریم‌ها داریم و مشهد به عنوان دومین کلان شهر کشور موقعیت استراتژیک و خاصی دارد و مسائل و مشکلات آبی بسیار خطرناکی در این شهر وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت:حداکثر استحصال آب ۲۰۰ میلیون متر مکعب در سال است که نیاز آبی هر سال روبه افزایش است، اما در این میان یکی از موضوعات کمک کننده در حوزه آب فناوری‌های جدید است که به مسائل بحران آب می‌پردازد.

اسماعیلیان افزود:یکی از موضوعات مهم امکان بهره برداری از منابع آب غیر کیفی و شور است که در حال حاضر به دلیل هزینه‌های بالا و تکنولوژی بالا نیاز داریم تا به این سمت پیش برویم.
 
وی تصریح کرد:در حوزه آب کمترین وابستگی به کشورهای دیگر را داریم، اما در حوزه فاضلاب هنوز هم وابسته ایم که نیاز است شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه ورود پیدا کنند.


منبع: باشگاه خبرنگاران
 پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.