آن خورشیدِ دوست داشتنی و این پشتِ بام‌های لعنتی!

نصب سلول‌های خورشیدی برای خانه‌ها در کوتاه مدت اقتصادی نیست، اما اگر به شبکه برق متصل باشد، می‌توان گفت؛ یک سرمایه گذاری خوب است.

یکم. شهریورماهِ ۹۱ شش سالِ پیش بود که مدیرعاملِ وقتِ شرکتِ برقِ منطقه‌ای خراسان گفت: نیروگاه‌های خورشیدی کوچک بر پشت بام‌های استان نصب می‌شود. (ایرنا). محمد حسن متولی‌زاده با بیان این که شمارِ روزهای آفتابی در ایران، ۶ برابر کشورهای اروپایی است، افزود: طرحی از سوی شرکت برق منطقه‌ای خراسان به وزارت نیرو پیشنهاد شده که اگر دولت تصویب کند در خراسان رضوی اجرا می‌شود.

دوم. در واپسین روزهای فروردین ماهِ همین امسال، خبرگزاری‌های داخلی نوشتند: «با پنج میلیون تومان صاحب نیروگاه کوچک برق شوید» حسین صبوری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: «کمترین سرمایه مورد نیاز برای ورود به این طرح حدود پنج میلیون تومان در سطح نیروگاه‌های کم ظرفیت است.»

سوم. برنامه ششم توسعه می‌گوید، «مقدارِ تولید انرژی‌های نو تا پایان سال ۱۴۰۰ باید به ۵ هزار مگاوات برسد.»

چهارم. راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی کوچک، آیا اقتصادی است؟

یک کارشناس در یک سایتِ علمی پاسخ می‌دهد: «نصب سلول‌های خورشیدی برای خانه‌ها در کوتاه مدت اقتصادی نیست، اما اگر به شبکه برق متصل باشد، می‌توان گفت؛ یک سرمایه گذاری خوب است.»

پنجم. ۳۰۰ روز در هر سال، خورشید در ۹۰ درصد از مناطق ایران، می‌تابد. این یعنی کشورِ ما ظرفیتِ خیلی خوبی برای سرمایه‌گذاری در بهره‌گیری از انرژی خورشیدی دارد.

ششم. اکنون ما به ازای هر کیلو وات برق، ۸۰ تومان پول می‌دهیم اما اگر سلول‌های خورشیدی بر روی پشت بام‌های خودمان نصب کنیم، دولت ۱۰ برابر آن را به ما پول می‌دهد، یعنی هرکیلو وات ۸۰۰ تومان.

هفتم. ماجرا اما به این سادگی‌ها هم نیست و انتقادهایی نیز وجود دارد. دکتر کوروش‌ شوری، دبیر انجمن انرژی خورشیدی می‌گوید: «تجهیزات نیروگاه کوچک خورشیدی برخلاف آنچه دولتمردان می‌گویند ۱۵ میلیون تمام نمی‌شود و اگر بخواهیم تجهیزات استاندارد و باکیفیت نصب کنیم باید به ازای هر کیلووات ساعت، ۱۰ میلیون پرداخت کنیم که در این صورت قیمت تمام شده این نیروگاه‌های خانگی، از ۳۰ میلیون تومان کمتر نمی‌شود.»

هشتم. هر پنل/صفحه خورشیدی چند؟... کارشناسان می‌گویند: قیمت پنل‌های خورشیدی، از ٦ تا ٣٠‌میلیون تومان متغیر است. چنان که معاون توسعه بخش غیردولتی «ساتبا» می‌گوید: «هر کیلو وات پنل خورشیدی حدود ٦‌ میلیون تومان هزینه دارد، البته ممکن است نوسان نرخ ارز، قیمت نیروگاه‌های کوچک خانگی را کمی افزایش داده باشد، اما با وجود گرانی‌های ماه‌های اخیر، باز هم نصب پنل‌های خورشیدی صرفه اقتصادی دارد.»

نهم. سرجمع، چقدر باید هزینه کنیم؟... گفته می‌شود، برای یک خانه ٩٠ متری که ماهانه پنج و نیم کیلووات برق در روز مصرف می‌کند، دست کم باید ٣٣ میلیون تومان هزینه کنید تا بتوانید تجهیزات برق خورشیدی را بخرید.

دهم. یک حساب‌کتاب سرانگشتی نشان می‌دهد، اگر هزینه راه‌اندازیِ یک نیروگاه پنج کیلو واتی، ٣٠‌ میلیون تومان برای شما آب بخورد پس از ٥٠ ماه، سرمایه‌گذاری تان به سوددهی می‌رسد.

یازدهم. اهل فن می‌گویند: «اگر نیروگاهی به صورت اصولی بنا نهاده شده باشد، تا ۲۰ سال اول، هیچ هزینه نگهداری، به جز تمیزکاری ندارد.» اما همان کارشناسان یادآوری می‌کنند: «یک اشتباه کوچک و در نظر نگرفتنِ زاویه تابش خورشیدی و فاصله تجهیزات از یکدیگر، توجیه اقتصادی را از نیروگاه خورشیدیِ کوچکِ خانگیِ شما می‌گیرد.»... پس کار را به «کاردان» بسپاریم و توانمندترین و خوشنام‌ترین پیمانکارها را برای راه اندازیِ نیروگاه خورشیدیِ خانه‌مان برگزینیم.

دوازدهم. خورشیدِ نازنین، این همسایه گرمابخشِ زمین را دستِ کم نگیریم. همچنین فراموش نکنیم، پشتِ بام خانه مان می‌تواند میزبانِ چیزهای دیگر- به جز دیش‌های ماهواره- باشد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.