یک هنرمند نقاش گفت: ما در مشهد شاهد فقر آثار هنری هستیم ولی اگر در جامعه سطح هنر بالا برود فسادهای اجتماعی نیز کاهش پیدا می‌کند.

در مشهد شاهد فقر آثار هنری هستیم
 
به گزارش قدس آنلاین ، شهلا آگاه ، در خصوص آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه نقاشی «عشق» گفت: برای کارهای داخل نمایشگاه عنوان واحدی انتخاب شده و نام آن عشق است و افراد از زاویه‌های مختلفی آن را نظاره کرده‌اند ولی از تکنیک واحدی داخل این نمایشگاه استفاده نشده است.
وی ادامه داد: ما در این نمایشگاه تکنیک‌های ترکیب مواد و حتی نمونه هایی از رئالیسم را نیز داریم و هر شخص با زاویه دید خودش اثری را خلق کرده است. ما  در این نمایشگاه حتی نقاشی‌های کودکان را داریم و البته جالب این است که چندین نفر از خود نقاشان هم مادر هستند.
این نقاش بیان کرد: گروه 14 عده‌ای هنرمند هستند که از چندین سال پیش شروع به کار کرده‌اند و سالانه نمایشگاهی تحت عنوان گروه 14 برگزار می‌شود؛ به این علت که این گروه ابتدا با 14 عضو شروع به کار کرده است اما اعضای این گروه بر روی 14 نفر باقی نمانده و ممکن است افرادی کم شده باشند یا افرادی اضافه شده باشند.
آگاه افزود: سالانه موضوع نمایشگاه تغییر می‌کند اما با این حال هرکسی با سبک خود کار را ادامه می‌دهد و ویژگی آثار بسته به کار خود هنرمند است. به عنوان مثال ما در نمایشگاه تابلوی بزرگی داریم و ابتکاری که صاحب تابلو امسال در اثر خود به کار برده، همراه بودن موسیقی است.
این هنرمند اظهارکرد: ویژگی آثار بستگی به برداشت مخاطب از اثر نیز دارد به عنوان مثال شاید فردی که وارد نمایشگاه شود از میان تمام تابلوها تنها دو تابلو را برگزیند و از آن لذت ببرد زیرا درون هر فرد با دیگری متفاوت است.
او اضافه کرد: این نمایشگاه بیشتر برای بازدید است و حالت ورک‌شاپ ندارد؛ ضمن این‌که افراد برای بازدید می‌آیند، وارد بحث‌ها و گفت‌وگوهای مختلف می‌شوند و این چیزها گاها بسیار مفید واقع می‌شود و حتی برخی، دوستان خود را در این نمایشگاه پیدا می‌کنند و ممکن است که خود آن‌ها نیز تشکیل گروه‌هایی را بدهند.
آگاه در خصوص مشکلات بیان کرد: ما چون گروهی هستیم که مشخص شده سالی یک بار نمایشگاه داریم؛ بنابراین به دنبال مکان بودن و گالری برای برگزاری نمایشگاه از چندین ماه قبل مورد بررسی قرار می‌گیرد.
این نقاش ادامه داد: در ارتباط با فروش کارها نیز من چندین بار در نمایشگاه انفرادی در مصاحبه گفته‌ام که هرچه بیشتر به هنرمند بها داده شود، در واقع به سرمایه‎های یک تمدن و یک کشور بها داده می‌شود و از طرفی دیگر نیز از سطح آسیب‌ها و ضررهای اجتماعی کاسته می شود و در اصل بخش عمده‌ای از فروش آثار به مسائل فرهنگی باز می‌گردد.
وی عنوان کرد: به نظر من خرید آثار هنری باید تحت هر عنوانی باب شود. به عنوان مثال این کارها باید درهتل‌ها و به‌خصوص در هتل‌های مشهد استفاده شود به این علت که در این مکان‌ها تعداد زیادی توریست از کشورهای مختلف حضور دارند.
این هنرمند افزود: ما در مشهد تقریبا دچار یک نوع فقر آثار هنری هستیم و مردم به همان کارهایی که در گذشته خریداری کرده‌اند بسنده می‌کنند و از به‌روز کردن آثار خود امتناع می‌کنند؛ این سیستم باید دچار دگرگونی بشود.
آگاه گفت: تعداد برگزاری نمایشگاه افت می‌کند به این دلیل که هزینه‌ها برای هنرمند بسیار زیاد است به عنوان مثال وی مجبور است برای تبلیغات، تابلو، رنگ و ... هزینه‌های فراوانی صرف کند و بسیاری از جیب خود این هزینه‌ها را تقبل می‌کنند نه صرفا از بخش فروش آثار؛ مهم‌ترین چیز این است که بخش فروش آثار باید به جریان بیفتد.
او تشریح کرد: اگر به این مسئله بها داده شود فسادهای اجتماعی به طور چشم‌گیری کاهش پیدا می کنند و این اشتغال‌زایی بسیار ارزشمندی را به همراه خود دارد، چه‌بسا این‌که این مسئله هنر بسیار از اشتغال فراتر است، چون هنگامی‌که سطح هنر در جامعه‌ای بالا برود در آن جامعه امراض به طور عجیبی کاهش پیدا می‌کنند.
این هنرمند بیان کرد: ما در روز شنبه افتتاحیه نمایشگاه خود را داشته‌ایم و استقبال بسیار خوبی صورت گرفت و امیدوارم که این موضوع تا پایان ادامه پیدا کند.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.