محمد علی قنادزاده گفت:می خواهیم این نهاد را به عنوان نظامی جامع و پایدار، به یکی از مراکز حقوقی تبدیل کنیم که بتواند درآمدی پایدار و ثابت را برای اعضایش تامین نماید؛چشم انداز ما در راستای توسعه پایدار است و امیدوارم در ۴ سال آینده زمینه های تحقق فراهم آید.

نظام مهندسی کشاورزی می‌کوشد تا درآمد ثابتی برای اعضا ایجاد کند/ افزایش توانمندی و تعامل با دستگاه‌های دولتی دغدغه اصلی این نهاد است

به گزارش قدس آنلاین، اهمیت توجه به علم کشاورزی و فعالین این بخش بر کسی پوشیده نیست. این ادعایی است که بیشتر کارشناسان مرتبط با این رشته دارند، چون تامین عمده خوراکی ها و پوشاک و لوازم زندگی، در بخش کشاورزی و دام صورت می گیرد. به همین دلیل، وجود تشکلی خاص برای دانش آموختگان بخش کشاورزی و ایجاد تشکلی تخصصی که هماهنگی و همکاری بین شاغلین این بخش و ادارات دولتی را به عهده داشته باشد، ضروری به نظر می رسد.

در سوم تیرماه ۱۳۸۰، قانون سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران، در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، و در ۱۳ تیرماه ۱۳۸۰ با تأیید شورای نگهبان قانون اساسی، رسمیت یافت. این قانون در استان خراسان رضوی از دو سال بعد یعنی در سال ۱۳۸۲  اجرا شد و پس از آن بود که به گواه برخی از دست اندرکاران، بزرگترین سازمان مردم نهاد کشور در استان پا به عرصه وجود گذاشت.

قدس آنلاین گفتگویی با محمد علی قنادزاده، رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان انجام داده است که در ذیل می خوانید:

* فعالیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان در کدام زمینه ها است؟

** برخی ادارات دولتی از جمله اداره جهاد کشاورزی، اداره محیط زیست، دانشگاه فردوسی و مراکز تحقیقاتی، اداره مراتع و جنگلها و سازمان منابع طبیعی بخشهایی هستند که سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان خراسان رضوی با آنها در ارتباط است. در واقع مطابق توافقات صورت گرفته، نظارت بر برخی از اموری که زیرمجموعه این ادارت است از جمله شیلات، دامپروری، زراعت و کشت های گلخانه ای به عهده سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان قرار گرفته است. سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان به عنوان بازویی قدرتمند برای ادارات و سازمان های دولتی مرتبط محسوب می شود و مهندسین ما بر نحوه اجرای پروژه ها نظارت کارشناسانه دارند.

* مهمترین وظیفه سازمان نظام مهندسی کشاورزی چیست؟

** مهمترین وظیفه سازمان نظام مهندسی کشاورزی این است که در بخش آموزش و ارتقای سطح کیفی مهندسین فعال باشد  و اعضای فارغ التحصیل رشته های کشاورزی و منابع طبیعی و آب و محیط زیست را به صورت صحیح آموزش داده و به قسمت های مناسب معرفی نماید. چند سالی است که این سازمان به صورت عملی در برخی از قسمت ها از جمله مسئولیت فنی امور دام و گلخانه، وارد شده و یکسری از امور اداری را با هماهنگی با سازمان های مربوطه در دست گرفته است. به عنوان مثال وقتی  یک نفر می‌خواهد گلخانه‌ای را احداث کند یا مجتمع دامپروری را ایجاد نماید صدور پروانه تاسیس و پروانه بهره برداری با این سازمان است و پس از آن نیز مدیران و کارشناسان فنی ما وارد قسمت فنی می‌شوند و در حین کار نظارت های لازم را اعمال می نمایند. نظارت بر تولید و بر کیفیت کار و ارائه گزارش‌های مربوطه به طور مستمر صورت می گیرد.

* با این وجود برخی از اموری که از دیرباز بر عهده سازمان های دولتی بوده است را شما انجام می دهید. سازمان شما غیر دولتی است. چگونه این امورات بر عهده شما گذاشته شده است؟

 ** بر اساس اصل خصوصی سازی و نیز تبصره هایی که بر عدم تصدی‌گری دولت در امور وجود دارد، ادارات مرتبط یک سری از وظایف خود را به این سازمان تفویض کرده اند. اکنون ما با برخی از سازمان های دولتی در تعامل هستیم و در تلاشیم تا این تعامل با ادارات بیشتری صورت گیرد. در این تعاملات است که پروژه ها و برنامه های اجرایی بیشتری به ما معرفی می شود. افرادی که عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان هستند با توجه به  جایگاه و رتبه ای که براساس میزان تحصیلات و فعالیت  ها و... و. کسب کرده اند، دسته بندی شده و برخی امور از جمله نظارت اجرایی بر پروژه های موجود به آنها سپرده می شود.

* اهداف شما در دوره جدید شورا چیست؟

** نزدیک به ۶۲ هدف و برنامه کاری در نظر گرفته ایم. این برنامه ها در قالب کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت تعریف شده است و یک چشم انداز را هم پیش بینی کرده ایم.  مهم‌ترین هدف ما این است که بتوانیم به جامعه کشاورزی بیش از پیش کمک کنیم. برای این کار لازم است که کیفیت آموزش ها را بالا برده و توانمندی اعضا و متخصصین کشاورزی را افزایش دهیم. با توجه به اهمیتی که آب، زراعت، باغبانی و دام در زندگی روزه مره ما دارد به دنبال ارتقای جایگاه نظام مهندسی کشاورزی در جامعه هستیم. در چشم اندازی که تعریف کرده ایم، می خواهیم نظام مهندسی کشاورزی را به عنوان نظامی جامع و پایدار، به یکی از مراکز حقوقی تبدیل کنیم که بتواند درآمدی پایدار و ثابت را برای اعضایش تامین نماید. چشم انداز ما در راستای توسعه پایدار است. امیدوارم در ۴ سال آینده زمینه های تحقق فراهم آید.

* مشکلات پیش روی شما چیست؟

** مهمترین مشکل، مربوط به انجام تعاملات و ایجاد ارتباطات با دستگاه های دولتی است. در سالهای قبلی تعاملات بسیار خوبی با جهاد کشاورزی داشته ایم اما در این دوره از شورا، در تلاشیم که با دیگر سازمانها و ارگانهای مرتبط هم روابط و تعاملات خوبی پیدا کنیم تا تاثیرگذاری ما بیشتر شود و نیز اعضای ما شرایط بهتری پیدا کنند. در حال حاضر حدود ۱۷ هزار نفر در سطح استان عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی شده اند. با توجه به اینکه گستردگی کار در نظام مهندسی کشاورزی خیلی وسیع‌تر است و اعضای ما در سطح استان پراکنده اند، در نتیجه انسجام در سطح شهر کمتر است و ممکن است مهندسان ما کمتر به چشم بیایند. ما در تلاشیم تا جایگاه مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی را ارتقا دهیم و این کار نیاز به تعاملات بیشتر با دستگاه های دولتی دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.