۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
کد خبر: 631464

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با اشاره به آغاز ثبت‌نام عتبات دانشگاهیان از امروز گفت: ۱۲۰۰۰ نفر از زائرین دانشگاهی در قالب ۳۰۰ کاروان از اول بهمن ماه به عتبات عالیات اعزام خواهند شد.

 ثبت‌نام عتبات دانشگاهیان آغاز شد

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدرضا فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با ارائه گزارش اجمالی از نوزدهمین دوره عتبات دانشگاهیان اظهار کرد: در نوزدهمین دوره عتبات دانشگاهیان ۳۱۵۰ نفر از دانشگاهیان سراسر کشور در قالب ۷۹کاروان به عتبات عالیات اعزام شدند که از این میان دوسوم به صورت هوایی و یک سوم به صورت زمینی راهی عتبات عالیات گردیدند.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان به بیشترین گروه اعزامی در دوره قبل نیز اشاره و تصریح کرد: در دوره نوزدهم بیشترین گروه اعزامی متاهلین دانشجو بودند و ۲۷ درصد از آنان این سفر را به عنوان اولین سفر زندگی مشترک خود انتخاب نموده و یا به جای برگزاری مراسم عروسی به عتبات مشرف شدند.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی گفت: ۴۸ درصد از زائرین دوره گذشته دارای مدرک کارشناسی، ۳۱ درصد کارشناسی ارشد، ۱۳درصد مدرک دکتری و ۸ درصد دارای مدرک کاردانی بودند؛ ۶۲/۲درصد از زائرین دوره قبل تا به حال، به عتبات مشرف نشده بودند و سفر اولی بودند.

وی افزود : در سال ۹۶ با همکاری بانک ملت به ۱۳۷۰۰ نفر از دانشگاهیان متقاضی دریافت تسهیلات قرض الحسنه، برای سفرهای زمینی و هوایی وام تعلق گرفت همچنین ۲۳ هزار بسته فرهنگی بانک ملت به زائرین اهدا شد.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان از آغاز ثبت نام بیستمین دوره عتبات دانشگاهیان از امروز سه‌شنبه ششم آذر ماه در سایت لبیک خبر داد و گفت: ثبت‌نام بیستمین مرحله اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات تا روز ۱۸ آذر ماه در سایت لبیک به نشانیwww.labbayk.ir ادامه دارد و بعد از قرعه‌کشی، برگزیدگان ۲۱ آذر ماه از سایت لبیک اعلام می‌شوند.

فقیهی گفت:در بیستمین دوره عتبات دانشگاهیان، ۱۲ هزار نفر از زائرین دانشگاهی در قالب ۳۰۰ کاروان از اول بهمن ماه ۹۷ تا دهم اردیبهشت ماه ۹۸ به عتبات عالیات اعزام خواهند شد.

وی افزود: این دوره، طلایی‌ترین زمان برای اعزام به عتبات است چون با تعطیلات میان ترم دانشگاه ها و ایام مناسبتی ویژه ای چون اعیاد خجسته ماه‌های رجب و شعبان همزمان شده است که امیدواریم زائرین بهترین بهره را از این سفر معنوی کسب کنند.

فقیهی ادامه داد: در سال ۹۶ ،۱۹۱ هزار نفر از دانشگاهیان برای تشرف به عتبات ثبت نام کردند که از آن میان ۲۲۸۰۰ نفر اعزام شدند چون ما کمیت را فدای کیفیت نمی کنیم.تلاش ستاد این است تا با اعزام محدود دانشگاهیان سفری با کیفیت را برای آنها فراهم آورد.

رئیس ستاد خاطرنشان کرد: برای دانشگاهیانی که به صورت هوایی به عتبات عالیات اعزام شوند وام قرض الحسنه سه میلیون تومانی و برای زائرینی که به صورت زمینی اعزام شوند، وام دومیلیون تومانی در نظر گرفته شده است که بعد از نهایی شدن ثبت نام ، این تسهیلات در اختیار زائرین دانشگاهی قرار خواهد گرفت.همچنین طی تفاهم نامه ای که مابین ستاد و صندوق رفاه دانشگاهیان منعقد شده است،وام یک میلیونی تومانی به زائرین مجرد و وام یک و نیم میلیون تومانی به دانشجویان متاهل وزارت علوم تعلق خواهد گرفت که بازپرداخت آن بعد از فراغت از تحصیل خواهد بود.

فقیهی در خصوص قیمت عتبات در این دوره گفت: قیمت عتبات عالیات بر اساس ارز نیما محاسبه می‌شود بنابراین با نوسان قیمت ارز شاهد افزایش یا کاهش قیمت خواهیم بود؛ حدود قیمت هوایی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سفر زمینی ۲ میلیون تومان است.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت:بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده روزانه ۴ کاروان به صورت زمینی و هوایی راهی عتبات عالیات می شوند که ۳ شب را در نجف اشرف،۳ شب کربلای معلی،۱ شب کاظمین اقامت خواهند داشت و پیگیر آن هستیم که سفر هشت روزه شود.

وی افزود: زائرین دانشگاهی در ۵ گروه دختران دانشجو، متاهلین، اساتید، پسران و کارمندان دانشگاه‌ها می‌توانند ثبت‌نام کنند؛ دختران دانشجو عمدتا هوایی اعزام می‌شوند و معینه کاروان به همراه این کاروان‌ها اعزام خواهد شد.

فقیهی گفت: سهمیه ای را به کاروان های خاص از جمله نخبگان،تشکل های فرهنگی-سیاسی دانشگاه ها،اساتید و دانشجویان خارج از کشور تخصیص داده ایم.دوره قبل با همکاری نهاد دانشجویان خارج از کشور تجربه خوبی در اعزام ۴ کاروان از دانشجویان خارج از کشوری داشتیم.

وی ادامه داد:با همکاری بعثه مقام معظم رهبری،سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا برنامه های مذهبی و فرهنگی ویژه ای برای این دوره تدارک دیده ایم.برگزاری مسابقات مختلف ادبی،هنری،زیارت های ویژه،ختم قرآن کریم و برنامه های متنوع دیگری را در نظر گرفته و برنامه ریزی کرده ایم که این برنامه ها کاروان های ستاد را از سایر کاروان ها ممتاز و متمایز خواهد کرد. همچنین مداح در نجف و کربلا مستقر نموده ایم تا در استقبال و اولین زیارت و سلام اول زائرین دانشگاهی را همراهی می نمایند تا این برنامه ها با معنویت بیشتری برگزار شود. یکی از برنامه هایی که پس از سفر برای دانشگاهیان تدارک دیده ایم و زائرین از آن استقبال می کنند،زیارت کریمه اهل بیت(ع) است،دیدار با آیت الله جوادی آملی،زیارت گلزار شهدا،قم شناسی،زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران از برنامه های این اردوی فرهنگی است.ارسال ایمیل های مناسبتی و برگزاری مسابقات مختلف ادبی-هنری هم از جمله برنامه های پس از سفر عتبات دانشگاهیان است.

فقیهی گفت:زائرین دانشگاهی در کربلا و نجف دانشگاهیان در یک هتل متمرکز اسکان داده می شوند و سعی کرده ایم بهترین هتل ها در اختیار دانشگاهیان قرار گیرد.انتخاب روحانی و مدیر نیز برای ما مهم است. تلاش ما این است که روحانیون و مدیران کاروان نیز دانشگاهی و پاسخگوی مسائل جوانان باشند.

وی ادامه داد: خاطرات و دل نوشته‌های زائرین که گویای معنوی‌ترین لحظات جوانان دانشگاهی کشور است، جمع‌آوری و چاپ می‌شود که جلد اول آن به‌زودی چاپ و در اختیار علاقمندان حوزه زیارت قرار خواهد گرفت.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.