رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی گفت: برای نخستین بار کارشناسان این نهاد موفق به طراحی و تولید دستگاه هوشمند حفظ قرآن ویژه نابینایان شدند که به شیوه ای نوین قرآن را آموزش می دهد.

دستگاه هوشمند حفظ قرآن برای نابینایان ساخته شد

حجت الاسلام مهدی شجاع روز سه شنبه افزود: دستگاه هوشمن این امکان را به نابینایان می دهد تا با لمس اشیاء مکعبی شکل مختلف ظرف 45 دقیقه یک سوره از قرآن کریم را حفظ کنند.

وی اظهار داشت: تاکنون دو سوره مبارکه قدر و کوثر بر روی دستگاه هوشمند حفظ قرآن طراحی شده اما قابلیت طراحی همه سوره ها بر روی این دستگاه وجود دارد و بعد از حفظ آیات و سوره ها دیگر نیازی به تثبیت آن نیست.
او بیان کرد: دستگاه هوشمند حفظ قرآن ویژه نابینایان برای نخستین بار توسط کارشناسان و محققان اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی ساخته شده و مشابه خارجی ندارد.
رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی گفت: این دستگاه همانند یک پازل است و اشکال پازل مکعبی شکل هم به صورت مرتب در آن چیده شده اند. فرد نابینا هر قطعه از اشکال مکعبی را با دستانش لمس می کند و در داخل دستگاه قرار می دهد. به محض قرار دادن اشکال، دستگاه شروع به خواندن آیه می کند و در هر شکل یک آیه برنامه ریزی شده است. فرد نابینا با لمس جایگاه هر آیه را متوجه می ‌شود و با استفاده از این روش می تواند در مدت 45 دقیقه یک سوره را حفظ کند.
وی افزود: این دستگاه با استفاده از ظرفیت خیران حوزه قرآنی تولید شده و فعلا تصمیمی برای تجاری سازی آن گرفته نشده است.
او همچنین گفت: اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی در ایام هفته کلاسهای آموزشی قرآن و بازیهای خلاقانه قرآنی برای نابینایان، کودکان استثنایی، کودکان مبتلا به سندروم داون و اوتیسم برگزار می کند که مورد استقبال خانواده ها قرار گرفته است.

 

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.