این روزها بحث حفظ آثار میراث فرهنگی در میان مباحث به روز حوزه فرهنگ و هنر دیده می‌شود.

کاروانسرای تاریخی رباط طرق؛ فرصتی که مهجور مانده

هراز گاهی صحبت از عدم مرمت برخی از آثار ثبت فرهنگی دل اهالی اهل هنر را می‌آزارد و گاهی خراب شدن یک آثار از بن و پایه تعجب همگان را برمی‌انگیزاند.

به سراغ مسئولان این حوزه که می‌رویم، متفق القول عدم اعتبار را علت اصلی مرمت‌ها و ضرورت‌ها اعلام می‌کنند و در این راستا گاه شاهد افتتاح موزه‌هایی در برخی بناهای تاریخی هستیم که عمر این افتتاحیه‌ها با اختتامیه‌شان همراه می‌شود.

 فرصتی که مهجور مانده

یکی از این بناها درهمین نزدیکی شهرمان در رباط طرق، کاروانسرای زیبایی است که خشت‌های آن بوی گذشته‌ای از تاریخ همین حوالی را دارد. می‌گویند، رباط طرق مربوط به دوره صفوی است و کاروانسرایی که هنوز شکوه و بزرگی آن دیده می‌شود. به کاروانسرایی می‌نگرم که نیمی از آن مرمتش تمام شده است و نیمی دیگر هم در انتظار بودجه برای مرمت است؛ چرا که هر زمان که اعتباری مهیا می‌شود، این بنای زیبا مرمت می‌شود.

 موزه زیارت و سینما

در جلوی در کاروانسرا، تابلوی موزه نصب شده است که گویا موزه زائر در چند سال گذشته افتتاح شده و در روز سینما چند سال پیش هم نوید موزه سینما در آن جا داده شده، اما در حال حاضر از موزه زیارت در حد یک نمایشگاه فقط باقی مانده است.

چندی پیش سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی درباره مرمت کاروانسرای رباط طرق در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: در حال حاضر این مکان، جزو طرح‌های برنامه ششم ما نیست. بنا هم وضعیت اضطراری ندارد و از این رو باید به عنوان یک‌طرح احیا برایش تعریف پروژه بشود و در آن قالب می‌توانیم به آن بپردازیم.

دکتر مرجان اکبری در آن مصاحبه افزود: در وضعیت فعلی آن چه که از بنا مقدور است در حال بهره‌برداری است و افتتاح مقطعی موزه‌های زائر و سینما در آن زمان یک فرصت بوده که از آن استفاده شده است.

 آمادگی برای مشارکت

رئیس گروه موزه‌های استان خراسان رضوی هم درباره دو موزه‌ای که درگذشته در بنای تاریخی رباط طرق افتتاح شد نیز به خبرنگار ما گفته بود: خوشبختانه در رباط طرق آن قدر فضا هست که امکان راه‌اندازی موزه سینما در کنار موزه زائر وجود دارد و این دو موزه در این مکان بودنشان با هم منافاتی ندارد.

محمدرضا پهلوان از تفاهم‌های اولیه‌ای که چهار سال پیش با اداره کل ارشاد خراسان رضوی صورت گرفته بود یاد و تأکید کرده بود قرار بود موزه سینما و عکاسی در آن جا افتتاح شود. اگرچه فضا متعلق به میراث فرهنگی است و وظیفه نگهداری را ما تقبل کردیم، اما ابزار و وسایل موزه سینما و عکاسی را اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی که متولی سینما و عکاسی است، باید تدارک ببیند و ما چه در این مکان چه مکان مناسب دیگری آماده مشارکت هستیم.

  تصمیمات غیرکارشناسی

این بار به سراغ نماینده مردم مشهد در مجلس می‌روم و او درباره این گونه اتفاقات در حوزه فرهنگ و هنر و میراث فرهنگی می‌گوید: گاهی متأسفانه به صورت غیرکارشناسی تصمیماتی گرفته می‌شود و هزینه‌هایی صورت می‌گیرد که حتی یک روز نمی‌توانند آن تصمیم را ادامه دهند.

حجت الاسلام پژمانفر درباره بنای تاریخی کاروانسرای رباط طرق توضیح داد: به اعتقاد من این کاروانسرای زیبای تاریخی، یک ظرفیت است اما آیا این ظرفیت می‌تواند ظرفیت موزه‌ای و کارکرد موزه‌ای باشد؟

 عدم دسترسی راحت

وی خاطرنشان ساخت:از ابتدا روشن بود که در محیطی که دور و اطرافش باز است و طبیعتاً هم برای کسانی که زائر هستند امکان رفت و آمد به آن جا وجود ندارد و امکاناتی نیست، نمی‌تواند مکان مناسبی برای این گونه حرکت‌های فرهنگی و هنری باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: این فضا برای نگهداری‌اش قطعاً رقم بالایی باید هزینه شود وبه طورقطع این تصمیمات نشان دهنده آن است که تصمیمات کارشناسی شده نبوده است.

 ضربه به بیت‌المال

وی تأکید کرد: این کار اشتباهی بوده است و متأسفانه در این تصمیم‌گیری‌های مقطعی که براساس آن به بیت‌المال ضربه می‌زند، هیچ کس پاسخگو نیست و نگران این موضوع هم نیستند که به دلیل کارشناسی نبودن تصمیمات ادامه کار امکان‌پذیر نخواهد بود.

 از تصمیمات لحظه‌ای تا عذر خواهی

حجت الاسلام پژمانفر با بیان این نکته که اگر ما بخشی از ضررو زیان‌های مادی و معنویی که از این تصمیمات لحظه‌ای وجود دارد را متوجه خود مدیران کنیم، در این صورت این اتفاقات در جامعه و دستگاه‌های اجرایی ما صورت نمی‌گیرد، اظهار داشت: متأسفانه مدیران ما بعضاً به دلیل اینکه این گونه تصمیمات هیچ تبعاتی برایشان ندارد، خیلی راحت این تصمیمات را می‌گیرند و کارها را پیش می‌برند. نماینده مردم مشهد در خانه ملت اذعان داشت: کاروانسرای رباط طرق این ظرفیت را ندارد و اساساً این تصمیم کاملاً غلطی بوده است و مسئولان ذی ربط اشتباه فاحشی را انجام داده‌اند.

 کارکرد دیگر برای رباط طرق

وی در ادامه گفت: امروز باید ما یک کارکرد دیگری را برای آن مجموعه داشته باشیم و صراحتاً باید این جرئت و جسارت در مدیران ما باشد که بیایند و اعلام کنند اگر در مجموعه ما در یک مقطعی تصمیم گرفته شد، این تصمیم، تصمیم غلط بوده است.

وی تأکید کرد: حداقل مسئولی که در دوران او این تصمیم گرفته شد، باید از مردم عذرخواهی کند. هم نسبت به اینکه اتلافی از بیت‌المال صورت گرفته است و هم موضوع ساخت دو موزه زیارت و سینما که مورد هدف بوده است؛ چرا که با این تصمیم اشتباه در ساخت این دو موزه مهم که می‌تواند برای زائران و مجاوران جذابیت داشته باشد تأخیر ایجاد شده است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.