افزایش قیمت تخم مرغ این روزها در خراسان رضوی باعث گلایه مردم شده و قیمت این محصول هر روز در بازار تغییر می کند.

وقتی تخم مرغ«طاقچه بالا»می گذارد/کاهش قیمت ارز تورم را کنترل نکرد

به گزارش قدس آنلاین ،  محمد یاسر جواهری؛ نوسان قیمت تخم مرغ و گوشت در کشورطی ماه های گذشته تقریبا به صورت مستمر ادامه داشته است و باعث شده تا مردم در برخی مقاطع با قیمت های نجومی برای تامین مایحتاج خود مواجه باشند.

هرچند دولت هر بار تلاش می کند تا جلوی افزایش قیمت ها را با اقداماتی حمایتی و تنظیمی بگیرد اما بازهم شاهد تکرار این موضوع در مقاطع مختلف هستیم. اگر چه به دلیل وجود مرغداری های فراوان در خراسان رضوی و تولید بیش از نیاز تخم مرغ در این استان قیمت این ماده غذایی نسبت به دیگر استان ها کمی پایین تر است اما مردم از این وضعیت ناراضی هستند.

آنفلوآنزای مرغی، افزایش قیمت دان و نهاده های دامی و فعالیت دلالان از جمله موارد است که مسئولان مدام افزایش قیمت ها را به آنها ربط می دهند و معتقدند بزودی بازار کنترل خواهد شد اما اینکه این زمان کی فرا می رسد را کسی نمی داند.

بررسی های میدانی خبرنگار مهر نشان می دهد هر کیلو تخم مرغ در مشهد با قیمت حدود ۹هزارو ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان به متقاضیان عرضه می شود که نسبت به دو ماه گذشته افزایش قیمتی در حدود ۳ هزار تومان داشته است. 

تاثیر نوسان ارز بر روی قیمت ها

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: در ماههای پایانی سال گذشته و همینطور ابتدای سال شیوع آنفولانزا در کشور باعث شد ۲۷ میلیون مرغ معدوم شود که البته خراسان رضوی به دلیل رعایت مسائل بهداشتی از این موضوع مستثنی بود  و ۲ سال پیش نیز ۱۲ میلیون مرغ به دلیل آنفولانزا معدوم شدند و باعث شده حالا در کشور تولید کمتر شود.

سید حسین موسوی نژاد می گوید:این کاهش تولید به دلیل مرگ و میرها در دو سه سال گذشته علت اصلی افزایش قیمت تخم مرغ است. ضمن اینکه مرغداران به دلیل شیوع بیماری مجبور شدند مراقبت ها بهداشتی و قرنطینه ای خود را افزایش دهند که این عوامل همراه شد با افزایش هزینه های حمل و نقل که مجموعه عوامل همگی در قیمت تمام شده مرغ برای مرغداران تاثیرگذار بود.

وی افزود: همچنین افزایش قیمت دلار باعث شد برخی محصولات از قبیل داروها و ویتامین های مورد نیاز مرغ  که از خارج کشور وارد می شوند نیز افزایش قیمت داشته باشند حتی قیمت شانه تخم مرغ نیز افزایش ۳۰۰ درصدی داشته است در این شرایط وقتی قیمت تمام شده برای مرغدار افزایش یابد در بازار هم مصرف کننده ناگزیر به خرید با قیمت های بالاتر است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷ هزار تومان قیمت تمام شده برای هر کیلو تخم مرغ است که ما بارها از تعزیرات خواستیم به این قضیه ورود کنند و بررسی کنند و قیمت تخم مرغ را محاسبه کنند تا متوجه شوند این افزایش قیمت ها ناشی از افزایش  هزینه های مرغداران است یا عامل دیگری دخیل است.

موسوی گفت: دولت برای تنظیم بازار شروع به واردات تخم مرغ از ترکیه به قیمت ۱.۲ دلار در هر کیلو کرده است و ما بارها اعلام کردیم همان دلار را صرف کمک به مرغدار داخلی کنند تا هم قیمت ها کاهش پیدا کند و هم اشتغال ایجاد شود.

وی تاکید می کند: افزایش قیمت دلار باعث شد صادرات ضایعات کاغذ به عناوین مختلف به کشورهای همسایه شده است و وقتی این اتفاق رخ می دهد زمینه تولید داخلی شانه تخم مرغ کاهش پیدا کرده و قیمت برای مرغدار افزایش می یابد. 

حجم گوشت وارداتی به نسبت نیاز و استقبال کم است

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در خصوص توزیع گوشت در مشهد می گوید: برای تامین گوشت گرم برنامه ریزی هایی انجام شده اما حجم گوشت وارداتی به نسبت نیاز و استقبال کم است.

علی رسولیان افزود: به منظور توسعه این ظرفیت برنامه ریزی شده تا به جای تمرکز بر روی یک بازار هدف وارداتی از ظرفیت کشورهای آسیای میانه و روسیه برای تامین گوشت گرم مورد نیاز نیز استفاده شود.

 وی  با اشاره به برخی طرح های ویژه برای تامین گوشت مورد نیاز استان گفت: طرح تهاتر سبوس با گوشت در حال انجام است که از این محل نیز گوشت گرم تولیدی استان به بازار عرضه شده است.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی  بیان کرد: همچنین در راستای انجام اقدامات لازم برای تنظیم بازار در چند ماه گذشته ۵۴۹ تن آن گوشت گرم وارداتی و ۹۷۲ تن منجمد در این استان توزیع شده است.

وی عنوان کرد: همچنین در این مدت ۲ هزار و ۴۷۵ تن گوشت مرغ منجمد به منظور تنظیم و تعدیل قیمت ها در بازار استان عرضه شده است .

رسولیان  گفت: در واقع یکی از بهترین راهها برای تعدیل قیمت ها در بازار افزایش عرضه است بدین منظور تامین گوشت قرمز از سه مسیر واردات گوشت منجمد، تغییر سیستم توزیع گوشت با تمرکز بر حاشیه شهر و افزایش مراکز عرضه است. 

همه در انتظار تدبیر دولت 

حال در این شرایط مردم و تولیدکنندگان همچنان در انتظار تدبیر دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت ها هستند تا در شرایط سخت اقتصادی بتوانند برخی از مشکلات خود را کم کنند. 

حمایت دولت از تولید کنندگان تخم مرغ و گوشت با تامین نهاده های دامی با قیمت مناسب و حذف دلالان در این مسیر نقش تعیین کننده ای خواهد داشت.

منبع : مهر

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.