عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: کنگره‌های علمی از جمله کنگره بین المللی پزشکان قلب ایران و اروپا در بیمارستان رضوی بستری است که می‌تواند کشور ما را به دانشمندان دنیا بهتر بشناساند و مردم جهان متوجه پیشرفت‌های علمی و توانمندی‌های بزرگی که مردم ایران تحت رهبری مقام معظم رهبری به ‌دست آوردند، شوند.

کنگره قلب بیمارستان رضوی بستری برای نمایش توان علمی دانشمندان ایرانی/هشدار یک متخصص آستان قدس برای افزایش شیوع بیماری‌های قلبی در کشور

به گزارش قدس آنلاین، دکتر سیامک مره ‌صدق عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگاران ابراز داشت: امروزه بالاترین دستآوردهای دانش پزشکی در اختیار پزشکان و به طبع آن در اختیار مردم ایران قرار دارد و می‌توان ایران را طلیعه‌دار علم پزشکی در منطقه خاورمیانه دانست.
وی گفت: امروزه پزشکان ایرانی از بالاترین استانداردهای جهان برخوردار هستند و به دانش و تکنولوژی سطح اول دنیا دسترسی دارند.
مره‌ صدق ادامه داد: زمانی بیماران مجبور بودند حتی برای انجام یک عمل قلب ساده به خارج از کشور اعزام شوند، اما اکنون نیاز به اعزام هیچ بیماری در هیچ زمینه‌ای به خارج از کشور نداریم.
وی افزود: با پیشرفت فضای مجازی، پدیده‌های علمی به راحتی در جهان در اختیار همگان قرار می‌گیرد چنانکه بسیاری از تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان ایرانی مورد استفاده مجامع عالی علمی در دنیا است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی برپایی کنگره‌های بین‌المللی CSI و CTO را با همکاری بنیاد سلامت آستان قدس رضوی و بنیاد اروپایی CSI در بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد کار بزرگی دانست و گفت: این همکاری می‌تواند به ایران برای آشنایی با مجامع علمی کمک کند.
وی به نقش این رویداد پزشکی در دیپلماسی عمومی نیز اشاره و اضافه کرد: با برگزاری چنین رویدادهای علمی کشور ما به دانشمندان دنیا بهتر شناسانده شده و مردم جهان متوجه پیشرفت‌های علمی و توانمندی‌های بزرگی که مردم ایران تحت رهبری مقام معظم رهبری به‌دست آوردند، می‌شوند.
مره‌ صدق با بیان اینکه متأسفانه در برخی کشورهای غربی تبلیغات سوء علیه مردم ایران شده است، ابراز کرد: برپایی کنگره‌های بین‌المللی موجب می‌شود تا این توهمات نابه‌جایی که در گروهی از این افراد وجود دارد، از بین رود و مردم سرتاسر دنیا بفهمند که جمهوری اسلامی ایران، امروزه پیشگام علم، دانش، دوستی، برادری، صلح و آزاداندیشی است.
نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه این رویداد بین‌المللی پزشکی در جوار مرقد شریف یکی از امامان شیعیان برگزار می‌شود، گفت: این امر می‌تواند جنبه‌های معنوی و الهی فرهنگ کشور را به متخصصان و پزشکان غیرایرانی حاضر در این کنگره بهتر نشان دهد و امکان بهره‌مندی آنان را از فضای معنوی موجود در ایران، فراهم کند.

*افزایش شیوع بیماری‌های قلبی در کشور
مره‌ صدق از بیماری‌های قلبی – عروقی و سرطان‌ها به عنوان دو گروه بیماری که شیوع آن‌ها در کشور در حال افزایش است، نام برد و گفت: تغییر شیوه زندگی مردم، مهم‌ترین عامل ایجاد شیوع این بیماری‌ها است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروزه کم‌تحرکی که از سنین کودکی و نونهالی آغاز می‌شود، تغذیه نادرست، ترویج اشتباه استفاده از غذاهای آماده و فوری، افزایش قارچ‌گونه مراکز تهیه و توزیع این غذاها و آلودگی هوا موجب افزایش شیوع بیماری‌های قلبی- عروقی در کشور شده است.
وی به مصرف سیگار و قلیان نیز به عنوان دیگر عامل اثرگذار بر شیوع این بیماری‌ها اشاره کرد و افزود: متأسفانه قبح مصرف قلیان در جامعه از بین رفته است و برخی از مراکز تهیه و توزیع قلیان با وجود آنکه ممنوعیت آن از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شده، قلیان را به راحتی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.
این پزشک دارای بورد تخصصی جراحی عمومی با بیان اینکه افزایش شیوع بیماری‌های قلبی – عروقی، هزینه درمانی بالایی را به کشور تحمیل می‌کند، گفت: با تغییر شیوه زندگی، افزایش تحرک و فعالیت بدنی، کاهش آلودگی هوا و بازگشت به سیستم غذایی طبیعی و سالم، می‌توان شیوع این بیماری‌ها را در کشور کاهش داد.
وی خاطرنشان کرد: ترویج و تأکید بر ورزش همگانی، اقدام در جهت کاهش آلودگی هوا، ارائه پیشنهاد بستن مالیات بر روی سوخت‌های فسیلی و سوخت‌های بیماری‌زا، اقدام در جهت محدود کردن استفاده از غذاهای آماده و بیماری‌زا، الزام به کاهش میزان تولید روغن‌های ترانس، الزام به کاهش میزان مصرف شکر در محصولاتی مانند نوشابه و تأکید بر کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسرید جامد، از جمله اقداماتی است که در کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بر روی آن‌ها تأکید شده است.
 منبع: آستان نیوز
 پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.