رئیس دانشگاه علم و صنعت اراک گفت: نخستین "درخت خورشیدی" چندمنظوره کشور در اراک رونمایی می‌شود.

 نخستین "درخت خورشیدی" چندمنظوره کشور در اراک رونمایی می‌شود

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، محسن نجفی با اشاره به درخت خورشیدی چندمنظوره اظهار داشت: درخت خورشیدی ترکیبی از کوشش‌های فناوری و هنری است که به‌عنوان یک نوع از هنرهای خورشیدی محسوب می‌شود، طراحی درخت خورشیدی به‌صورت ارگانیک دارای دو جنبه زیبایی و بصری و اهداف عملکردی است.

وی افزود: این پروژه نخستین درخت خورشیدی چندمنظوره در ایران بوده و دارای سیستم فتوولتائیک است که قابلیت تأمین روشنایی فضایی تا یک‌هزار مترمربع و استفاده هم‌زمان از چندین سیستم الکترونیکی همچون شارژ موبایل و استفاده از لپ‌تاپ را حتی تا چندین روز آفتابی دارا است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت اراک اضافه کرد: هدف از طراحی این درخت خورشیدی، تأمین روشنایی و استفاده از برق در فضاها، اشاعه فرهنگ استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، کاهش آلایندگی محیط زیست، امکان استفاده از تجهیزات الکترونیکی همچون موبایل، لپ‌تاپ و غیره است.

نجفی با اشاره به دیگر اهداف طراحی این درخت خورشیدی گفت: استفاده از این محصول در مکان‌هایی که دسترسی به برق وجود ندارد و یا ممکن است با مشکلاتی مواجه شود به‌منظور تأمین روشنایی و استفاده از تجهیزات برقی، بسیار مقرون به صرفه است، در فضاهای سبز و پارک‌ها علاوه بر زیباسازی محوطه می‌توان از این درخت خورشیدی به‌جای درخت‌های طبیعی استفاده کرد تا هم ظاهر زیبا و طبیعی درخت را حفظ کند و هم دیگر با مشکلاتی همچون تأمین آب و نیروی باغبان برای درخت نیاز نباشد.

وی عنوان کرد: این محصول در ابعاد و اندازه‌های مختلف، اشکال متنوع و در ظرفیت‌های متفاوت بنا به نظر مشتری قابل ارائه است، طراحی و اجرای این پروژه را "ابوالفضل حاجی‌زاده اقدم"، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اراک انجام داده است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت اراک با اشاره به رونمایی از این درخت خورشیدی گفت: این درخت خورشیدی، نخستین درخت خورشیدی چندمنظوره کشور بوده که امروز در دانشگاه صنعتی اراک مراسم رونمایی از آن با همکاری شرکت توزیع برق استان با موضوع "اصول طراحی نیروگاه‌های خورشیدی" برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.