به دنبال افزایش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین در تنگه «کرچ»، وزارت دفاع روسیه یک سامانه «اس-400» جدید در «کریمه» مستقر کرد.

روسیه سامانه "اس-400" جدیدی در «کریمه» مستقر کرد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، وزارت دفاع روسیه امروز (پنجشنبه) یک سامانه پدافند هوایی «اس-400» پیشرفته در شبه‌جزیره کریمه مستقر کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، به دنبال افزایش تنش‌ها میان اوکراین و روسیه، مسکو روز گذشته اعلام کرده بود که قصد دارد سامانه‌های جدید اس-400 در شبه‌جزیره کریمه مستقر کند.

بر اساس این گزارش، سخنگوی ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی روسیه گفته است که این سامانه جدید در «دجانکوی» در شمال کریمه مستقر شده است.

خبرگزاری «ریانووستی» گزارش کرد که این سامانه جدید «اس-400» تا پایان سال عملیاتی خواهد شد. پیش از این نیز سومین سامانه «اس-400» در تاریخ 21 سپتامبر گذشته در کریمه مستقر شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود.

روسیه در ماه‌های ژانویه سال 2017 و 2018 میلادی دو سامانه پدافند هوایی «اس-400» دیگر در «فئودوسیا» و «سوستوپول» در شبه‌جزیره کریمه مستقر کرده بود.

سه کشتی نیروی دریایی اوکراین روز یکشنبه 25 نوامبر (4 آذرماه) با عبور از مرز دریایی روسیه وارد آبهای منطقه‌ای روسیه شدند و بدون توجه به هشدارهای نیروهای امنیتی روسیه به مسیر خود ادامه دادند که در ادامه نیروهای روس مجبور به استفاده از سلاح‌ برای متوقف کردن این کشتی‌ها شدند که در تبادل آتش صورت گرفته سه نفر از نیروهای اوکراین اندکی زخمی می‌شوند.

نیروهای امنیتی روسیه در ادامه این سه کشتی را تا بندر کرچ کریمه هدایت کرده و آنها را توقیف‌ می‌کنند و این سه نظامی اوکراینی نیز تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرند. در حال حاضر پرونده‌ای جنایی با اتهامات نقض حریم مرزی روسیه به جریان افتاده است.

وزارت خارجه روسیه این اقدام نیروی دریایی اوکراین را از پیش‌طراحی‌شده و اقدامی تحریک آمیز توصیف کرده است. این در شرایطی است که کی‌یف گفته کشتی‌های اوکراین هیچ اقدام اشتباهی صورت نداده‌اند و روسیه به تهاجم نظامی متهم کرده است.

سامانه «اس-400» یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی است که با توجه به مشکلاتی که سامانه رقیب آمریکایی آن، پاتریوت در میادین نبرد از خود نشان داده، این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. ارزش هر فروند سامانه‌های «اس-400» به طور کامل (شامل 8 آتشبار، 112 موشک، خودروهای فرماندهی و پشتیبانی) 400 میلیون دلار برآورد شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.