سران قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان در حالی در آرژانتین گردهم آمده‌اند که موضوعات مهمی همچون جنگ تجاری و بحران اوکراین از مسائل مهم مورد بحث آنان است.

نشست گروه۲۰؛ امید به پایان جنگ تجاری و بازشدن پای "بن‌سلمان" به آرژانتین

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، سران قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان روز جمعه در بوئنوس آیرس (پایتخت آرژانتین) گردهم آمدند تا در نشست گروه ۲۰ در خصوص مهمترین موضوعات جهانی از جمله بحران مهاجرت، تنش‌های منطقه‌ای، تغییرات آب و هوایی و نیز توافقنامه‌های تجاری گفتگو کنند.

سران کشورهای شرکت‌کننده در این نشست در حالی گفتگوهایشان را آغاز کردند که دو موضوع مهم از همان ابتدا بر اجلاس امسال گروه بیست سایه انداخته بود: نخست تهدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به افزایش تعرفه‌های گمرکی بر واردات کالاهای چینی و دیگر بالاگرفتن تنش و رویارویی نظامی میان روسیه و اوکراین.

از سوی دیگر این نشست دو روزه فرصتی مناسب برای شرکت کنندگان جهت پیشبرد مذاکرات به بن بست رسیده و تلاش برای یافتن راه حل‌های جدید بحران‌ها و مناقشات کنونی است.

سران بیست کشور قدرتمند صنعتی برای نخستین بار سال ۲۰۰۸ گردهم آمدند تا راهی برای نجات اقتصاد جهانی پس از اوج گیری شدیدترین بحران مالی هفت دهه اخیر بیابند.

سایه جنگ تجاری آمریکا و چین بر مذاکرات گروه بیست
گروه بیست (G۲۰) در حالی سیزدهمین اجلاس خود را برپا کرده که احساسات ناسیونالیستی در بسیاری از کشورهای جهان رو به گسترش است. سران بیست اقتصاد بزرگ دنیا که گردش بیش از هشتاد درصد از اقتصاد جهان را در دست دارند در این شرایط با مسائلی روبرو هستند که از یک سو توان و ظرفیت های موجود در گروه بیست برای مقابله با تنش های تجاری و اقتصادی را به چالش کشیده و از سوی دیگر باعث تزلزل در بازارهای جهانی و نیز زمینه ساز بروز اختلاف های ژئوپولیتیک شده است.

جنگ تجاری میان آمریکا و چین، دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان بیش از هر چیز مذاکرات بوئنوس آیرس را تحت الشعاع قرار داده است. هر دو کشور پیش از این در اقدامی متقابل تعرفه های گمرکی بر صدها میلیاد دلار واردات کالاهای رقیب را افزایش داده اند.

حل اختلافات موجود میان واشنگتن و پکن که بر رشد اقتصاد جهانی سنگینی کرده، می تواند بهترین خروجی اجلاس گروه بیست در سال جاری باشد. بازارهای مالی جهان در صورت بروز توافق میان سران آمریکا و چین از هفته آینده روند رشد در پیش خواهند گرفت. دونالد ترامپ ساعاتی پیش از آغاز نشست اعلام کرد که نشانه های خوبی را برای مذاکره با همتای چینی خود مشاهده کرده است.

تغییرات آب و هوایی پاشنه آشیل مذاکرات

تغییرات آب و هوایی از دیگر موضوعاتی است که شرکت کنندگان تلاش خواهند کرد برای دستیابی به توافق های جدید در خصوص آن بحث و تبادل نظر کنند. این موضوع همچنین به همراه مسئله مهاجرت و توافقنامه های تجاری از محورهای عمده بیانیه پایانی به شمار می رود که قدرت های بزرگ اقتصادی جهان یک روز پیش از شروع اجلاس تلاش کردند برای رسیدن به یک جمع بندی کلی درباره آن به توافق دست یابند.

خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس و بدگمانی ترامپ نسبت به تاثیر فعالیت های انسانی و اقتصادی بر گرمایش زمین از هم اکنون تردیدهایی را در باره احتمال دستیابی به تفاهم بر سر این بخش از بیانیه پایانی پدید آورده است. این نگرانی با نگاهی کوتاه به گذشته و یادآوری اختلافات موجود میان دو ابر قدرت اقتصادی (آمریکا و چین) بیشتر تشدید می‌شود؛ جایی که نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در نشست همکاری اقتصادی آسیا – پاسیفیک (اپک) پس از خط و نشان کشیدن هیئت های نمایندگی آمریکا و چین برای یکدیگر، بر سر موضوعاتی چون تجارت و امنیت برای نخستین بار از انتشار بیانیه مشترک عاجز ماندند.

رئیس جمهور آرژانتین بارها نسبت به احتمال بالای دستیابی به توافق جمعی در خصوص بیانیه پایانی ابراز خوش‌بینی کرده است. این در حالیست که یک مقام آمریکایی به صراحت اعلام کرده است نمایندگان کشورش با هر بیانیه ای که مغایر با مواضع کاخ سفید تنظیم شود مخالفت خواهند کرد.

بحراین اوکراین
تنش نظامی اخیر میان روسیه و اوکراین یکی دیگر از مسائل مورد بحث میان شرکت کنندگان در اجلاس گروه بیست است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که کشورش همچنان تحت تاثیر اختلافات با اوکراین با تحریم های اروپا و آمریکا روبرو است در سخنانی اعمال «تحریم های یکجانبه» را رویکردی باطل و بیهوده توصیف کرده و نسبت به گسترش سیاست های حمایتگرایانه اقتصادی و نیز نادیده گرفتن اصل برابری میان کشورها هشدار داده است.

از سوی دیگر دونالد توسک، رئیس شورای اروپا با اشاره به وجود اختلاف های عمیق در میان اعضای گروه بیست اعلام کرده است که در پی تنش اخیر میان مسکو و کی یف تحریم های اقتصادی اروپا ضد روسیه ماه آینده به طور قطع تمدید خواهد شد. 

بن سلمان مهمان ویژه نشست
حضور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به عنوان میهمان در این نشست نگاه عمده رسانه ها و خبرنگاران را به خود معطوف کرده است. عربستان که پس از ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد ریاض با انتقاد شدید جامعه جهانی مواجه شده، ولیعهد جوان را به جمع سران قدرت های اقتصادی فرستاده تا بلکه بتواند اندکی از زهر واکنش های خشمگینانه بکاهد.

خبر ملاقات و گفتگوی محمد بن سلمان با سران اروپایی از جمله امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بخش دیگری از حواشی پرمخاطب این اجلاس برای رسانه‌ها و خبرنگاران بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.