در آستانه هفته معلولان، همایش ویلچررانی و جشن انجمن معلولان ضایعه نخاعی خراسان رضوی برگزار شد.

از ویلچررانی مسئولان تا به ثمر رسیدن گزارش‌های قدس

به گزارش خبرنگار ما؛ همایش ویلچررانی و جشن انجمن حمایت از معلولان ضایعه نخاعی استان خراسان رضوی با حضور پرشور اعضای انجمن، صبح پنج شنبه گذشته در نگارخانه ترمه چی و بوستان کوهسنگی مشهد برگزار شد.

مسابقه نمادین ویلچررانی در حالی آغاز شد که رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با نشستن بر روی ویلچر مسافتی را با معلولان ویلچر راند. محمدرضا حیدری در این همایش با اشاره به مطالبات به حق معلولان اظهار کرد: برای درک مشکلات و مصائب جامعه معلولان نیاز است تا مدیران و مسئولان هر از گاه، به جای معلول بر روی ویلچر نشسته و در سطح شهر تردد نمایند. روان سازی شهر و مناسب سازی شهر از جمله وظایف مدیریت واحد شهری است و خوشبختانه طی سال‌های اخیر اقدامات و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: طی سه شنبه آینده جلسه فضیلت پاسخگویی به معلولان با حضور نمایندگان معلولان و معاون شهرسازی و عمران شهرداری مشهد در ساختمان شورای شهر برگزار خواهد شد و در آن جلسه ضمن ارائه گزارش مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه ارتقای مبلمان شهری به نفع معلولان و اولویت‌های اقدامات بعدی، هم‌اندیشی خواهد شد.

 نتیجه بخشی گزارش‌های قدس

در ادامه این برنامه جشن روز جهانی معلولان در نگارخانه ترمه چی کوهسنگی با حضور اعضای انجمن معلولان ضایعه نخاعی استان برگزار شد. یکی از اقدامات ابتکاری و جالب توجه این مراسم، قرار گرفتن و نشاندن مسئولان و مدیران بر روی ویلچرها تا پایان مراسم بود.

همین چند ماه گذشته بود که روزنامه قدس طی سلسله گزارش‌های خود از جمله «یک دفتر ثابت، خواسته چند ساله معلولان ضایعه نخاعی خراسان رضوی» و «میزگرد با هیئت مدیره انجمن در تحریریه قدس» به بررسی مطالبات و خواسته‌های معلولان پرداخت. حالا مدیرکل سازمان بهزیستی خراسان رضوی در این مراسم با اعلام خبر خوش واگذاری ساختمان موقت به انجمن حمایت از معلولان ضایعه نخاعی استان که تشویق اعضا را به همراه داشت؛ اظهار کرد: قول‌های بهزیستی استان و خیران ارجمند از زمان جشن افتتاحیه انجمن در سال گذشته همچنان پابرجاست و اگر زمین توسط خیران و نیکوکاران تأمین گردد زمینه ساخت آن در شرایط دشوار کنونی و افزایش هزینه‌های ساخت و ساز، فراهم است.

 انفصال از خدمت مدیران بی توجه به مشکلات معلولان

حمید رضا پوریوسف خاطرنشان کرد: در لایحه و قانون جامع معلول مصوب مجلس طی اردیبهشت امسال پیشرفت‌های خوبی به نفع معلولان اتخاذ شده، که نشانگر تغییر نگاه مسئولان و مدیران به جامعه معلولان است. در این لایحه مدیران و مسئولانی که در رعایت مناسب سازی کوتاهی و یا اهمال داشته، مجرم شناخته شده و مورد پیگرد قانونی و یا حتی انفصال از خدمت قرار می‌گیرند.

وی با پوزش و عذرخواهی از اعضای انجمن تصریح کرد: پس از یک سال از تشکیل انجمن متأسفانه نتوانستیم اقدام عملیاتی برای انجمن انجام دهیم که همین جا عذرخواهی کرده و پوزش می‌طلبم اما این مژده را می‌دهم که یکی از ساختمان‌های سازمان در بلوار وحدت که تخلیه و تعمیر شده، به صورت موقت در اختیار انجمن حمایت از معلولان ضایعه نخاعی استان قرار می‌گیرد. پوریوسف افزود: توجه به معلول یک ارزش است اما توجه به حقوق معلول، ارزش افزوده دارد.

 زمانی برای پایان شعار از حمایت معلولان

رئیس هیئت مدیره انجمن معلولان ضایعه نخاعی خراسان رضوی در این همایش پس از ارائه گزارش عملکرد انجمن اظهار کرد: زمان آن رسیده، تا شعارها را به نفع معلولان به عمل تبدیل کنیم.

نسا خوش نیت در بیان سرفصل‌های مطالبات جامعه معلولان افزود: برابری فرصت ها، حفظ کرامت انسانی و اشتغال پایدار، احترام به حقوق معلولان، آموزش، معیشت پایدار از جمله مطالبات ماست. مسئولین و مدیران اجرایی در بخش دولتی و خصوصی بایستی مناسب سازی محیط‌های شهری واماکن عمومی برای استفاده معلولین و توجه به مفاد ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین را جدی بگیرند.

 در حاشیه

- سرهنگ حمید رضا دهنوی و سرهنگ محمدرضا کورسی از پلیس راه و راهور استان، رکنی مدیر موزه بزرگ خراسان، مسئولان بهزیستی مشهد، شهرداران منطقه ۸ و منطقه ۳ مشهد و حسن مکارنیا نماینده سازمان اتوبوسرانی از جمله مسئولینی بودند که از نخستین لحظه همایش تا انتهای مراسم معلولان را همراهی کردند.

- رئیس اداره آموزش فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی در این مراسم قول داد تا جرایم رانندگی معلولان در حوزه پارک خودرو به واسطه عدم رعایت قانون توسط برخی از شهروندان و پارک در محل توقفگاه معلولین بخشیده و یا کاهش یابد.

- رضا دانایی مدیر امور اجتماعی سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد که در اجرای این مراسم مساعدت چشمگیری داشت از ابتدا تا انتهای مراسم بر روی ویلچر نشست. محمدرضا عباس زاده؛ مدیر دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی و مدیرعامل پست بانک استان و نمایندگان هلال احمر از جمله افرادی بودند که بر روی ویلچر نشستند.

- از سوی پست بانک استان علاوه بر اهدای یکدستگاه ویلچر؛ تعداد ۴۰ فقره وام ۵ و ۱۰ میلیون تومانی برای اعضای انجمن معلولان ضایعه نخاعی درنظر گرفته شد.

- از آستان قدس رضوی، روزنامه قدس و خبرنگار روزنامه به عنوان یاور رسانه‌ای انجمن تقدیر به عمل آمد.

- با مشارکت آستان قدس رضوی تعداد ۵۰ ویلچر برای اجرای مراسم در نظر گرفته شد.

- اجرای زیبای گروه سرود سندروم داون بر زیبایی مراسم افزود.

- از معلولان توانمند انجمن حمایت از ضایعه نخاعی های استان تقدیر به عمل آمد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.