۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵
کد خبر: 632090

خوبی و بدی در رسانه  

علی‌محمد مؤدب

بدی‌ها و ذکر بدی‌ها اگر غالب فضاهای سرگرمی را در اختیار بگیرند و رنگ غالب سرگرمی‌ها باشند عاقبت خوبی در انتظار جامعه ما نخواهد بود.

به گزارش گروه فرهنگی قدس‌آنلاین، علمای تربیتی در مورد بچه‌ها می‌گویند که نقص‌ها و نتوانستن‌هایش را برجسته نکنید و به رویش نیاورید بلکه هر روز ببینید که چه کار خوبی انجام داده است یا اینکه چه کاری را خوب انجام داده است، همان را برجسته کنید و درباره‌اش حرف بزنید یا مستقیم تشویقش کنید و یا اینکه به طور غیر مستقیم؛ مثلاً در گفت‌وگو با کسی دیگر از آن خوبی بچه حرف بزنید. این کار بسیار ساده یعنی خط کشیدن زیر کارهای خوب و تأکید و تکرار آن، به راحتی به بچه این معنا را منتقل می‌کند که کدام کارهایش خوب‌اند و باعث ارتقای جایگاه او در خانواده می‌شوند و او همان نوع کارها را تکرار خواهد کرد.

رسانه هم در بخش‌های سرگرمی باید همین کار را بکند، رسانه‌ای که در ساعت سرگرمی مدام مشغول آسیب شناسی است رسانه موفقی نیست، باید خوبی‌ها و خوب‌ها را به مخاطب نشان بدهیم تا به طور طبیعی مخاطب بداند که شأن اجتماعی و دیده شدن و احترام، به چه نوع کارهایی مربوط می‌شود. ضریب دادن به خوبی‌ها و تجاهل و تغافل از بدی‌ها یکی از مهم‌ترین نشانه‌های عقلانیت در رسانه است که متأسفانه کم دیده می‌شود. از روزنامه و خبرگزاری تا تلویزیون و سینما باید در یک بازی هماهنگ این اتفاق را ایجاد کنند تا در نتیجه مجموعه اقدامات رسانه‌ای خوبی در جامعه ضریب بگیرد و تکرار شود.

البته بدی‌ها و بدکاری‌ها باید در ساعت‌های جدی رسانه‌ها ارائه شوند و در بحث‌ها و مناظره‌ها و درگیری‌های جدی برخورد با بدی‌ها به چشم بیاید. اگر مخاطب رسانه ببیند که به خاطر فساد اداری یک بحث بسیار جدی در جریان است و در اخبار هم اخبار برخورد جدی با کژی‌ها را ببیند، طبیعت او از آن فساد دور خواهد ماند و او آن کار را از فهرست گزینه‌های خود حذف خواهد کرد. بدی‌ها و ذکر بدی‌ها اگر غالب فضاهای سرگرمی را در اختیار بگیرند و رنگ غالب سرگرمی‌ها باشند عاقبت خوبی در انتظار جامعه ما نخواهد بود.در این باره باید بیشتر اندیشید. هر چه هست وضع فعلی رسانه‌ها و بخصوص سینما و تلویزیون ما مطلوب نیست.

این دو رسانه پرهزینه باید برای ما شور و امید بیافرینند و جدیت را ضریب بدهند تا اینکه جامعه به وضعیتی برسد که بتواند وارد کار شود؛ ولی فعلاً نه سرگرمی‌های ما در مجموع نتیجه خوبی دارند و نه بحث‌های جدی و اخبار ما. به نظر می‌رسد حتی اگر یک وبلاگ داریم باید سالی یکی دوبار به همه چیزش از صفر تا صد فکر کنیم. تلویزیون و سینمای ما نیاز به طراحی و نوآوری‌های جدی دارد تا بتواند در رسیدن ما به تمدن نوین اسلامی نقش آفرینی شایسته داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.