در تهران، هر ساعت ۵۰ خودرو نیاز به جای پارک دارند و امکان پارک برای همه این خودروها فراهم نیست.

معضل "کمبود پارکینگ" در کلانشهرها و راهکارهایی برای حل آن

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، مشکل کمبود پارکینگ در تهران مشکل امروز و دیروز نیست. افزایش خودروها در سطح شهر، ساخت و ساز خانه‌ها و مراکز خرید بزرگ، باعث شده تا علاوه بر ایجاد مشکلات آلودگی هوا و ترافیک، مشکل کمبود پارکینگ هم به وجود آید. حتی در مهمانی‌ها می‌بینیم که گاهی پدر خانواده اعضای خانواده را در مقابل منزل میزبان پیاده می‌کند و خودش به دنبال جای پارک خودرو می‌رود و این یافتن جای پارک گاهی تا بیست دقیقه طول می‌کشد. چون کوچه پس کوچه‌های تهران نیز دیگر جای پارک خودرو را ندارند.

آمارهای متفاوتی درباره کمبود پارکینگ‌ها در سطح شهر به گوش می‌رسد، یکی می‌گوید تهران چهارصد هزار جای پارک کم دارد و دیگری این رقم را بیش از دو برابر بالا می‌برد و آن را یک میلیون اعلام می‌کند.

به طور کلی پارکینگ‌های عمومی به عنوان یکی از اجزای مهم سیستم حمل و نقل شهری به حساب می‌آید که وظیفه فراهم کردن سطوحی برای خارج کردن ترافیک ساکن از سیستم ارتباط شهری و در نتیجه کاهش شلوغی و راهبندان‌های ترافیکی در مرکز شهر را دارد.

علم شهرسازی مدرن و مشکل ترافیک

پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره معضل پارکینگ در شهر تهران می‌گوید: طبق علم شهرسازی مدرن نباید در مراکز شهری پارکینگ تأسیس کرد چراکه افزایشِ پارکینگ‌های درون شهری به معنی؛ دعوت خودروهای شخصی بیشتر به خیابان‌ها است و زمانی که تعداد خودروهای شخصی در شهر افزایش پیدا باید محل پارک نیز برای آن‌ها فراهم شود.

وی می‌افزاید: علاوه بر این علم شهرسازی مدرن میگوید نباید در مراکز شهری پارکینگ تأسیس کرد، چون شهروندان نباید فضای توقف بسیاری برای تردد با خودورهای شخصی خود در شهر داشته باشند.

پورسید آقایی ادامه می‌دهد:پارکینگ‌های درون شهری باید به اطراف حلقه مرکزی شهر انتقال پیدا کنند تا شهروندان خودروهای شخصی خود را از مرکز شهر دور و در آن اماکن پارک کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است که پارکینگ‌های داخل شهر هم باید در نزدیکی ایستگاه‌های مترو احداث شوند تا شهروندان خودروهای شخصی را آنجا پارک کرده و ادامه مسیر را با وسایل حمل و نقل عمومی طی کنند.

پارکومتر، تجربه ای ناموفق

یکی دیگر از راهکارهای شهرداری برای حل معضل جای پارک راه‌اندازی پارکومترها بود که با هدف بهینه‌سازی استفاده از فضاهای پارک حاشیه‌ایی برای توقف‌های کوتاه‌مدت و جلوگیری از توقف‌های طولانی‌مدت و اشغال ظرفیت معابر اجرا شد.

طرحی که با فرهنگ سازی و قیمت مناسب می توانست در معضل جای پارک مفید واقع شود، اما در حال حاضر کمتر کسی از دستگاه‌های پارکومتر استفاده می کند.

راهکارهای دیگر برای تامین جای پارک خودرو

برخی از کارشناسان معتقدند شهرداری باید از افزایش پارکینگ‌های شهری و فروش پارکینگ‌ها که بعضا مشاهده شده است؛ خودداری کند.

بر اساس نظرات این کارشناسان لازم است از ارائه مجوز به ساختمان‌های فاقد پارکینگ خودداری شود تا به مرور به سمتی برویم که خودروها از سطح خیابان‌های شهر جمع و فضا برای تردد باز شود.

در سطح شهر نیز با توجه به حداقل ضرورت‌ها اقدام به ساخت پارکینگ‌های عمومی و طبقاتی شود. در این خصوص مراکز خرید یا مراکزی که محل تجمع شهروندان است باید در اولویت قرار گیرد.

البته اقدام‌های دیگر شهرداری تهران در این زمینه بی‌تاثیر نبوده و راه‌اندازی پارکینگ‌های مکانیزه تا حدودی به حل این معضل کمک کرده است، اما هنوز نیاز به انجام فعالیت‌های بیشتر در این زمینه احساس می‌شود، زیرا تهران هم در مناطق تجاری و هم مناطق مسکونی با این معضل روبه‌روست.

در شهرهای بزرگ دنیا برای حل معضل پارکینگ به جای افزایش تعداد پارکینگ‌ها، زیر ساخت‌های مرتبط با حمل و نقل عمومی شهر را افزایش داده‌اند و در مراکز عمومی شهر مانند مراکز تجاری و اداری نیازی به استفاده از وسایل نقلیه شخصی وجود ندارد.

مال‌ها و مراکز خرید نیز موظف شده‌اند فضای کافی برای پارکینگ هم برای مشتریان و هم برای کسانی که در این مراکز فعالیت می‌کنند، احداث کنند به گونه‌یی که در خیابان‌های اطراف این مراکز ترافیکی به وجود نیاید.

این‌گونه مراکز دارای پارکینگ‌های بسیار بزرگ هستند و معمولا در اطراف شهر ساخته می‌شوند و نه در مرکز شهر، تا افرادی که قصد خرید با خودرو شخصی خود را دارند نیز بتوانند به این مراکز مراجعه کنند، هرچند امکان رفت و آمد با حمل و نقل عمومی نیز برای این اماکن در نظرگرفته می‌شود. این موردی است که در ساخت مراکز تجاری تهران چندان رعایت نمی‌شود و اکثر مراکز خرید داخل شهر احداث می شوند.

در تهران، هر ساعت ۵۰ خودرو نیاز به جای پارک دارند و امکان پارک برای همه این خودروها فراهم نیست.

بر اساس آنچه که در بالا ذکر شد انتظار می‌رود مسئولان مربوطه گام‌های اساسی را در خصوص رفع معضل ترافیک و بحث افزایش یا بهینه سازی پارکینگ‌های درون شهری و ... بردارند تا شهروندان مجبور نشوند ساعت‌ها وقت خود را صرف پیدا کردن محلی برای پارک کنند؛ چون این موضوع موجب ازدحام خیابان‌ها و سختی عبور و مرور مردم می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.