خراسان شمالی- فرش ایرانی، هنری با قدمتی چندین هزار ساله و متشکل از گره‎‎‌های کوچکی است که با حوصله و دقت بافنده یک به یک در کنار یکدیگر قرار می‎‎گیرند تا تشکیل‎‎ دهنده یکی از باستانی ترین هنرهای ایران زمین باشد.

نبود بیمه و بنگاه‌های تولید نخ و رنگ‌ریزی مهمترین مشکلات بافندگان خراسان شمالی

قدس انلاین-گروه استان ها-سمانه محمدزاده ثانی:  فرش ایرانی، هنری با قدمتی چندین هزار ساله و متشکل از گره‎‎های کوچکی است که با حوصله و دقت بافنده یک به یک در کنار یکدیگر قرار می‎‎گیرند تا تشکیل‎‎ دهنده یکی از باستانی ترین هنرهای ایران زمین باشد.

هر چند که فرش ایرانی امروزه با دستگاه‎‎های پیشرفته و در کمترین زمان تولید می‎‎شود، ولی هنوز هنر دست بافندگان ایرانی شهرتی جهانی دارد.

با این وجود، بافندگان این دستباف ایرانی هیچ وقت به چشم نیامده‎‎اند و با امکانات ناچیز زندگی کردهاند.

یکی از بافندگان فرش دستباف در استان گفت: از همان دوران کودکی، دار قالی در خانه داشتیم و به همراه خانواده ام از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب پشت دار قالی می نشستیم و مشغول بافت قالی بودیم.

زینب رستمی افزود: فقط برای پختن غذا یکی از ما، یک ساعت دست از کار می‌کشید که آن نفر هم به نوبه خود باید در آشپزخانه کار می‌کرد.

وی با بیان اینکه اکنون در آمد خانواده ی ما از این طریق تامین می شود افزود: در چند سالی که مشغول قالی بافی هستیم هیچ کدام از اعضای خانواده بیمه نیستیم.

وی به پایین بودن دستمزدبافندگان فرش را یکی از مشکلات موجود در این صنعت عنوان کرد و گفت: با توجه به زحمات فراوان و اتمام یک قالی شش متری طی دو ماه و ۱۲ متری طی ۴ ماه، متأسفانه دستمزدها بسیار پایین بوده و پاسخگوی نیاز ما نیست.

رستمی ادامه داد: بافندگان نور چشم خود و تمام توان زندگی خود را صرف کار بافندگی می کنند و در نهایت سود این حرفه برای کسانی است که هیچ وقت یک گره قالی هم نزده اند و به همین دلیل هیچ وقت یک بافنده از کار خود راضی نیست.

وی نبود بیمه بافندگان، نبود بازار فروش فرش، عدم‌حمایت دولت و مسئولان، عدم وجود بنگاه‌های تولید نخ و رنگ ریزی در استان را از مشکلات بافندگان استان ذکر کرد و گفت: مهم‌ترین مشکل حوزه فرش استان نبود مرکز تهیه مواد اولیه است و ما همیشه برای تهیه مواد اولیه و خام برای تولیدات دستباف با مشکل مواجه هستیم.

این بافنده ی استان در خصوص نقشه های قالی نیز گفت: طرح‌ها و نقشه‌ها در گذشته با دست کشیده می‌شد، ولی حالا با استفاده از رایانه انجام می شود و تشخیص رنگ و ترتیب آنها به مراتب بهتر از گذشته است.

وجود ۱۱۲ تعاونی فرش دستباف در استان

ساناز عباس پور رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز گفت: در حال حاضر ۱۱۲ تعاونی فرش دستباف در استان وجود دارد که در بخش های فرش و گلیم فعالیت می کنند.

وی افزود: هفت هزار نفر از قالیبافان استان برای بهره مندی از بیمه، به اتحادیه های قالیبافان و ادارات صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده اند.

عباسپور اظهار داشت: بیمه اجتماعی از مهم ترین مشکلات بافندگان بوده و سهمیه استان برای بهره مندی از بیمه، پایین است.

وی شمار قالیبافان بیمه شده استان تا پایان اسفند سال ۹۲ را ۶ هزار و ۷۸۲ نفر عنوان کرد و گفت: از آغاز طرح پالایش بیمه تاکنون شمار قالیبافان بیمه شده به سه هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه اکنون ۲۵ هزار و ۷۱۰ قالیباف استان کارت عضویت در اتحادیه های صنفی فرش دستباف را دارند گفت: انتظار می رود با تخصیص سهمیه از محل اعتبارات هدفمندی یارانه ها به بیمه قالیبافان، شمار بیشتری از این تولید کنندگان بیمه شوند.

مشکل بازار

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در خصوص مشکلات اقتصادی و اجتماعی فرشبافان استان نیز گفت: نبود دسترسی به بازار مصرف، بی توجهی به خواست و نیاز بازار در حوزه طرح و رنگ در فرش های استان سبب شده تا فروش تولیدات با مشکل رو به رو باشد.

وی اظهار داشت: در این باره باید با حمایت مالی از صادرکنندگان فرش دستباف، توسعه بازار فرش دستباف و کمک به حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی تلاش کنیم تا حضور در بازارهای جدید بیشتر شود.

عباس پور بر لزوم برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور برای نمایش و معرفی فرش های استان تاکید کرد.

این مسئول در ادامه نبود نمایشگاه و فروشگاه دائمی فرش دستباف در استان را از مشکلات این حوزه عنوان کرد و افزود: با توجه به بالا بودن پتانسیل استان در صنعت فرش دستباف و حضور مسافران و گردشگران در ایام نوروز و فصل تابستان، وجود نمایشگاه و فروشگاه دائمی فرش دستباف می تواند بستری برای معرفی توانمندی استان است.

وی گفت: این مهم با حمایت مالی از بخش خصوصی می تواند محقق شود.

عباس پور اظهار داشت: از سال ۸۴ تاکنون، ۲۵ هزار و ۹۵۰ نفر از بافندگان استان موفق به دریافت کارت شناسایی قالیبافی در حرفه های وابسته به تولید فرش از جمله طراحی، رنگرزی، بافت، پرداخت و مرمت شده اند که از این تعداد ۶۵۱ نفر برای اخذ پروانه کسب صنفی در بخش قالیبافی اقدام کرده و موفق به دریافت پروانه شده اند.

وی همچنین با بیان اینکه از سال ۸۴ تاکنون، ۱۶۳ فقره پروانه تولید فرش دستباف در استان صادر شده که شامل پروانه های تولید به ۲ روش متمرکز و غیرمتمرکز بوده است گفت: طبق تفاهم با اداره کل فنی و حرفه ای، تاکنون ۱۰ هزار و ۲۱۰ نفر موفق به دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه ای در بخش قالیبافی و حرفه های وابسته به آن شده اند.

عباس پور اظهار داشت: به منظور اجرایی کردن قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، تاکنون سه هزار و ۶۸۷ مجوز در بخش مشاغل خرد و خانگی در رشته فرش دستباف صادر شده که از این تعداد یکهزار و ۲۷۸ نفر دارنده مجوزهای مشاغل خانگی مستقل و پشتیبان برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی به بانک های عامل معرفی و ۶۵۷ نفر موفق به دریافت تسهیلات از محل اعتبارات مشاغل خانگی شده اند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: برای اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، ۷۸۸ نفر در بخش فرش دستباف و حرفه های وابسته به آن در سامانه کارا، ثبت نام کرده اند.

عباسپور افزود: از این تعداد، ۶۶۴ نفر برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی و ۴۵۵ نفر موفق به دریافت تسهیلات از محل اعتبارات روستایی شده اند و طبق تفاهم با مرکز ملی فرش ایران، تاکنون ۲۲ دوره آموزشی- تخصصی در بخش فرش دستباف برگزار شده است.

بر اساس این گزارش در بخش حمایت از حقوق مصرف کنندگان تاکنون چهار جشنواره فروش فرش دستباف در استان برگزار شده و در راستای ارزشگذاری به مقام هنرمندان فرش دستباف در خراسان شمالی، تاکنون ۴ همایش تخصصی در سطح استان برگزار شده است.

به منظور حمایت از حضور فعالان بخش فرش دستباف در نمایشگاه های بین المللی هم تاکنون ۵۷ غرفه در نمایشگاه های بین المللی فرش دستباف به استان خراسان شمالی اختصاص داده شده است.

/انتهای پیام
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.