جشن پنجاهمین پیوند قلب و ریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حالی برگزار شد که اشک و لبخند بر صورت مهربان اهداکنندگان و چهره درد کشیده گیرندگان عضو نقش بسته بود.

اشک‌ها و لبخندها در جشن پنجاهمین پیوند قلب و ریه

دیدن مرد ۵۶ ساله‌ای که پنجاهمین قلب پیوندی را در سینه خود به امانت گرفته بود، بانوی جوانی که با همسر و نوزاد ۱۰ روزه‌اش به این میهمانی پراز معنویت آمده بود، پوریای ۳۷ ساله که در جشن تولد ۶ ماهگی قلب جدیدش شرکت کرده بود و مردان و زنانی که به شکرانه عمر دوباره و ادامه زندگی با عضو اهدایی به این جشن باشکوه آمده بودند و خانواده هایی که اشک غم از دست دادن عزیزشان بر گونه هایشان جاری بود ولی به خاطر حضور امانتداران بخشی از وجود عزیزشان (گیرندگان عضو) لبخندی بی رمق برلب داشتند مارا غرق در حیرت و تحسین و غم و شادی کرد. به راستی چقدر زیباست در جمعی باشی که «انسانیت» با قدرتی وصف ناپذیر غم‌ها را به شادی و اشک‌ها را به لبخند تبدیل می‌کند. جشن پنجاهمین پیوند موفق قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد که به منظور شکرگزاری به درگاه خداوند و قدردانی از آن‌هایی که در اوج مهربانی اعضای عزیز مرگ مغزیشان را اهدا کردند و همچنین کسانی که پروردگار مهربان قدرت زندگی بخشیدن به بیماران را در دستان توانمند شان قرار داده (تیم پیوند قلب بیمارستان امام رضا (ع)) در مجتمع سپید با حضور خانواده‌های اهدا کننده و گیرنده عضو، رئیس دانشگاه، جمعی از استادان پیشکسوت قلب و عروق و خیرین و...برگزار شد، در واقع تماشای اشک‌ها و لبخندهایی بود که «انسانیت» و «نوعدوستی» را با تولد دوباره بیماران دست از جان شسته به زیبایی تمام متبلور ساخته بود.

 ایثار اهدا کنندگان شایسته تقدیر است

در این مراسم رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به ایثارگری‌های شهدا در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی گفت: ایثارگری مردم ما تنها در جبهه و جنگ با دشمن نیست بلکه از خود گذشتگی در تمام جبهه‌ها وجود دارد و اهدای نعمت سلامتی و نجات جان یک بیمار چه از طرف کادر پزشکی و چه توسط اهدا کننده عضو ستودنی است و تاریخچه بسیار کهن ملت ایران دراین زمینه شایسته ستایش و قابل تقدیر می‌باشد.

دکتر دارابی با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های غیر واگیردار در بستر جامعه شکل می‌گیرد، افزود: بیماری‌های غیرواگیر مانندفشارخون و دیابت که خود بستر ساز بیماری‌های قلبی عروقی و ریه است و در بعضی موارد به پیوند کشیده می‌شود به سبک زندگی و رفتارهای جامعه بستگی دارد ازاین رو ماباید بتوانیم با اصلاح شیوه زندگی سلامتی و شادابی را جایگزین بیماری‌ها کرده و از ابتلا به نارسایی قلب و کبد و کلیه و... جلوگیری کنیم.

رئیس دانشگاه با قدردانی از تیم توانمند پیوند قلب بیمارستان امام رضا(ع) به ضرورت فرهنگ‌سازی در جامعه برای اهدای عضو از مرگ مغزی تأکید وخاطرنشان کرد: در سال ۶۷ اولین پیوند عضو از فرد زنده و پس از آن از مرگ مغزی انجام شد و امروز باورنکردنی است مردم ما به نقطه‌ای از رشد فرهنگی و اجتماعی رسیده باشند که اجازه دهند اعضای پاره تن و جگر گوشه شان «احیاکننده» زندگی بیمارانی باشد که با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند؛ بنابراین جادارد بانهایت احترام از این عزیزان ایثارگر و نوعدوست قدردانی کنم.

  سال ۹۷ رکورد دار بیشترین اهدای عضو

دکتر خالقی مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوند دانشگاه در این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ما به تشریح فعالیت‌های این واحد پرداخت و گفت: با اینکه از سال ۸۳ پیوند قلب در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد، اما از سال ۹۲ تا کنون تیم قوی پیوند قلب به طور مستمر و با سرعت بیشتر توانسته است ۵۰ پیوند قلب موفق انجام دهد.

وی اضافه کرد: از سال ۸۰ که واحد اهدای عضو در این دانشگاه راه‌اندازی شده به ۳۱۱۰ بیمار زندگی دوباره بخشیده که خوشبختانه در سال ۹۷ با ایثار خانواده‌های اهداکننده بیشترین آمار پیوند عضو را در ۱۶ سال گذشته داشتیم. دکتر خالقی اظهار داشت: در سال جاری از ۹۸ مرگ مغزی توانستیم به ۷۷ نفر کلیه، ۵۴ نفر کبد، هشتاد و پنج نفر قرنیه، هشتاد وشش نفر پوست، یازده نفر قلب، ۴ نفر همزمان کلیه و پانکراس، یک نفر همزمان کلیه و کبد پیوند کنیم و سی و پنج ارگان کلیه و کبد هم به شیراز ارسال نماییم که خوشبختانه تمام کسانی که عضو گرفتند و پیوند شدند سالم و «تولد دوباره» یافته‌اند. در حالی که اگر ایثار خانواده‌های اهدا کننده نبود الان زیر خروارها خاک بودند.

 ۲۳۰ بیمار در انتظار کلیه و کبد اهدایی

وی با ابراز تأسف از اینکه بیشترین مرگ مغزی بین سنین ۲۰ تا ۵۰ سال و ناشی از تصادفات و سکته‌های مغزی است، گفت: بیشترین عضو اهدایی به ترتیب کلیه، کبد وسایر اعضا می‌باشد و اکنون حدود ۲۰۰ نفر در فهرست انتظار کلیه و ۳۰ نفر در انتظار کبد داریم که در صورت رضایت خانواده‌های بیمارمرگ مغزی می‌توانیم آن‌ها را از مرگ نجات دهیم. وی با تأکید به اینکه رضایت خانواده‌هایی که عزیزشان دچار مرگ مغزی شده باعث نجات جان چندین بیمار می‌شود، تصریح کرد: کسانی که برای اهدای اعضای عزیزشان رضایت می‌دهند یقیناً رضایت خداوند را کسب می‌کنند، زیرا به بیماران در حال مرگ زندگی دوباره می‌بخشند. گفتنی است: در این مراسم باشکوه با اهدای لوح از اعضای تیم پیوند قلب بیمارستان امام رضا(ع) و خانواده‌های اهدا کننده و گیرنده عضو تقدیر شد. لازم به ذکر است میزگرد اعضای تیم پیوند و گفت‌وگو با خانواده اهدا کننده و گیرنده عضو در شماره‌های آینده از نظر خوانندگان خواهد گذشت.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.