روزنامه رای الیوم در یادداشتی با عنوان «گستاخی ترامپ...» نوشت، عراقی‌ها هستند که باید از آمریکا بابت خسارت‌های بی‌شمار ناشی از حمله و اشغال عراق که به بهانه دروغین وجود سلاح‌های کشتار جمعی صورت گرفت، طلب غرامت کنند.

عطوان: وقاحت ترامپ به عراق رسید/ بغداد باید از واشنگتن درخواست غرامت کند

به گزارش گروه بین‌الملل آنلاین، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخش یادداشت سردبیر، مطلبی با عنوان «وقاحت ترامپ و حرص‌ و آز و اخاذی او به عراق هم رسید... درخواست تریلیون‌ها دلار نفت از العبادی به تلافی تجاوز و اشغال غراق. چرا پاسخ العبادی بهت آور و غیرمنتظره بود؟» منتشر کرد.

عبدالباری عطوان در مقدمه این یادداشت آورده است: ما شکی نداریم که شخصیت دونالد ترامپ،  رئیس جمهور آمریکا ترکیبی از کودنی و حماقت، اخاذی و زیاده‌خواهی است، اما ما هرگز تصورش نمی‌کردیم که کارش به جایی برسد که از آقای حیدر العبادی، نخست وزیر سابق عراق بخواهد که بغداد هزینه حمله ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳ و ماندنش در این کشور تا سال ۲۰۱۱ را بدهد. این درخواست را ترامپ در ماه مارس گذشته طی دیدارش با العبادی در واشنگتن مطرح کرده است.

نویسنده افزود: عجیب‌تر از درخواست ترامپ، پاسخ العبادی است که گفته است ما از نزدیک با بسیاری از شرکت‌های نفتی آمریکا که منافعی در عراقی دارند همکاری می‌کنیم، یعنی این ثروت‌های فراوانی که هزاران میلیارد تخمین زده می‌شود برای این درخواست باج خواهانه وتحریک‌آمیز ترامپ کافی است.

اما عطوان نوشت: ما از آقای العبادی انتظار داشتیم که سوال را برعکس کند و تریلیون‌ها دلار از رئیس جمهور آمریکا بابت تحریم‌هایی که آمریکا پس از جنگ کویت به عراق تحمیل کرد تقاضای غرامت کند؛ تحریم‌هایی که به شهادت بیش از یک میلیون کودک و نابودی بیشتر شهرهای عراق و زیربناهای آن به دلیل حمله سال ۱۹۹۱ منجر شد و پس از آن آمریکا بر مابقی عراق چیره شد و یک میلیون عراقی دیگر را در جریان تجاوز و اشغال سال ۲۰۰۳ این کشور به کشتن داد.

به عقیده نویسنده، تعجب آور نیست که آقای العبادی در مورد این درخواست تحریک آمیز رئیس جمهور آمریکا سکوت کرده و به درستی به آن پاسخ نداده است؛ زیراو می خواست ترامپ از او حمایت کند تا برای یک دور دیگر در قدرت باقی بماند؛ این قضیه زمانی به وضوح تایید شد که چند روزی مانده به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران العبادی از تعهد کشورش به این تحریم‌ها خبر داد؛ اقدامی که موجی از خشم در داخل و خارج از عراق ایجاد کرد.

پایگاه اینترنتی آمریکایی آکسیوس که این گفت‌وگوی بین ترامپ و العبادی در مارس گذشته را فاش کرده است تاکید کرد که «هربرت مک مستر»، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا که ترامپ او را برکنار کرد در واکنش به تکرار این پیشنهاد ترامپ به وی، گفته بود: ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم  و شما نباید درباره این موضوع حرف بزنید چون حتی صحبت کردن درباره آن بد است و این برای وجهه آمریکا بد بوده و باعث انزجار هم‌پیمانان ما و ترس و وحشت همه می‌شود.

رای الیوم ادامه داد: این در حالی است که «جیمز ماتیس»، وزیر دفاع کنونی آمریکا هم این درخواست ترامپ را نقض قوانین بین‌المللی برشمرده است، بنابراین همان گونه که مخالفت‌های مک مستر با سیاست‌های ترامپ به تودیع وی از حضور در کاخ سفید منجر شد، ماتیس نیز در کنار دلایل دیگری بهای همین مخالفت خود را بدهد.

«ترامپ در زمان کمپین انتخاباتی از این موضوع شکایت داشت که آمریکا تریلیون‌ها دلار در عراق خرج کرده و هزاران سرباز قربانی کرده ، اما در ازای آن چیزی دریافت نکرده است.  بارها گفت‌ که آمریکا باید به ازای جبران هزینه‌های شدید جنگ در عراق  چاه‌های نفت این کشور را تا چندین دهه تصاحب می‌کرد و از همین روست که درآمد نفت عراق را از اقای العبادی طلب کرده است».

رای الیوم آورده است: شرکت‌های آمریکایی برای یک دوره سی ساله به معامله‌های بهره برداری انحصاری از نفت عراق و حفاری چاه‌های جدید دست یافته‌اند و این امربه لطف آقای «حسین شهرستانی»، وزیر نفت وقت عراق صورت گرفت که پل برمر حاکم نظامی آمریکا در عراق او را به همین منظور در این پست گماشته بود و به نظر می‌رسد این پاداش با ارزش چیزی از حرص و طمع ترامپ کم نکرد.

این روزنامه افزود:  شاید اگر آقای العبادی در قدرت می‌ماند این غرامت‌ها را کلی یا جزیی پرداخت می‌کرد، کسانی که پس از اشغال عراق بر این کشور  حکومت کردند هدف اصلیشان این بوده که به هر طریقی استعمارگران آمریکایی را راضی کنند، حتی اگر این امر به زیان ملت و حاکمیت عراق و بر باد رفتن ثروت‌های کشورشان باشد.

نویسنده در ادامه به اظهارات اخیر باب وودوارد نویسنده کتاب جنجالی ترس ...ترامپ در کاخ سفید اشاره کرده که اخیرا فاش کرد، رئیس جمهور آمریکا از دستیاران خود خواسته معادن کمیاب در افغانستان نظیر طلا، نقره و اورانیوم را جستجو کند تا هزینه جنگ افغانستان را تامین کند؛ اما این درخواست او به دلیل سیطره طالبان بر بیش از ۷۴ درصد از اراضی افغانستان و وخامت اوضاع امنیتی این کشور از سوی اعضای کاخ سفید تقبیح شده است.

به عقیده عطوان، عراقی‌ها هستند که باید از آمریکا بابت خسارت‌های جانی و مالی ناشی از حمله و اشغال عراق طلب غرامت کنند، آمریکایی‌ها به بهانه وجود سلاح های کشتار جمعی که بعدا دروغ آن ثابت شد عراق را اشغال کردند و متاسفانه حاکمان کنونی عراق یا بیشتر آنها جرات مطالبه این غرامت مشروع را ندارند یا دستکم باید خواهان خروج شش هزار نظامی آمریکایی شوند که هنوز با نقض حاکمیت عراق در پایگاه‌هایی در خاک این کشور حضور دارند.

رای الیوم تاکید کرد: آمریکا عراق را نابود، ثروت آن را چپاول کرده  و وحدت ملی و میهنی آن را از بین برده است و آن را از یک قدرت فوق العاده در منطقه به یک کشور فاسد و فرقه ای بدون هویت ملی تبدیل کرده است، اما هنوز کسانی هستند که از آمریکا دفاع می‌کنند و حکومت را به کسانی که کشورشان را به این وضعیت بدبخت و شرم آور کشانده است هدیه می‌دهند.

نویسنده در پایان این یادداشت خود آورد: ما اطمینان داریم ملت عراق که در برابر اشغالگران آمریکا مقاومت کرده و آنها را شکست داده و مجبور به ترک این کشور کرد در برابر این زورگویی آمریکایی‌ها هم خواهد ایستاد، انتقام خون شهدای بی گناه خود را خواهد گرفت و عراق را به موقعیتی که شایسته آن است خواهد رساند، این را بزودی شاهد خواهیم بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.