رئیس مرکز مهاجرت و گذرنامه در گذرگاه مرزی «نصیب» اعلام کرد کرد که از هفته گذشته تا به امروز ۱۴۳۹ آواره سوری به کشور خود بازگشته‌اند.

بازگشت بیش از ۱۴۰۰ آواره سوری از اردن به کشورشان

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، روند بازگشت آوارگان سوری که در اردن حضور دارند رو به رشد و از هفته پیش شدت گرفته است.

سرهنگ «مازن غندور» رئیس مرکز مهاجرت و گذرنامه در گذرگاه مرزی «نصیب» (بین اردن و سوریه) با اعلام این خبر، تأکید کرد که از هفته گذشته تا به امروز ۱۴۳۹ آواره سوری به کشور خود بازگشته‌اند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از غندور گزارش داد که سفارت سوریه در ادن به شهروندانی که از سوریه خارج شده بودند و در حال حاضر خواستار بازگشت با این کشور هستند، تسهیلاتی ارائه کرده است.

وی با بیان این مطلب افزود: از زمان بازگشایی گذرگاه نصیب در ۱۵ اکتبر گذشته این تعداد افزایش یافته است.

غندور در ادامه اعلام کرد که حدود ۴۲۱۹ نفر از آوارگان سوری از زمان بازگشایی گذرگاه نصیب با گذرنامه‌های موقت خود وارد سوریه شده‌اند.

رئیس مرکز مهاجرت و گذرنامه در گذرگاه نصیب همچنین بازگشت امنیت و ثبات به مناطق مختلف سوریه را که به فضل ارتش سوریه صورت گرفته است، علت بازگشت آوارگان به کشورشان اعلام کرد.

شماری از خانواده‌های سوری که در اردوگاه آوارگان در خاک اردن حضور داشتند هم هفتم آذر ماه جاری به خاک سوریه بازگشتند.

به گفته سازمان ملل متحد ۶۵۰ هزار آواره سوری در اردن حضور دارند، ولی «امان» تعداد سوریهایی را که در پس از جنگ سوریه به اردن پناهنده شدند، یک ملیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرده است.

در همین راستا، مرکز روسی ویژه پذیرش آوارگان سوری وابسته به وزارت دفاع روسیه نیز ۲۷ آبان اعلام کرد که طی یک روز حدود ۹۶۰ آواره سوری به کشور خود بازگشته بودند.

گذرگاه نصیب از سال ۲۰۱۵ و پس از اشغال آن توسط گروههای تروریستی بسته شد، ولی ارتش سوریه در تابستان جاری توانست مجددا کنترل آن را به دست گیرد.

وزارت حمل و نقل سوریه چندی پیش اعلام کرده بود که گذرگاه نصیب مجددا فعالیت خود را آغاز کرده است، ولی طرف اردنی تحت فشار آمریکا این مسئله را تکذیب کرد.

 منابع سوری درباره علت تأخیر بازگشایی این گذرگاه اعلام کردند که اردن با تحریک آمریکا در بازگشایی نصیب این دست و آن دست می‌کرده و در تلاش بوده است که در این زمینه دولت سوریه را مقصر جلوه دهد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.