حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، «قباد طالبانی» را به عنوان نامزد خود برای تصدی پست ریاست پارلمان منطقه کردستان معرفی کرد.

"قباد طالبانی" نامزد اتحادیه میهنی برای ریاست پارلمان منطقه کردستان عراق

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، یکشنبه (امروز 2 دسامبر)، اعلام کرد که «قباد طالبانی» را به عنوان نامزد ریاست پارلمان منطقه کردستان در دوره کنونی انتخاب کرده است.

«اریز عبدالله» عضو شورای رهبری این حزب در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» اعلام کرد که حزب اتحادیه میهنی قصد دارد قباد طالبانی را برای ریاست پارلمان منطقه کردستان پیشنهاد دهد و اکنون منتظر پاسخ «نیچروان بارزانی» که بار دیگر نامزد نخست‌وزیری منطقه کردستان است، برای تعیین زمان برگزاری نشست بعدی پارلمان است.

وی افزود که مسئولیت تاخیر در برگزاری نشست پارلمان به گردن نیچروان بارزانی است که هنوز زمان نشست بعدی پارلمان را مشخص نکرده است.

این در حالی است که چندی پیش، برخی منابع از توافق میان دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان درباره پست ریاست پارلمان منطقه کردستان خبر داده و اعلام کرده‌ بودند که  طی دیدارهای اخیر میان هیأت‌های این دو حزب که آخرین آنها در روز یکشنبه 12 نوامبر صورت گرفت، توافق اولیه در این زمینه حاصل شد.

بر اساس این گزارش، مهمترین گزینه‌های تصدی پست ریاست پارلمان منطقه کردستان «بیکرد طالبانی» رئیس دفتر سابق پارلمان و «ریواز فائق» عضو شورای رهبری در این حزب  بودند و بعید بود که قباد طالبانی برای این پست نامزد شود زیرا حزب اتحادیه میهنی ترجیح می‌داد که وی را برای پستی در قوه مجریه به کار گیرد.

قباد طالبانی فرزند ارشد «جلال طالبانی»، رئیس سابق اتحادیه میهنی کردستان و رئیس جمهور پیشین عراق است که از تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ با رأی اکثریت پارلمان اقلیم کردستان عراق به سمت معاون نخست‌وزیر منطقه کردستان دست یافت.

نتایج نهایی انتخابات پنجمین دوره پارلمان منطقه کردستان عراق که ۳۰ سپتامبر گذشته برگزار شد، در 21 اکتبر پیش، اعلام شد و بر اساس آن، حزب دموکرات کردستان با کسب 45 کرسی این پارلمان در صدر قرار گرفت و پس از آن، حزب اتحادیه میهنی کردستان با کسب 21 کرسی، حرکة التغییر (گوران) با کسب 12 کرسی، «الجیل الجدید» با کسب هشت کرسی، «الجماعة الاسلامیة» با کسب هفت کرسی، فهرست «نحو الاصلاح» با کسب پنج کرسی، ائتلاف «العصر» (سَردَم) با کسب یک کرسی و فهرست آزادی با کسب یک کرسی در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

از مجموع صد و یازده کرسی پارلمانی منطقه کردستان، یازده کرسی نیز به اقلیت‌ها قومی و مذهبی تخصیص یافت. نخستین نشست  این پارلمان جدید سه‌شنبه؛ ششم نوامبر، به دعوت شورای عالی قضاوت در این منطقه، برگزار شد اما به دلیل عدم توافق گروه‌های سیاسی پیروز در این انتخابات، تنها در این نشست، نمایندگان جدید سوگند یاد کردند و رئیسی برای آن انتخاب نشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.