رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به لزوم ارزش گذاری اکولوژیک درختان، پیشنهاد کرد که شهرداری تهران تدوین عوارض حفظ و گسترش فضای سبز را بر مبنای محاسبه ارزش اکولوژیک در دستور کار خود قرار دهد.

 شورای شهر تهران با اخذ عوارض قطع درختان موافقت کرد

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در دفاع از اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران گفت:  با توجه به آلودگی‌های محیط زیستی گوناگون اعم از آلودگی آب و هوا، به ارزش اکولوژی درختان باید نگاه متفاوت و ویژه‌ای داشت. سالانه درختان با ریشه دواندن در عمق زمین علاوه بر ذخیره نزولات جوی در خاک، تأثیر به سزایی در کاهش آلودگی هوای ناشی از سوخت واحدهای صنعتی، خودروها و منازل دارند.

وی ادامه داد:  بیش از دو دهه از تصویب عوارض حفظ و گسترش فضای سبز در شهر تهران می‌گذرد که مقدار این عوارض بر حسب وزن حدودی چوب حاصل از درختان مبتنی بر میزان محیط بن آن‌ها محاسبه شده است. مقدار افزایش عوارض سالانه نیز صرفا بر اساس در نظر گرفتن ضرایبی در هر سال محاسبه گردیده است که می‌بایست برای محاسبه دقیق‌تر این عوارض، ارزش اکولوژیک درختان و فضای سبز نیز در نظر گرفته شود.

به گفته نوری؛  ارزش اکولوژیکی یک درخت شامل پارامترهایی همچون کنترل فرسایش خاک، تنظیم شرایط اقلیمی، تولید اکسیژن، جذب دی اکسید کربن و ده ها ارزش دیگر می‌باشد. با توجه به تعریف ارزش اکولوژیکی درختان لازم است محاسبه مقدار عوارض مرتبط با حفظ، نگهداری و گسترش فضای سبز شهری با دقت بیش‌تری صورت پذیرد تا اهمیت تاثیر درختان و فضای سبز شهری در کاهش میزان آلودگی‌ها همچنان به عنوان یکی از اصلی‌ترین مسایل حوزه مدیریت شهری معرفی و مطرح گردد.   

نوری با اشاره به لزوم  ارزش گذاری اکولوژیک درختان، پیشنهاد کرد که  شهرداری تهران تدوین عوارض حفظ و گسترش فضای سبز را بر مبنای محاسبه ارزش اکولوژیک در دستور کار خود قرار دهد. 

وی در تشریح  لایحه اصلاحیه مصوبه  «اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران » اظهار کرد: شهرداری تهران موظف است از تاریخ ابلاغ این مصوبه در شهر تهران، عوارض قطع درخت را به شرح جدول پیوست که جزء لاینفک این مصوبه بوده و ممهور به مهر شورای  شهر تهران می‌باشد، اخذ نماید.همچنین ماده یازده و دوازده به مصوبه مذکور اضافه شود.  

نوری درتوضیح ماده یازدهم پیشنهادی کمیسیون گفت:  شهرداری تهران با محوریت سازمان بوستان ها و همکاری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران موظف است نسبت به تدوین عوارض حفظ و گسترش فضای سبز بر اساس ارزش اکولوژیک درختان با شاخص های گونه بندی، محیط بن، محل واقع شدن درختان، تعیین ضریب ترسیب و هزینه نگهداشت درختان اقدام و لایحه عوارض حفظ و گسترش فضای سبز در شهر تهران برای اجرا در سال 1398 را حداکثر تا او ل دی ماه به  شورای اسلامی شهر تهران جهت تصویب ارسال نماید. 

وی در ارتباط با جزییات ماده 12 نیز اظهار کرد: به منظور تشویق در جهت اصولی جابجا نمودن درختان، در صورت سبز ماندن درختان جابجا شده با تشخیص کمیسیون ماده هفت، عوارض مذکور به ماخذ یک چهارم اخذ می گردد.
کلیات این لایحه با اکثریت قاطع آرا به تصویب رسید و بنا شد تا ادامه بررسی جزییات آن به جلسه بعدی شورای شهر تهران موکول شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.