معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نخستین پیامد خشکی دریاچه ارومیه نابودی تنوع زیستی آن منطقه است.

نخستین پیامد خشکی دریاچه ارومیه، نابودی تنوع زیستی است

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، مسعود باقرزاده کریمی معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست درباره پیامدهای احتمالی خشکی دریاچه ارومیه اظهار کرد: نخستین پیامد خشکی دریاچه ارومیه نابودی تنوع زیستی آن منطقه است، چراکه گونه‌های منحصر به فردی از جانداران مختلف مانند آرتیمیا در دریاچه ارومیه  زیست می‌کنند که تنها در ایران وجود دارند.

وی با بیان اینکه با خشک شدن دریاچه ارومیه مسیر پرندگان مهاجر نیز تغییر خواهد کرد، افزود: با خشک شدن دریاچه زنجیره غذایی تغییر می‌کند و حیات زیستمندان به خطر می‌افتد.

باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه خشکی دریاچه ارومیه بر هویت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم منطقه نیز اثرگذار است، تصریح کرد: آب یک منبع حیاتی در کره زمین است و ظرفیت گرمایی بالایی دارد، درنتیجه هر جایی تهویه آبی باشد، اقلیم متعادل می‌شود.

معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال‌های پیش‌رو شاهد تغییرات اقلیمی در منطقه خواهیم بودیم، چراکه شهر ارومیه به دلیل وجود دریاچه ارومیه دارای اقلیم چهار فصل است و اگر این دریاچه خشک شود، پهنه خشکی آب بدون سطح ضریب متفاوت خواهد بود، بنابراین ما شاهد سرما و گرمای شدیدی خواهیم بود .

وی در ادامه بیان کرد: وقوع طوفان‌ها و جریان‌های باد در منطقه می‌تواند عامل بروز گردوغبار و پخش ذرات نمک در منطقه شود، چراکه نمک اثر خورندگی بر اجسام دارد و بر سلامتی مردم و بروز بیماری‌های چشمی، گوارشی و پوستی اثرگذار است. به همین دلیل با خشک شدن دریاچه ارومیه مشکلات بسیاری در منطقه به وجود می‌آید.

معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: موضوع خشکی دریاچه ارومیه موضوعی نیست که کسی از آن بی‌خبر باشد. تالاب‌های بسیاری در کشور وجود دارند که با مشکل خشکسالی مواجه هستند، اما دریاچه ارومیه به عنوان نمونه بارز تالاب‌ها و دریاچه‌ها در اولویت برنامه‌ریزی دولت برای احیا قرار گرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.