سد معبر همچنان مشکل بزرگ کلانشهرها محسوب می‌شود، معضلی که پیامدهای آن در ابعاد مختلف بر شهر، شهروندان و حتی نگاه زائران تأثیرگذار است.

برخورد مقطعی با سد معبرکارساز نیست

گزارش قدس از سطح شهرمشهد حاکی از آن است که با وجود عملکرد و شعارهایی که ازسوی مسئولان مدیریت شهری مطرح می‌شود، معضل سدمعبر همچنان گریبان دومین کلانشهر کشور را می‌فشارد و سهم بسیار زیادی در افزایش حجم ترافیک، نازیبایی شهر و از بین بردن ایمنی پیاده‌روها داشته است.

  ورود و خروج ازمنزل با درگیری!

در خیابان مطهری شمالی ۶ که به همراه خیابان‌های مطهری شمالی ۲ و ۴ به عنوان راسته کلی فروشان صنف کفاشی مشهور شده است علاوه برپارک خودروها در دو ردیف خیابان که صاحبان خودروها دلیل آن را نبود پارکینگ عنوان می‌کنند؛ پیاده‌روها نیز مملو از اجناسی است که عمده فروشان لوازم کفش آن‌ها را چیده‌اند، در این میان در یکی از منازل باز می‌شود ومرد جوانی می‌خواهد با موتور از خانه خارج شود که به هیچ عنوان امکان این کار برایش مهیا نیست، او که از این وضعیت عصبانی و کلافه شده مترصد است که راهی برای خروج پیدا کند، به سراغش می‌روم و نظرش را جویا می‌شوم. او که خود را مجیدی معرفی می‌کند می‌گوید:این وضعیت هر روز ماست از طرفی همان گونه که مشاهده می‌کنید جلوی در و پل منزل و سر تا سر خیابان ماشین پارک کردند و در پیاده‌روها هم که اجناس و لوازم کفاشی را چیده‌اند و هیچ کس هم نیست که به این وضعیت رسیدگی کند!

وی تصریح می‌کند: بر اساس قانون سد معبر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آن‌ها و میدان‌ها و پارک‌ها برای کسب درآمد ممنوع می‌باشد و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری کند و در رفع موانع و آزاد کردن معابر راساً اقدام کند.

مجیدی ادامه می‌دهد: همان طور که مشاهده می‌کنید شهرداری هیچ اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد واین وضعیت هر روز ماست که برای ورود و خروج از منزل با جنگ اعصاب و درگیری با این متخلفان برخورد کنیم و تازه یک چیزی هم به آن‌ها بدهکار باشیم.

یکی دیگر از شهروندان نیز می‌گوید: شهرداری فقط با دستفروشان بیچاره‌ای که کل دارایی‌شان درون یک کیسه جا می‌شود به صورت قهر آمیز برخورد می‌کند و به راحتی از کنار این عمده فروشان لوازم کفاشی، رستوران داران، میوه فروشی‌ها، نمایشگاه‌های خودرو، سوپرمارکت‌ها و... که بساط کاسبی‌شان همواره سهم مردم را از پیاده‌رو و خیابان اشغال می‌کند، عبور می‌کند.

  پیاده‌رو یا انبار کالا

در خیابان قرنی هم میوه فروش‌ها و سوپرمارکت‌ها معابر را اشغال کرده‌اند به سختی می‌توان در پیاده‌روها گام برداشت؛ یکی از شهروندان که این وضعیت او را سردرگم کرده است می‌گوید: من نمی‌دانم این مسیر پیاده‌رو است یا محل انبار کالاهای مختلف و اگر انسان با آن‌ها ناخواسته برخورد کند با برخورد قهرآمیز مغازه‌داران مواجه می‌شود، پس مأموران مبارزه با سد معبر شهرداری کجا هستند تا با این تخلفات آشکار که نقض حقوق شهروندان است برخورد کنند.

در خیابان‌های مختلف نمونه‌های گوناگونی از سد معبر مشاهده می‌شود، از پارک ماشین در پیاده‌روها و خیابان‌ها تا دستفروشان و بارفروشانی که گاه و بی‌گاه در نقاطی از شهر وانت هایشان را متوقف کرده و میوه و تره بار می‌فروشند.

دربلوار شهید صادقی خودروهایی را مشاهده می‌کنم که در پیاده‌روها پارک شده و کسی هم نیست که با آن‌ها برخورد کند و این وضعیتی است که هر روز شاهد آن هستیم.

  برخورد بامتخلفین

برای رسیدن به پاسخ سؤالاتی که در گزارش مطرح شد به سراغ خلیل‌الله کاظمی، معاون خدمات محیط زیست شهری شهرداری مشهد می‌روم. وی در این باره می‌گوید: سد معبر در پیاده روها مشکل برای تردد عابران پیاده به وجود می‌آورد و این موضوع تأثیر مهمی در سیما و منظر شهری دارد.

وی با تأکید بر اینکه پیاده روها متعلق به شهرداری و ضروری است که شهروندان نهایت همکاری را با ما در این زمینه داشته باشند و مناظر شهری را نازیبا نکنند، تصریح می‌کند: با افرادی که مقابل محل کسب خود را با اشیای مختلف اشغال می‌کنند و مانع تردد عابرین پیاده در این مکان‌های عمومی می‌شوند برخورد خواهد شد، چرا که این کار تجاوز آشکار به حقوق جامعه و معابر عمومی است. کاظمی ادامه می‌دهد: با وجود اقداماتی که شهرداری مشهد در مقاطع زمانی مختلف برای رفع سد معبر انجام می‌دهد به نظر می‌رسد رفع این معضل نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتری دارد تا کسبه سد معبرایجاد نکنند. معاون خدمات محیط زیست شهرداری مشهد با اشاره به اینکه تعدادی از دستفروشان معابر عمومی را به محل کار و کاسبی تبدیل کرده‌اند، خاطرنشان می‌کند: برای رفع این معضل همکاری و تعامل شهروندان با نیروهای رفع سد معبر شهرداری بهترین کار است. وی با بیان اینکه برخی نمایشگاه‌های خودرو هم بخش وسیعی از خیابان را اشغال می‌کنند، تصریح می‌کند: شهرداری‌های مناطق در این زمینه وارد عمل شدند و با آنان برخورد می‌کنند.

کاظمی با تأکید بر اینکه برخورد مقطعی با افرادی که در پیاده‌روها سد معبر می‌کنند کارساز نیست و باید برنامه دائمی برای رفع این معضل انجام شود، می‌گوید: برخی میوه فروشی‌ها نیز در شهر باعث سد معبر می‌شوند و عابران مجبورند برای تسریع در رفت و آمد از خیابان عبور کنند.

معاون خدمات محیط زیست شهرداری مشهد با اشاره به ماده ۱۷ قانون نظام صنفی یادآوری می‌کند: صنوف موظف هستند قوانین صنفی، امنیتی، زیبا سازی و سد معبر را رعایت کنند، در غیر این صورت باید با آن‌ها برخورد لازم صورت گیرد. وی با تأکید بر اینکه طبق قانون شهرداری‌ها، پیاده‌روها واملاک عمومی در اختیار شهرداری است و شهرداری باید با مأموران خود به پاکسازی ورفع سد معبر اقدام کند، خاطرنشان می‌کند: طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، شهرداری موظف به ایجاد خیابان‌ها، کوچه‌ها، میدان‌ها، باغ‌های عمومی، مجاری آب توسعه معابر در حدود قوانین، تنظیف و نگهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آب‌ها و فاضلاب‌ها می‌باشد.

کاظمی ادامه می‌دهد: همچنین طبق تبصره ۱ این ماده سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آن‌ها ونیز میدان‌ها پارک‌ها باغ‌های عمومی برای کسب یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است ازآن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن به وسیله مأموران خود اقدام کند.

 تخلفات را گزارش دهید

معاون خدمات محیط زیست شهری شهرداری مشهد با تأکید بر اینکه در برخورد با کسانی که با ایجاد، موانع، به هر شکلی سد معبر کنند هیچ‌گونه اهمالی نخواهیم داشت، تصریح می‌کند: شهروندان می‌توانند موارد مزاحمت را به شماره ۱۳۷ شهرداری مشهد گزارش دهند تا با متخلفان برخورد قانونی صورت پذیرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.