استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:عوامل محیطی و مصرف سیگار و دخانیات از مهمترین علل ابتلا به بیماری‌های ریوی است.

ضرر قلیان چند برابر سیگار است/شیوع آسم در نوجوانان کشور ۱۵ درصد است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از وبدا، داوود عطاران استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه آمارهای مختلف از ابتلا به آسم در کشورهای مختلف وجود دارد، گفت: افراد زیر ۱۸سال، ۱۵تا ۲۰درصد و در افراد بزرگسال این رقم تا ده درصد است.

متخصص داخلی و فوق تخصص بیماری‌های ریه با بیان اینکه مضرات مصرف دخانیات در دنیا به گونه‌ای است که هر ۸ثانیه یک نفر به دلیل عوارض آن جان خود را از دست می‌دهند اظهار کرد: مضرات مصرف قلیان به مراتب بیشتر از مضرات مصرف سیگار است، زیرا مواد سمی ناشی از تنباکو و مواد مضر ناشی از سوخت زغال در قلیان بیشتر است.

وی با تاکید براینکه افرادی که در مجاورت فرد مصرف کننده سیگار هستند نیز دچار بیماری می‌شوند، افزود: به این افراد سیگاری غیر فعال گفته می‌شود، ولی متاسفانه به دلیل استنشاق دود دخانیات این افراد نیز گرفتار بیماری می‌شوند.

عطاران با اشاره به اینکه بیماری آسم شیوع بالایی دارد، ادامه داد: در کشور ما در مناطق آلوده شیوع این بیماری بین نوجوانان ۱۵درصد است.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در خصوص آسم ناشی از آلرژی عوامل وراثتی نیز نقش دارند، اظهار کرد: عوامل تغذیه‌ای مانند مصرف فست فودها و نمک زیاد و چاقی می‌تواند در بروز آلرژی موثر باشد.

وی تصریح کرد: در دوران جنینی در معرض دود سیگار بودن و تولد نوزاد با وزن کم زمینه آسم را افزایش می‌دهد.

عطاران با اشاره به اینکه پرورش حیوانات خانگی مانند سگ و گربه و پرنده موجب افزایش آسم می‌شود، گفت: افراد مبتلا به آسم اگر تحت درمان باشند هیچ مشکلی برای فعالیت بدنی و ورزشی ندارند.

وی افزود: مصرف زیاد شوینده‌های خانگی و مواد اسیدی باعث افزایش حملات آسمی می‌شود.  شایع‌ترین بیماری‌های مزمن تنفسی، شامل آسم، برونشیت و آمفیزم است وناباروری، سرطان لب، حنجره، مثانه و ریه از عوارض قلیان و دخانیات هستند.

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.