اکثریت مردم بر این باورند که ایدز بیماری خطرناکی است و به راحتی به دیگران منتقل می‌شود.

بیماران مبتلا به ایدز هم حق زندگی دارد / زود قضاوت نکنیم

به گزارش قدس آنلاین، ایدز بیماری است که همه از آن می ترسند، اکثریت مردم بر این باورند که ایدز به راحتی به دیگران منتقل می‌شود. به همین خاطر با افرادی که این بیماری را دارند به طرز بدی برخورد می کنند. رفتار نادرست مردم باعث ناراحتی و آزار این بیماران می‌شود و آن ها را از جامعه دور می‌کند.

بهتر است قبل از هرگونه برداشت اشتباه راجع به این بیماران به درستی درمورد این بیماری تحقیق و اطلاعات کسب کنیم.

*دردی به دردهای بیماران ایدزی نیفزاییم
داستان ایدز به اندازه کافی تلخ هست، اما زمانی این تلخی بیشتر می‌شود که خانواده بیمار، دوستان و جامعه او را طرد می‌کنند که این رفتارهای نادرست موجب آسیب‌های روحی بسیاری برای بیمار می‌شود.

این افراد بعد از اینکه به این بیماری دچار می‌شوند ممکن است شغل خود را از دست بدهند ویا حتی از ادامه تحصیل محروم شوند و اگر رفتار اعضا خانواده و دوستانشان با آن‌ها نامناسب باشد و آن‌ها هم با او مثل بقیه افراد جامعه برخورد کنند، او بیشتر از قبل ناراحت ومنزوی‌تر می‌شود و حتی شاید بیشتر از زمانی که متوجه بیماری خود شود.

*من هم حق زندگی دارم
یکی ار بیماران HIV می گوید: من ۱۵ ساله که به بیماری ایدز مبتلا هستم، پیش زمینه بیماری ایدز برای من بیماری اعتیاد بود.

وی ادامه می دهد: من از بچگی موسیقی کار می‌کردم یک روز که رفته بودم به مهمانی که برایشان موسیقی اجرا کنم یک نفر به من الکل تعارف کرد و من برای اینکه  ترسو جلوه نکنم، قبول کردم و به آینده آن فکر نکردم و ناآگاهانه مصرف کردم، بعد به مصرف حشیش تبدیل شد و من هم که دنبال دوزهای بالاتری بودم قبول کردم.
 
*زندگی برای بیمار HIV مثبت
 
وی می گوید: دیگر نمی توانستم ترک کنم و تا اینکه به مصرف هروئین رو آوردم.   بعد از ازدواج به مصرف تریاک روی آوردم، این جریان ادامه داشت تا اینکه در مسیری اشتباه به زندان افتادم و در آنجا با گرفتن تست، متوجه شدم به ویروس HIV مبتلا شدم.

این بیمار بیان می کند: زمانی که همسرم نبود به مکان‌هایی می رفتم برای تزریق از ظرف‌های مشترک استفاده می کردیم و من از همان ظرف مشترک به این بیماری مبتلا شدم.

وی ادامه می دهد: بعد از اینکه آزاد شدم دوباره مصرف مواد رو شروع کردم، پول کافی برای خرید مواد نداشتم برای همین دست به سرقت می زدم تا پول موادم را تهیه کنم، با همه این‌ها و تمام مشکلاتی که داشتم اعتیادم، بیماری ایدز و سارق بودنم، اما خانواده من هرگز پشت من را خالی نکردند و همیشه در کنارم بودند. آن‌ها تمام تلاش خودشان را کردند که من ترک کنم و زندگی خوبی داشته باشم، حتی بعد از شنیدن اینکه به بیماری ایدز مبتلا شدم من را ترک نکردند و با من همراه بودند.

وی می گوید: درحال حاضر سه سال و سه ماه و پنج روز است که من پاکم و به خاطر مصرف‌ مرتب دارو بیماری راکنترل کردم، بعد از دوسال دارو خوردن تعداد ویروس بدنم به زیر ۳۰ عدد رسیده درصورتی که قبل آن تعداد ویروس در بدنم ۸۰۰/۰۰۰ هزار تا بود و الان دکتر برای داشتن فرزند دوم هم به من مجوز داده و من میخواهم به افرادی که مثل من هستند بگویم مسیری که شما می‌خواهید بروید را من رفتم در این مسیر هیچ چیزی وجود ندارد.

*من هم باید آزمایش بدم
 علی حسین پور مدیر برنامه مبارزه با ایدز دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگاران، در این باره می گوید: ایدز اولین بار درسال ۱۹۸۱ در آمریکا دیده شد و اولین مواردی آن در بین معتادان تزریقی و همچنین همجنسگرایان مرد قرار داشت که به دلیل نامعلومی سیستم دفاعی بدن آن ها ضعیف شده بود.
 
*تزریق خون آلوده‌ فرانسوی

وی ادامه می دهد: این بیماری در ایران برای اولین بار درسال ۱۳۸۶ در کودک شش ساله ای دیده شد که  این کودک شش ساله از طریق تزریق خون آلوده‌ای که از کشور دیگر  آورده شده بود به این بیماری مبتلا شد و بعد از مدتی فوت کرد.

مدیر برنامه مبارزه با ایدز دانشگاه علوم پزشکی مشهد می افزاید: سال ۸۷ مرکز مشاوره بیماری رفتاری تأسیس شد که بیمارانی را که شناخته شده بودند تحت پوشش و درمان قرار می دادند و از آن ها حمایت می کردند.

وی می گوید: به دلیل گران بودن داروهای این بیماران این مرکز داروهای رایگان به این بیماران می داد حتی آزمایش های آن ها هم رایگان انجام می شد.

مدیر برنامه مبارزه با ایدز دانشگاه علوم پزشکی مشهد می افزاید: به دلیل بار منفی این بیماری  مبتلایان به ایدز از جامعه طرد می شود.

حسین پور ادامه می دهد: این طرد شدن و نگاه نادرست به این بیماری به دلیل این است که همه فکر می کنند که اگر کسی به این بیماری دچار شد به خاطر رفتار نادرست بوده و می گویند اگر تو فرد خوبی بودی به این بیماری مبتلا نمی شدی درصورتی که چنین تصور ونتیجه گیری بسیار اشتباه است.
*ثبت بیش از ۷۰۰ بیمار ایدزی از ۴ هزار نفر

وی می گوید : در خراسان رضوی حدود ۷۸۰ نفر به بیماری ایدز مبتلا شده اند که البته این آمار باید حدود چهار هزار نفر باشد، ۲۰%این بیماران خانم هستند ومابقی آقا بیشترین راه ابتلا به این بیماری از راه تزریق و بعد جنسی بوده است.

مدیر برنامه مبارزه با ایدز دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه می دهد: بزرگترین معضلی که با آن روبه رو هستیم این است که این بیماران برای انجام آزمایش و درمان پیگیری نمی کنند.

حسین پور می گوید: پیدا کردن افرادی که اعتیاد دارند و به این بیماری مبتلا شده اند کار راحتی است اما کسانی که از راه جنسی به این بیماری مبتلا شده اند بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه شایع ترین سن برای این بیماری بین ۲۰ تا ۳۰ سال است ادامه می دهد: درمان HIV بسیار موثر است و اگر فرد مبتلا مرتب دارو مصرف کند می تواند عمری طبیعی داشته باشد و مهم تر از آن چرخه انتقال از بین خواهد رفت.
بیماری ایدز با مشکلات فرهنگی مواجه است

 ایمانی روانشناس هم دراین باره می گوید : برخی از بیماری ها از نظر فرهنگی با مشکل مواجه هستند، روابط ناسالم جنسی اولین چیزی است که به فکر افراد می آید و فکر می کنند این تنها چیزی است که مسبب بروز این بیماری می شود.
* زود قضاوت نکنیم

این روانشناس ادامه می‌دهد :مردم از خود رفتار نامناسبی نشان می دهند و فکر می کنند این بیماری جنبه واگیر دارد، مردم از این موضوع می ترسند و به شدت با آن مقابله می کنند.

وی می افزاید: مراقبت افراد از خود برای اینکه به این بیماری مبتلا نشوند با بحث رفتار با این بیماران فرق می کند، مردم با تعامل با این بیماران می توانند باان ها منطقی برخورد کنند.

ایمانی با بیان اینکه این بیماران بعد از اینکه متوجه بیماری خود می شوند به شدت دچار افت روحیه می شوند می گوید :بقیه بیماران به پزشک مراجعه می کنند برای بهبود خود تلاش می کنند اما این بیماران از همان اول شجاعت مراجعه به دکتر را از دست می دهند از بهبود خود ناامید هستند و هزینه های این بیماری بسیار بالاست.

این روانشناس ادامه می دهد : برای کمک به این بیمار ها اول باید میزان آگاهی خود درمورد این بیماری را بالا ببرند، مسئله بعدی روانشناس هست باید به کمک یک روانشناس اورا از شرایط بدی که در  آن قرار دارد بیرون بیاوریم، این بیماران  حق زندگی دارند همه انسان ها تازمانی که زنده هستند حق زندگی دارند.

این روانشناس ادامه داد: این بیماران هم مثل بقیه افراد جامعه می توانند زندگی کنند، ازدواج کنند و حتی بچه دار شوند، اگر کسی می خواهد با فردی که دچار بیماری ایدز هست ازدواج کند باید میزان آگاهی خودش را بالا ببرد و بپذیرد که با این فرد می تواند زندگی کند یانه وحتی به این فکر کنند که می توانند بچه دار شوند یاخیر بعد تصمیم به ازدواج بگیرند.

وی می افزاید: کسانی که به این بیماری مبتلا شده اند باید از خود مراقبت کنند نباید موضوع بیماری خود را به هرکسی بگویند کسانی که آن ها را نمیشناسد و با آن ها ارتباطی ندارد نیازی نیست که از این موضوع اطلاع داشته و بیماری خود را عنوان کند.

تصویری که خیلی از مردم از بیماران ایدزی در ذهن خود ساخته اند اشتباه است، چیزی که انتظار می‌رود مردم در برخورد با این بیماران انجام دهند، این است که رفتارها و برخوردهایی به دور از احساسات و ترحم داشته باشند رفتاری که واقعی و به دور از ظاهر سازی باشد.
این بیماران بیشتر از هرچیز دیگری به حمایت نیاز دارند حمایتی که از ته دل و با عشق و علاقه اطرافیان باشد.
 منبع: باشگاه خبرنگاران
 پایان پیام/


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.