کوهنوردان خراسان رضوی این روزها با مشکلات متعددی از جمله گرانی روزافزون تجهیزات روبرو هستند.

آپارتمان‌سازی به کوه‌های خراسان‌رضوی رسید
به گزارش قدس آنلاین ، خراسان رضوی یکی از استان‌های مستعد در بحث کوهنوردی و صعودهای ورزشی است، تاکنون خراسانی‌ها در مسابقات مختلفی شرکت کردند و مقام‌های متعددی به دست آوردند که از آنها می‌توان به قهرمانی و نایب قهرمانی مسابقات آسیایی، جهانی و کشوری اشاره کرد.

ورزشکاران برای دستیابی به این مقام‌ها تمام تلاش خود را به کار بردند، البته آنها می‌توانند بهتر از این نیز باشند اما امکانات کافی در اختیار آنها قرار ندارد، ورزشکاران با تجهیزات بسیار محدودی فعالیت خود را ادامه می‌دهند و در صورت ارتقاء امکانات و بهبود شرایط استان قطعاً می‌توان شاهد پیشرفت بیش از وضعیت کنونی باشیم.

حمایت‌های مسئولان از کوهنوردان کافی نیست

جواد نوروزی؛ قهرمان مسابقات جهانی کوهنوردی، اظهار داشت: تاکنون مقام‌های بسیاری نظیر طلای کشوری، آسیایی و بین‌المللی را نیز کسب کردم و با اجرای تمریناتم به صورت مستمر، توانستم پیشرفت بسیاری داشته باشم، همچنین نشان بین‌المللی کوهنوردی «پلنگ برفی» گرفتم.

وی تصریح کرد: علت کسب این نشان، فتح قله اورست و دریافت طلای آن، کسب طلا برای فتح پنج قله 7 هزار متری و نظایر این موارد بوده است، تاکنون هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان رضوی و همچنین فدراسیون این رشته ورزشی از ورزشکاران حمایت کافی را داشته اما برای پیشرفت نیاز به حمایت‌های دیگری نیز هست.

اسپانسرها به دنبال حمایت از کوهنوردان نیستند

نوروزی ادامه داد: مطبوعات به دنبال رشته‌های شاخص هستند و سایر رشته‌های ورزشی مانند کوهنوردی را رها کردند، بنابراین اسپانسرها اغلب به دنبال سایر رشته‌های ورزشی هستند و به کوهنوردان توجه چندانی ندارند، بسیاری از کارخانجات برای فعالیت در رشته ورزشی کوهنوردی تمایلی نشان نمی‌دهند.

وی گفت: زمین‌های کوهنوردی ورزشکاران به تاراج رفته است، برخی سازمان‌ها مناطق کوهنوردی را اشغال کرده‌اند، توسط برخی نیز آپارتمان سازی شده و معدن‌کارها نیز برای انجام امور خود به کوهنوردان و طبیعت بکر اهمیتی نمی‌دهند، به عبارتی کوهنوردی در مشهد یتیم شده است.

حضور در مسابقات جهانی با تجهیزات 400 میلیونی

قهرمان مسابقات جهانی کوهنوردی بیان کرد: با توجه به افزایش دلار، قیمت‌های لوازم ورزشی آزاد شده و دلخواه فروشندگان است، در گذشته تجهیزاتم را با 40 میلیون تومان خریداری می‌کردم اما به تازگی باید برای تهیه همان وسایل 200 میلیون تومان پرداخت کنم، قیمت تنها یک جفت کفش سه پوش به 15 میلیون تومان رسیده است.

وی اظهار داشت: برای فتح قله 8 هزار متری باید 200 میلیون برای وسایل هزینه کنم و جدا از آن 200 میلیون برای فتح آن در نظر بگیرم، اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی و هیئت کوهنوردی استان از ورزشکاران حمایت می‌کنند اما بیش از این از عهده آنها خارج است.

برخی شناختی از کوهنوردی ندارند

محمود توسلی؛ دارنده مدال نقره مسابقات جهانی کوهنوردی اظهار داشت: عضو باشگاه پویا در مشهد هستم، تاکنون با صعود به قله لنین در رشته کوه پامیر قرقیزستان با ارتفاع 7 هزار و 134 متر توانستم برنز آسیا را از آن خود کنم، در سال 1396 نیز با صعود به قله ماناسلو در رشته کوه‌های هیمالیا با ارتفاع 8 هزار و 163 متر در کشور نپال نقره جهان را به دست آوردم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حمایتی از ورزشکاران کوهنوردی خراسان رضوی صورت نپذیرفته است، برخی حتی شناخت کافی از بخش صعودهای داخلی و ارتفاعات ایران و همچنین صعودهای 7 تا 8 هزار متری یا به عبارتی هیمالیا نوردی ندارند.

ورزشکاران به تنهایی باید از عهده مخارج خود بر آیند

توسلی ادامه داد: امکانات مورد نیاز ورزشکاران به صورت شخصی تأمین می‌شود و بار سنگین هزینه‌های جانبی نظیر تهیه تجهیزات مورد نیاز، هزینه استهلاک وسایل، هزینه دسترسی به محیط‌های مناسب کوهنوردی و مانند این موارد بر دوش ورزشکاران است.

نایب قهرمان مسابقات جهانی کوهنوردی گفت: عدم حمایت برخی از مسئولان و متولیان رشته ورزشی کوهنوردی یکی از بزرگترین مشکلات ورزشکاران بوده که مسیر آنها را پر پیچ‌ و خم می‌کند، هزینه‌های رشته ورزشی کوهنوردی بسیار بالاست و به میزان فعالیت کوهنوردان بستگی دارد.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.